AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Del Skrevet 28. mars 2021 hei, jeg har teorien snart og har enda ikke klart å skjønne hva de forskjellige lysene betyr. finner heller ikke noe informasjon om dette som forklarer hva de forskjellige lysene på bilen er og når de skal brukes. de forskjellige lysene jeg trenger en forklaring på er: Kjørelys: Nærlys: Fjærnlys Kurve-tåkelys (betyr dette det samme?) retningslys takk for svar på forhånd. Anonymkode: 1acb9...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Del Skrevet 28. mars 2021 Har du hørt om dette fantastiske nye nettstedet, google.com? Helt utrolig hva man kan finne ut der. Prøv! Anonymkode: 01dc1...b47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 28. mars 2021 #3 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): hei, jeg har teorien snart og har enda ikke klart å skjønne hva de forskjellige lysene betyr. finner heller ikke noe informasjon om dette som forklarer hva de forskjellige lysene på bilen er og når de skal brukes. de forskjellige lysene jeg trenger en forklaring på er: Kjørelys: Brukes til kjøring i dagslys Nærlys: Brukes til kjøring i mørket når man møtes noen for å ikke blende møtende sjåfør eller ligger rett bak annen Fjærnlys Det lyset som har lengst rekkevidde og brukes i mørkret bortsett fra når skal bruke nærlys (som beskrevet over) Kurve-tåkelys (betyr dette det samme?) Brukes når det er tåke. Kan bare brukes sammen med parkeringshus. retningslys Det samme som blinklys og brukes når man skal skifte fil, i kryss og rundkjøringer, når man skal ta av veien man kjører på. takk for svar på forhånd. Anonymkode: 1acb9...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Del Skrevet 28. mars 2021 Hvis du har en teoribok hvor dette ikke står, så må du løpe og kjøpe ny bok NÅ! Anonymkode: 28a14...4d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora99 Skrevet 28. mars 2021 #5 Del Skrevet 28. mars 2021 Hvorfor kan dere ikke bare hjelpe ts istedenfor å komme med spydeligheter? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora99 Skrevet 28. mars 2021 #6 Del Skrevet 28. mars 2021 Her er litt info 😊 Kjørelys Bilen skal ha to lykter foran med hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan du bruke: nærlys og nærlys med redusert spenning særskilt godkjente lykter lykter for kurve-/tåkelys Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene er tent,. Fører av bilen må likevel sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i for eksempel tunnel skal baklys være tent. Nærlys Bilen kan kun ha to nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde på 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten. Du kan bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys, men det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys. Fjernlys Du kan montere så mange ekstra fjernlys du vil på bilen din, men monteringen skal være symmetrisk. Det er ingen begrensning til maksimal tillatt lysstyrke. Tåkelys Bilen kan kun ha to tåkelys. På dagtid kan du bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys. Du kan ikke bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Parkeringslys Bilen kan kun ha to parkeringslys. Parkeringslysene skal alltid være tent i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys. Du kan ikke bruke parkeringslyspærer i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent. Ettermonterte bremselys Alle ettermonterte bremselys skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter forstyrrer medtrafikanter, er ikke tillatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Del Skrevet 28. mars 2021 Føsleguri skrev (9 minutter siden): Tusen takk☺️ det var til stor hjelp. Anonymkode: 1acb9...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Del Skrevet 28. mars 2021 Leonora99 skrev (1 minutt siden): Her er litt info 😊 Kjørelys Bilen skal ha to lykter foran med hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan du bruke: nærlys og nærlys med redusert spenning særskilt godkjente lykter lykter for kurve-/tåkelys Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene er tent,. Fører av bilen må likevel sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i for eksempel tunnel skal baklys være tent. Nærlys Bilen kan kun ha to nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde på 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten. Du kan bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys, men det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys. Fjernlys Du kan montere så mange ekstra fjernlys du vil på bilen din, men monteringen skal være symmetrisk. Det er ingen begrensning til maksimal tillatt lysstyrke. Tåkelys Bilen kan kun ha to tåkelys. På dagtid kan du bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys. Du kan ikke bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Parkeringslys Bilen kan kun ha to parkeringslys. Parkeringslysene skal alltid være tent i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys. Du kan ikke bruke parkeringslyspærer i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent. Ettermonterte bremselys Alle ettermonterte bremselys skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter forstyrrer medtrafikanter, er ikke tillatt. Tusen takk☺️ Anonymkode: 1acb9...c49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Del Skrevet 28. mars 2021 3 minutter siden, Leonora99 said: Hvorfor kan dere ikke bare hjelpe ts istedenfor å komme med spydeligheter? Fordi sjåfører som ikke vet dette, burde ikke sitte bak rattet. Og KG er ikke stedet å lære så elementære ting på. Kurs og teoribok er den rette kilden, og i hvert fall ikke vilkårlige mennesker på et forum. Anonymkode: 28a14...4d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora99 Skrevet 28. mars 2021 #10 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi sjåfører som ikke vet dette, burde ikke sitte bak rattet. Og KG er ikke stedet å lære så elementære ting på. Kurs og teoribok er den rette kilden, og i hvert fall ikke vilkårlige mennesker på et forum. Anonymkode: 28a14...4d7 Så du vet alt som er viktig og vite om bil og trafikk? Ts er under opplæring og har enda ikke tatt teorien, det er ekstremt mye informasjon og lære seg, så og kunne alt er det ingen som gjør. Bedre at TS spør her så far ts de svarene vedkommende får, la heller være å svare istedenfor å kom med spydeligheter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora99 Skrevet 28. mars 2021 #11 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk☺️ Anonymkode: 1acb9...c49 Bare hyggelig 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Del Skrevet 29. mars 2021 Leonora99 skrev (14 timer siden): Hvorfor kan dere ikke bare hjelpe ts istedenfor å komme med spydeligheter? Fordi TS prøver å ta lappen og allerede sliter med å ta til seg utrolig simpel og grunnleggende kunnskap. Istdf. å gi henne fisken/kunnskapen, er vi alle tjent på å lære henne å fiske/finne kunnskap selv. Jeg vil ikke møte en molbo som kommer mot meg i feil kjørefelt, eller kræsjer i siden på meg på rødt lys, eller kjører mot meg med full belysning, bare fordi hun stod i prøven på 18. forsøk med drahjelp fra KG. Anonymkode: 01dc1...b47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora99 Skrevet 29. mars 2021 #13 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi TS prøver å ta lappen og allerede sliter med å ta til seg utrolig simpel og grunnleggende kunnskap. Istdf. å gi henne fisken/kunnskapen, er vi alle tjent på å lære henne å fiske/finne kunnskap selv. Jeg vil ikke møte en molbo som kommer mot meg i feil kjørefelt, eller kræsjer i siden på meg på rødt lys, eller kjører mot meg med full belysning, bare fordi hun stod i prøven på 18. forsøk med drahjelp fra KG. Anonymkode: 01dc1...b47 Alt er faktisk ikke lett å vite med en gang. Det du sier er at en skal fiske og finne ut ting selv, skal man kunne kjøpe seg en bil da og trene selv i trafikken? Jeg synes det er bra at folk spør, hvilke spørsmål man har er helt opp til en selv, og da skal man ikke få spydigheter mot seg, er det noe du ikke liker så ikke svar. Det du drar frem her av hva som kan gå galt skjer ikke med unge folk men gamle og senile som på ingen måte skulle hatt førerkort 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Del Skrevet 29. mars 2021 Leonora99 skrev (24 minutter siden): Alt er faktisk ikke lett å vite med en gang. Det du sier er at en skal fiske og finne ut ting selv, skal man kunne kjøpe seg en bil da og trene selv i trafikken? Snedig måte å finne på en aggressiv misforståelse på. Hun går på førerskole. Følg med, les bøkene, og vær litt selvstendig utover det. Med slike enkle spørsmål er ikke det urimelig å forvente å klare seg selv. Anonymkode: 01dc1...b47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå