Gå til innhold

Alvorlig syk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen hva som feiler meg? Jeg er redd jeg er alvorlig syk..? 28 år gammel kvinne.

Litt bakgrunn:

Har levd med angst og stress hver dag i hele mitt voksne liv dvs. 12+ år med så mye stress at kroppen er helt ferdig når kvelden kommer. Jeg har aldri vært sykemeldt og stått på til tross for ekstremt høyt stressnivå og angst. 

Har hatt spiseforstyrrelser og har i perioder vært veldig undervektig. De siste 5-6 årene har jeg vært normalvektig med en BMI på rundt 19-20. Har vært en del fysisk aktiv og spist relativt sunt.

De siste månedene har jeg hatt hjemmekontor og vært i unormalt lite bevegelse. Og spist usunn og lite næringsrik mat. Er fremdeles like (hvis ikke mer) stresset som alle tidlige år og er både i fulltidsjobb og forelder. 

Nå har kroppen begynt å gi etter, kjennes det som. Jeg stresser meg gjennom arbeidsdagen men når kveld eller fridager kommer kjenner jeg meg direkte syk.

Dette er mine symptomer:

-Hjertebank (kjenner pulsen i halsen og ørene)

-vondt i brøstet når jeg får hjertebank

-Vondt i hodet

-slapp i kroppen og trøtt. Blir aldri uthvilt

- svimmel og kvalm og tyngdefølelse i kroppen

- glemsk og blir lett forvirret

Noen som har peiling? Skyldes alt dette angst og stress eller har hjertet begynt å gi opp etter all denne tiden?

Anonymkode: edb7f...16d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring fastlegen og få en time. Vi skal ikke stille diagnoser på kg.

Anonymkode: d537a...ea9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ringe fastlegen. Men jeg synes dine symptomer kan høres ut som både stress og høyt stoffskiftet. Du bør Sjekke stoffskiftet ditt. 

Anonymkode: 212f0...88e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

LeGe, ikke KåGe.

Anonymkode: 33485...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Og ta coronatest.

Anonymkode: 004bc...c9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet noen hva som feiler meg? Jeg er redd jeg er alvorlig syk..? 28 år gammel kvinne.

Litt bakgrunn:

Har levd med angst og stress hver dag i hele mitt voksne liv dvs. 12+ år med så mye stress at kroppen er helt ferdig når kvelden kommer. Jeg har aldri vært sykemeldt og stått på til tross for ekstremt høyt stressnivå og angst. 

Har hatt spiseforstyrrelser og har i perioder vært veldig undervektig. De siste 5-6 årene har jeg vært normalvektig med en BMI på rundt 19-20. Har vært en del fysisk aktiv og spist relativt sunt.

De siste månedene har jeg hatt hjemmekontor og vært i unormalt lite bevegelse. Og spist usunn og lite næringsrik mat. Er fremdeles like (hvis ikke mer) stresset som alle tidlige år og er både i fulltidsjobb og forelder. 

Nå har kroppen begynt å gi etter, kjennes det som. Jeg stresser meg gjennom arbeidsdagen men når kveld eller fridager kommer kjenner jeg meg direkte syk.

Dette er mine symptomer:

-Hjertebank (kjenner pulsen i halsen og ørene)

-vondt i brøstet når jeg får hjertebank

-Vondt i hodet

-slapp i kroppen og trøtt. Blir aldri uthvilt

- svimmel og kvalm og tyngdefølelse i kroppen

- glemsk og blir lett forvirret

Noen som har peiling? Skyldes alt dette angst og stress eller har hjertet begynt å gi opp etter all denne tiden?

Anonymkode: edb7f...16d

Dette kommer garantert av stress og press + angsten din. Har du helseangst i tillegg? 
Du høres også utslitt ut. Stress er aldri bra å stå i over lang tid. Hvordan kan du stresse ned? Kan du sette av tid til å høre på musikk og drømme deg bort? Eller prøve å ligge helt i ro i sengen, tenke at hver eneste kroppsdel skal du slappe av i, hele kroppen skal være helt slapp! Jeg har stive muskler i skuldre og nakke å må konsentrere meg hardt for å kunne slappe helt av i disse kroppsdelene

Anonymkode: 7456c...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette kommer garantert av stress og press + angsten din.

Nå må du gi deg, du kan ikke garantere noe som helst over forumet her, selv om du hadde vært utdannet aldri så mye lege og mer til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du mye salt? Vann i kroppen? Jernmangel ? 

Anonymkode: e5e40...49b

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt angst, du er på ingen måte alvorlig fysisk syk. Psykisk derimot... 

Anonymkode: adf5b...434

• Liker 3
Skrevet

Kan høres ut som høyt stoffskifte. Få deg en time hos legen, og be de sjekke ut hva dette kan være. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du må snakke med fastlegen din. Å gå med så mye angst i årevis er rovdrift av kroppen din! Hjertebank er et av de vanligste symptomene på angst. Det er masse hjelp å få for dette, og nå må du bare være snill med deg selv og gi deg den omsorgen du trenger. Det betyr å oppsøke hjelp❤️

Anonymkode: 615c7...ad8

AnonymBruker
Skrevet

Alt det du nevner kan komme av stress og det er vel den mest sannsynlige forklaringen. Uansett må du til fastlegen først og få utelukket at det kommer av noe annet.

Jeg ble veldig syk av stress til slutt. Fikk en angstdiagnose. Er ikke helt frisk ennå, 2 år senere, men er veldig mye bedre.

I tillegg til de tingene du nevner så fikk jeg feberfølelse, skjelvinger, kvalme, problemer med søvnen. Greide nesten ikke spise fordi jeg var så kvalm, men søvnmangel var nok det verste av alt. Når jeg ikke fikk sove og hvile om natten så hadde jeg ikke sjans lenger.

Jeg skulle ønske at jeg hadde forstått det tidligere, så hadde jeg kanskje sluppet å bli så dårlig. Men jeg så ingen annen løsning enn å bare forsette slik jeg hadde gjort det, bare kjøre på. Da møter man veggen, til slutt, noe annet er ikke mulig.

Jeg vil råde deg til å starte på jobben med å snu det og stresse ned. Samme hvilken diagnose du ender opp med hos legen så vil det være veldig viktig for helsen din i det lange løp.

Anonymkode: ffeb0...35e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå må du gi deg, du kan ikke garantere noe som helst over forumet her, selv om du hadde vært utdannet aldri så mye lege og mer til.

Nei sant det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alt det du nevner kan komme av stress og det er vel den mest sannsynlige forklaringen. Uansett må du til fastlegen først og få utelukket at det kommer av noe annet.

Jeg ble veldig syk av stress til slutt. Fikk en angstdiagnose. Er ikke helt frisk ennå, 2 år senere, men er veldig mye bedre.

I tillegg til de tingene du nevner så fikk jeg feberfølelse, skjelvinger, kvalme, problemer med søvnen. Greide nesten ikke spise fordi jeg var så kvalm, men søvnmangel var nok det verste av alt. Når jeg ikke fikk sove og hvile om natten så hadde jeg ikke sjans lenger.

Jeg skulle ønske at jeg hadde forstått det tidligere, så hadde jeg kanskje sluppet å bli så dårlig. Men jeg så ingen annen løsning enn å bare forsette slik jeg hadde gjort det, bare kjøre på. Da møter man veggen, til slutt, noe annet er ikke mulig.

Jeg vil råde deg til å starte på jobben med å snu det og stresse ned. Samme hvilken diagnose du ender opp med hos legen så vil det være veldig viktig for helsen din i det lange løp.

Hvordan kom du deg igjen? Var det legen som hjalp deg og hva fikk du av medisiner om du fikk det?

Og hvordan var skjelvingene? 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kom du deg igjen? Var det legen som hjalp deg og hva fikk du av medisiner om du fikk det?

Og hvordan var skjelvingene? 

Kort fortalt, jeg var dønn ærlig med fastlegen. Så sa jeg ja takk til alt jeg ble tilbudt. Samtaler hos han, psykiatrisk sykepleier i kommunen, henvisning til DPS. Gikk i behandling på DPS i ca. et år.

Fikk tilbud om forskjellige medisiner. Takket ja til de fleste av dem og fikk litt hjelp av det også, særlig i starten og litt utover det første halvåret. Akkurat det er nok veldig individuelt.

Skjelvingene var som frostrier man får når man har feber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stress + spisefortyrrelse + dårlig kosthold er nok oppskriften på å utvikle sykdom. Stoffskifte kan være en greie, men det kan også være andre ting. Det kan også være noe så "enkelt" som vitaminmangel. 

Man er mer utsatt for å utvikle fysiske sykdommer dersom psyken har slitt over flere tiår. 

Dersom du spiser lite (BMI 19 og trener ikke = spiser relativt lite) så kan du ikke ta deg luksusen med å spise dårlig om du ikke vil ha mangler. Når du spiser så lite er det desto viktigere at maten du spiser er næringsrik. Gode kilder til fett, mye protein, grønnsaker osv. Spiser du en sjokolade en dag og det er nesten alt, et ostesmørbrød dagen etterpå og brus og lasagne dagen etter det, så er det gjerne oppskrift på vitaminmangler. 

Spiser du lite, må du spise næringsrikt. 

Ikke nevn stress hos legen, da vil han tenke det er psykisk med en gang. Vi har en epidemi blant leger der alle tenker alt er psykisk. Jeg vet det kan være fristende å si at du er stresset, men tro meg det vil føre til at det tar lengre tid å få helsehjelp. Om du skal si noe om psyken, si at du har blitt bedre. 

Anonymkode: 7b8bc...3fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kort fortalt, jeg var dønn ærlig med fastlegen. Så sa jeg ja takk til alt jeg ble tilbudt. Samtaler hos han, psykiatrisk sykepleier i kommunen, henvisning til DPS. Gikk i behandling på DPS i ca. et år.

Fikk tilbud om forskjellige medisiner. Takket ja til de fleste av dem og fikk litt hjelp av det også, særlig i starten og litt utover det første halvåret. Akkurat det er nok veldig individuelt.

Skjelvingene var som frostrier man får når man har feber.

Er du tilbake i jobb nå? ❤️

Anonymkode: e8a38...598

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du tilbake i jobb nå? ❤️

Anonymkode: e8a38...598

Ja, jeg greide å stå i jobb mesteparten av tida, sikkert mye fordi jeg fikk ganske rask og god hjelp. Jobben var ikke hovedkilden til stresset mitt, men det hjalp på, det også. :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...