reddelinnea Skrevet 27. august 2005 #1 Skrevet 27. august 2005 Hva gjør dere med dyra når de dør hjemme? Tar dere med de døde dyra til dyrlegen? Går det ann? Eller begraver dere dyrene selv? Men om vinteren hva gjør dere da? Når det ikke går ann å grave i jorda? Er det noen som kaster dyra i søpla? Jeg synes dette er veldig vondt jeg. Hadde ikke klart å kaste dyret mitt i søpla. Jeg tenkte på dyr som plutselig dør, sånn at ikke dyra dør hos dyrlegen.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #2 Skrevet 27. august 2005 De smådyra jeg har hatt har jeg begravd i hagen (har vært så heldig at ingen av de har dødd om vinteren). Å kaste de i søpla hadde jeg nok ikke klart... synes det blir så... uverdig på en måte.. Mulig jeg er litt "bløt" av meg.. ?
Arkana Skrevet 27. august 2005 #3 Skrevet 27. august 2005 Når kattene våre har dødd (begge har blitt avlivet hos dyrlegen pga sykdom) har vi begravet dem i hagen, i en eske sammen med yndlingsteppet dere. En av kattene våre døde på vinteren, og kunne ikke begraves med en gang. Da la vi eska i fryseren til sommeren kommer. Begge kattene er begravet samme sted, og vi planter blomster på graven om sommeren, og på jul-/nyttårsaften når vi tenner fakkel på familiegraven på kirkegården, så tenner vi fakler på kattegraven også. Synes det er koselig. Kattene våre er høyt elsket.
Gjest Spacegirl Skrevet 27. august 2005 #4 Skrevet 27. august 2005 Da jeg bodde hjemme, pleide vi å begrave de i hagen. Da hunden vår døde, fikk vi den obdusert hos dyrlegen for å finne ut hva som hadde skjedd. Dette er mange år siden, før det ble vanlig med båndtvang. Vi trodde først at den var blitt skutt av en tullete nabo og vi ville ha bevis, men det viste seg at den var blitt angrepet og drept av en annen og større hund. Etterpå tok vi den med hjem og begravde den også i hagen. En katt døde på vinteren, så da la vi eska med katten i i fryseren, og ventet med å begrave den til det ikke var frost i bakken lenger. Hva jeg ville gjort nå, om dyrene mine hadde dødd, vet jeg ikke. Syns ikke jeg kan begrave de i hagen her, siden jeg bare leier. Men ville ikke kastet de i søpla iallefall .
Julie Skrevet 27. august 2005 #5 Skrevet 27. august 2005 Forrige hunden min døde heldigvis på sommeren. Hun ble begravd der hun trivdes best; på hytta. Jaktdekkenet ble lagt med. Var absolutt ikke et alternativ å la henne ligge igjen hos dyrlegen! Kommer nok til å gjøre det samme med nåværende hund når det tid kommer.. Julie
monja Skrevet 27. august 2005 #6 Skrevet 27. august 2005 Hundene vi har hatt har blitt liggende igjen til dyrlegen når de har blitt avlivet. Mamma og pappa syntes ikke de kunne begrave den første hunden min i hagen her de bor, og den andre døde da jeg bodde i leilighet. Nå bor vi på landet, og om vi må avlive hunden vi har nå en gang i framtiden (eller når han evt dør en naturlig død) kan vi kanskje finne på å gravlegge han i hagen eller i skogkanten ved huset. Smådyra jeg har hatt ligger i blomsterbedet da - 2 hamstere og en chinchilla.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #7 Skrevet 27. august 2005 Skal visst også være mulig å få kremert dyr om man ønsker det.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #8 Skrevet 27. august 2005 Hva gjør dere med dyra når de dør hjemme? Tar dere med de døde dyra til dyrlegen? Går det ann? Eller begraver dere dyrene selv? Men om vinteren hva gjør dere da? Når det ikke går ann å grave i jorda? Er det noen som kaster dyra i søpla? Jeg synes dette er veldig vondt jeg. Hadde ikke klart å kaste dyret mitt i søpla. Jeg tenkte på dyr som plutselig dør, sånn at ikke dyra dør hos dyrlegen. ← I Norge er det ikke problemer å grave i jorden om vinteren.
Arkana Skrevet 27. august 2005 #9 Skrevet 27. august 2005 Skal visst også være mulig å få kremert dyr om man ønsker det. ← En gammel dame jeg kjenner har en urne i stua med asken fra sin kremerte katt.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #10 Skrevet 27. august 2005 En gammel dame jeg kjenner har en urne i stua med asken fra sin kremerte katt. ← Hmm, ikke en løsning jeg tror jeg ville ha valgt, men bedre enn å stoppe ut dyret som ble nevnt i en annen tråd her.
Arkana Skrevet 27. august 2005 #11 Skrevet 27. august 2005 Hmm, ikke en løsning jeg tror jeg ville ha valgt, men bedre enn å stoppe ut dyret som ble nevnt i en annen tråd her. ← Har sett det også jeg. En annen gammel dame jeg kjenner har stoppet ut kjæledyret sitt, den er plassert ved siden av toalettet.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #12 Skrevet 27. august 2005 Fryseboksen så venter på at det blir varmere i jorda.
Gjest Violetta Skrevet 27. august 2005 #14 Skrevet 27. august 2005 Jeg har ikke kunnet begrave noen av de to hunden som jeg har hatt. Begge har blitt avlivet hos veterinær, og overlatt til veterinæren etter det. Hunden er jo død og vil aldri merke noe, og jeg har masse minner på bilder og lignende, så jeg føler ikke noe behov for et gravsted for kjæledyr. Dessuten har jeg uansett flyttet fra det stedet de i tilfelle hadde vært begravet. Om hunden min døde hjemme nå ville jeg nok funnet et sted å grave ham ned eller fått noen til å hjelpe meg å frakte han til en veterinær. Tror ikke det er lov å kaste døde, større dyr i bosset.
Gjest gotthard Skrevet 27. august 2005 #15 Skrevet 27. august 2005 graver de ned i hagan, om vinteren tenner jeg bål ute......
Litz Skrevet 2. september 2005 #16 Skrevet 2. september 2005 Nå skal jeg være litt pirkete her, men det er ikke lov å grave ned dyr i hagen, skogen ol. Dette fordi ville dyr merker lukta og kan grave dem opp igjen, og hvis da det døde dyret hadde noen sykdommer så kan det true den norske villdyrbestanden. Det finnes unntak, og det er hvis man graver dem ned minimum 1 meter ned i bakken. Problemet er bare det at når man kommer så langt ned er det stort sett veldig mye steiner ol så det er vanskelig med mindre man graver i leirgrunn. (hvis dere ikke tror meg så kan dere jo ta en telefon til Mattilsynet) Blir man oppdaget så er det faktisk straffbart å grave ned døde dyr. Og hvem vil vel ha på samvittigheten at de sprer sykdom til villdyrene? De døde dyrene trenger ikke nødvendigvis være syke heller for at det er skadelig for villdyrene, er nok med at det er bedervet. Og hva med de dyrene som blir avlivet hos veterinæren? De er fulle av gift, den giften vet'en brukte til å avlive dyret med. Hvis ville dyr begynner å spise på dette så kan de bli svært syke. Å kaste dyr i søpla er også straffbart. Døde dyr er spesialavfall og skal behandles deretter. Hvis man absolutt vil grave ned dyrene så får man heller sende det til kremering, få asken tilbake i urne eller eske også grave ned den.
reddelinnea Skrevet 3. september 2005 Forfatter #17 Skrevet 3. september 2005 Jeg visste ikke at det var straffbart jeg. Men det høres logisk ut tror jeg..
LaToya Skrevet 3. september 2005 #18 Skrevet 3. september 2005 Gamlehunden min ble avlivet hos dyrlegen og kremert. Urna er gravd ned på hytta. Valgte å gravlegge han på hytta da det er et sted som tilhører familien og ikke vilbli solgt ( som fort kan skje med hus ). En annen grunn til at jeg valgte kremering er nettopp dette med at andre dyr kan grave opp "liket" og så liker jeg ikke tanken på at marker osv spiser han opp ..... Urna stod noen uker hjemme før han ble gravlagt på hytta. Trodde jeg skulle synes det var ekkelt, men det var faktisk ikke det. Om hunden plutselig døde ville jeg nok dratt til dyrlegen/sendt han til kremering og deretter gravlagt han på hytta.
Johanna Skrevet 3. september 2005 #19 Skrevet 3. september 2005 Vi har gravlagt alle dyrene som har dødd i hagen. Sist vinter døde marsvinet vårt og da var vi så heldig at det ikke var tele i jorda. Hvis det hadde vært et problem så tror jeg vi hadde oppbevart han i fryseren til våren. Det hadde vært uaktuelt å kaste han i søpla.
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #20 Skrevet 3. september 2005 Hamsteren min fikk slag i vår og jeg tok den med til avlivning hos dyrlegen. Det var også dyrlegen som tok seg av den etterpå, det skal visstnok være et eget gravsted for dyr på Østlandet et sted, og det er dit hamsteren ble sendt. Dyrlegen presiserte at det ikke er lov til å ta med seg dyret hjem og grave det ned i hagen o.l, uansett hvor lite det er. Jeg har hatt kaniner før, og de ble sendt til dyrlegen, de også. Fiskene jeg har hatt opp gjennom åra har derimot blitt gravd ned i jorden, noen av dem ble fryst ned hvis de døde om vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå