Gå til innhold

Sønnen min med Adhd blir mer hyper med ritalin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, sønnen min har nettopp startet på ritalin som har en virkning på 6 timer ca. Men etter han begynte på medisiner så har har blitt ekstremt mye mer hyperaktiv(virkelig ekstrem) , kverrulerende og tar seg nær av alt man sier - om så jeg spør et helt vanlig spørsmål som "vil du ha litt å drikke", blir det rabalder ut av det. Det er ordentlig ille. Før han begynte med medisiner så kunne han sitte rolig, men hadde et ben eller arm i bevegelse. Nå er hele han overalt hele tiden. 🙄

Jeg skal selvfølgelig ringe legen å snakke med han, men er det noen som har noen erfaringer med det? Er det normalt? 

Anonymkode: c7b7b...444

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen .

Det tar jo litt tid å få den rette dosen og opptrappingen tar tid . Hvor lenge har han stått på Ritalin ? 

Anonymkode: 28380...d9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk at det er bevist at de som ikke har ADHD og tar ritalin får MYE mer hyper aktivitet, mens motsatt for de som har.. ring legen du. 

Min mann spurte terapauten sin om man da kunne teoretisk sett gi ALLE ritalin for så å finne ut hvem som hadde adhd? Jo i teorien kunne man finne det ut sånn. ( Hun som forklarte at det var bevist) Min mann har nemlig det.. derfor er jeg ofte med i terapi med han, så vi er to øyne og fire ører osv.. 

Anonymkode: 406f8...0e4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Første tanken herfra var... sikker på at det da er adhd sønnen din har?.. 

Jeg selv fikk diagnosen add, prøvde forskjellig medisiner bl. a. Ritalin. Jeg reagerte ikke som forventet. Lang historie kort, fikk senere diagnosen bipolar 2, medisiner for det, aldri hatt det så fint som nå. 

Anonymkode: 29e3a...b96

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror faktisk at det er bevist at de som ikke har ADHD og tar ritalin får MYE mer hyper aktivitet, mens motsatt for de som har.. ring legen du. 

Anonymkode: 406f8...0e4

Ja, det kaller man en amfetaminrus, eller noe som ligner. Det er en rimelig vanlig greie blant narkomane.

Det som beskrives høres for øvrig ikke ut som ADHD-relaterte symptomer.

Anonymkode: 63585...5f5

• Liker 9
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Er det tablett eller kapsel han har fått? 

Noen reagerer på frisettingen i kapselene. Barnet mitt reagerte ikke på tablettene, men kapslene. Ble rett og slett for mye. Toppene kom for fort. Virket hyper, manisk og ekstrem sår. 

Metylfenidat var ikke rette medisinen for han rett og slett. 

Gjest Kirsebæra
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det kaller man en amfetaminrus, eller noe som ligner. Det er en rimelig vanlig greie blant narkomane.

Det som beskrives høres for øvrig ikke ut som ADHD-relaterte symptomer.

Nå fikk vi beskrevet særs lite symptomer da, så det var en rask konklusjon. Det er ikke sånn at alle MÅ være hyperaktiv for å få ADHD-diagnose, eller medisin for sine ADHD-plager 🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei, sønnen min har nettopp startet på ritalin som har en virkning på 6 timer ca. Men etter han begynte på medisiner så har har blitt ekstremt mye mer hyperaktiv(virkelig ekstrem) , kverrulerende og tar seg nær av alt man sier - om så jeg spør et helt vanlig spørsmål som "vil du ha litt å drikke", blir det rabalder ut av det. Det er ordentlig ille. Før han begynte med medisiner så kunne han sitte rolig, men hadde et ben eller arm i bevegelse. Nå er hele han overalt hele tiden. 🙄

Jeg skal selvfølgelig ringe legen å snakke med han, men er det noen som har noen erfaringer med det? Er det normalt? 

Kan være normalt i en overgangsfase. Min datter reagerte slik ved opp- og nedtrapping. Hun responderte fint etter noen mnd., men måtte slutte pga at matlysten forsvant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Første tanken herfra var... sikker på at det da er adhd sønnen din har?.. 

Jeg selv fikk diagnosen add, prøvde forskjellig medisiner bl. a. Ritalin. Jeg reagerte ikke som forventet. Lang historie kort, fikk senere diagnosen bipolar 2, medisiner for det, aldri hatt det så fint som nå. 

Anonymkode: 29e3a...b96

Jeg har alltid vært i tvil, men hverken skolen eller bup er i tvil. 

Så godt det ordnet seg for deg ☺️

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
Kirsebæra skrev (50 minutter siden):

Er det tablett eller kapsel han har fått? 

Noen reagerer på frisettingen i kapselene. Barnet mitt reagerte ikke på tablettene, men kapslene. Ble rett og slett for mye. Toppene kom for fort. Virket hyper, manisk og ekstrem sår. 

Metylfenidat var ikke rette medisinen for han rett og slett. 

Tabletter. 

Fant dere noe som fungerte? 

Ts

Gjest Kirsebæra
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tabletter. 

Fant dere noe som fungerte? 

Ts

Til slutt, tok sin tid, men landet på Elvanse og Intuniv :)

AnonymBruker
Skrevet
Tatja skrev (44 minutter siden):

Kan være normalt i en overgangsfase. Min datter reagerte slik ved opp- og nedtrapping. Hun responderte fint etter noen mnd., men måtte slutte pga at matlysten forsvant.

Jeg tror ikke jeg klarer å holde ut noen måneder med dette, er jo helt uholdbart for alle 😅🙈 Det er som å gå fra en unge med litt uro i kroppen til full eksplosjon. Ble hun roligere etterhvert? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Håper du har lest deg opp på alle bivirkninger av medisinen... F.eks  depresjon, nedstemthet. Dette kan få utslag i adferden du legger merke til nå. Alle reagerer forskjellig.

Anonymkode: bc798...4d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk med legen .

Det tar jo litt tid å få den rette dosen og opptrappingen tar tid . Hvor lenge har han stått på Ritalin ? 

Anonymkode: 28380...d9c

Ja, vi var forberedt på bivirkningene legen fortalte oss om. Men ikke dette 😅 Er som å ha ti ville apekatter i huset som er opplært av Trump til å kverrulere/diskutere. 

Ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Kirsebæra said:

Nå fikk vi beskrevet særs lite symptomer da, så det var en rask konklusjon. Det er ikke sånn at alle MÅ være hyperaktiv for å få ADHD-diagnose, eller medisin for sine ADHD-plager 🙃

Det var heller ikke hva jeg sa.

Men det er et vanlig stoff å ruse seg på, da for mennesker som er "friske". Det er vanlig at mennesker som tar amfetaminlignende stoffer, som er friske, blir hyperaktive og urolige av det. Faktisk svært vanlig også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håper du har lest deg opp på alle bivirkninger av medisinen... F.eks  depresjon, nedstemthet. Dette kan få utslag i adferden du legger merke til nå. Alle reagerer forskjellig.

Anonymkode: bc798...4d3

Jeg har hatt noen samtaler med han. Han sier han ikke er lei seg eller føler seg nedstemt, vi oppfatter han heller ikke sånn 🤔

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er så utrolig ulikt hvordan personer responderer på Ritalin. For noen er det helt feil. 
Jeg hadde en elev for et par år siden, hvor trening var eneste løsning - han hadde samme respons på medisinene han fikk. Lykke til. 

Anonymkode: f9a13...430

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor dose går han på? 
Jeg har to teorier- dosen er for stor eller medisinen er feil. «Alle» stater på Ritalin, men det er et stort spekter med ADHD-medisin der ute. Nevøen vår ble helt vill og gal på Ritalin, mens nå bruker han strattera og har god virkning av det. 

Anonymkode: 91351...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Vet om mange som blir hypre av ritalin, inkludert meg selv. Det er ikke alle den fungerer godt på, men det er stort sett det alle leger vil prøve først. Jeg gikk en god stund på elvanse med god effekt, men jeg kræsjet totalt når medisinen var på vei ut av kroppen. Før jeg prøvde ritalin og elvanse hadde jeg gått mange år på Strattera med god effekt. Er nå tilbake på strattera igjen. 

Anonymkode: 5530b...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️ "godt" å høre at han ikke er alene om å bli sånn på medisiner. 

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...