Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har tatt utdannelse i voksen alder ? Hvordan klarte dere det økonomisk ? Har man rett til noe hjelp fra nav etc ?

Realkompetanse , er det lettere komme inn på skole da? 

Jeg gikk 3p for mange år siden men strøyk i matte , dermed ble ikke året godkjent. Har prøvd ta opp matte som privatist senere men klarte ikke matten. Da jeg satt alene med den og skjønner null og niks. 

Føler meg klar til å gå skole deltid og jobbe i tillegg. Noen som kan hjelpe meg her ?:) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først: hva er målet ditt, hva vil du studere?

Anonymkode: eee73...5e6

Skrevet

Jeg ønsker å bli vernepleier :)

AnonymBruker
Skrevet

Man får til det man vil hvis man virkelig vil og det ikke er store uvanlige hindringer i veien

Anonymkode: 471fe...b94

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte da jeg var 30 år. Kom inn på realkompetanse da jeg ikke hadde studiekompetanse 😊 det gikk fint økonomisk, måtte bare legge om litt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Dersom du er over 25 år og ikke har formelt opptaksgrunnlag fra før, for eksempel generell studiekompetanse , kan realkompetansevurdering gi opptak til høgskoler og universitet. Hvert enkelt lærested har egne regler for hva som kvalifiserer som realkompetanse til deres studier."

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan går jeg frem ?:) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakter lærestedet, finn nettsidene og send mail eller ring dem og si hva du vil sånn at de setter deg over til riktig person som kan svare på om du kan komme inn på realfagskompetanse. Hvis de ikke tar opp på realkompetanse finn ut hva du mangler for å ta studiekompetanse. Finn et lærested som underviser i disse fagene. Dette kommer an på hvor du bor, kanskje du kan kontakte kommunen og spørre. Tviler på at NAV gir utdanningsstøtte, men lånekassen gir frem til man er 45 tror jeg. Og skjønner at det er vanskelig å lære seg matte selv så bra om du finner et sted med lærer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt voksenopplæring i en alder av 32. For meg var det til stor hjelp å få fysisk undervisning i de forskjellige fagene, og har gått fra 2,8 til 5,6 (som det ligger an til nå) i snitt. :)

Har du rettigheter til å ta matte via voksenopplæring? 

egentlig gikk fristen for å søke ut nå i mars, men jeg hadde allikvel tatt en telefon til fylkeskommunen, å hørt om det er noe mulighet. Man kan gå bpde dag og kveldstid. :)

Anonymkode: 4331a...7a3

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Cassandra1980 said:

Men hvordan går jeg frem ?:) 

Jeg tror det står ganske klart når du begynner søknaden din. Er noen år siden jeg søkte. Men mener jeg måtte "bevise" hvor jeg hadde jobbet for å få inn realkompetanse. Tror jeg bare la med CV og attest fra arbeidsplassene. Men som sagt, ganske sikker på at dette er beskrevet i søknaden. 

Da jeg studerer som 30 åring trodde jeg, jeg var gammel. Men var noen på både 35, 39 og 44 år i kullet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for realkompetanse.

Selv brukte jeg 3 år på å klare å få en 2- og fullverdig vitnemål, 4 og 5 i alle andre fag./ Dyskalkuli.

Anonymkode: fe33f...daa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tatt voksenopplæring i en alder av 32. For meg var det til stor hjelp å få fysisk undervisning i de forskjellige fagene, og har gått fra 2,8 til 5,6 (som det ligger an til nå) i snitt. :)

Har du rettigheter til å ta matte via voksenopplæring? 

egentlig gikk fristen for å søke ut nå i mars, men jeg hadde allikvel tatt en telefon til fylkeskommunen, å hørt om det er noe mulighet. Man kan gå bpde dag og kveldstid. :)

Jeg vet ikke om jeg har rettigheter å ta opp matte , men håper det. Tror det hadde vært lettere for meg å måtte fysisk dukke opp i matte timer , kan ikke matte overhodet. Jeg skal ringe fylkeskommunen i morgen. Tusen takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville gått for realkompetanse.

Selv brukte jeg 3 år på å klare å få en 2- og fullverdig vitnemål, 4 og 5 i alle andre fag./ Dyskalkuli.

Anonymkode: fe33f...daa

Ja jeg sliter virkelig med matte. Selv matten datteren min og sønn min har i 6 og 9 klasse 😕 Hvordan fungerer dette med realkompetanse ?

AnonymBruker
Skrevet
Cassandra1980 skrev (1 minutt siden):

Ja jeg sliter virkelig med matte. Selv matten datteren min og sønn min har i 6 og 9 klasse 😕 Hvordan fungerer dette med realkompetanse ?

Samme her. Strøk 3 ganger i matte til studiekompetanse, jeg har dyskalkuli. Ellers fikk jeg gode karakterer. Jeg er 40 nå og ønsker å studere og finne en annen jobb. 

Anonymkode: d9097...ce9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Cassandra1980 skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg har rettigheter å ta opp matte , men håper det. Tror det hadde vært lettere for meg å måtte fysisk dukke opp i matte timer , kan ikke matte overhodet. Jeg skal ringe fylkeskommunen i morgen. Tusen takk for svar :)

Bare hyggelig. :)

For meg er det også mye enklere når jeg må møte opp, samt får undervisning. Føler mer på ansvaret når jeg faktisk skal møte opp en plass, enn om jeg "bare" skulle sitti hjemme å plundret med det. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her. Strøk 3 ganger i matte til studiekompetanse, jeg har dyskalkuli. Ellers fikk jeg gode karakterer. Jeg er 40 nå og ønsker å studere og finne en annen jobb. 

Anonymkode: d9097...ce9

Hva har dere søkt på som dere kanskje skal studere til høsten? Dere som skal ta utdannelse i voksen alder. 

Anonymkode: d92e5...d50

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært få som tas inn på realkompetanse, og du må uansett ha bestått matte for å komme inn. Sikreste måte å komme inn på uten vanlig studiekompetanse er å ta opp fag og søke etter 23/5 regelen. Økonomisk kan du som alle andre studenter søke støtte fra Lånekassen. 

Anonymkode: a4216...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et par Tips 🤗. Hvis det er lenge siden du har studert burde du starte forsiktig, (deltid, som du skriver) 

HVis du ikke har studiekompetanse, har du voksenrett, og kan få voksenopplæring. Ring å hør med kommunen. Du kan ha krav på støtte fra NAV, ring å hør med dem. 

Anonymkode: 3d841...1d3

AnonymBruker
Skrevet

Mye rart som skrives her, jeg kan svare for Nordland:

I Nordland består voksenopplæringen av Nettskolen i Nordland. Inntak blir, såvidt meg bekjent administrert av Karrieresenteret i Nordland. Et Karrieresenter er generelt et godt sted å starte for å få studiekompetanse. 

Det er også de som gjør realkompetansevurderingen. Måten man søker om disse på, er Vigo.no. Eller det som heter vigo voksen.

https://www.vigo.no/vigo/servlet/vigo

Når du søker om en realkompetansevurdering, blir Karrieresenteret og gå over alt du har jobbet med og gjort. Realkompetansevurderingen blir så sendt til en rådgiver på fylket som går igjennom den. I etterkant får du se hva du har fått godskrevet, og hva du eventuelt må ta av for å få generell studiekompetanse eller studiespesialisering.  Avhengig av hva slags sluttkompetanse du ønsker og hva du har av dokumentasjon, så kan denne saksbehandlinga ta litt tid.

Tvi tvi! 

Anonymkode: 01bb2...6a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...