Gå til innhold

Noen som har kunnskap om lytthet, isolering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i rekkehus, forskjøvet vegg i vegg. Når jeg sitter på verandaen, sitter vi inntil et av naboens rom. Gjennom veggen hører vi alle lyder, prating, snyte seg osv. Hva har enhetlig skjedd her? Skal ikke en yttervegg være mer isolert? 

Anonymkode: 0fefe...a5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder det ikke ut mer. På motsatt side er deres veranda inn til meg. De sitter der og prater kjempehøyt hele tiden, flytter på møbler og det er som de er bak en liten rom-vegg, selv om det faktisk er planker/ husvegg. Holder på å tørne av dette. 

Skrevet

Når er bygget oppført?

Isolasjon kan ha tre formål, mot varmetap, mot lyd eller mot brann. Det er ulike systemer for oppbygging etter hva isolasjonen skal løse, eller for kombinasjoner av hvilke krav som skal møtes.

En vanlig isolert yttervegg (mot varmetap) har begrenset effekt mot lyd fordi det er en kompakt konstruksjon. Lydisolering løses normalt med brutte konstruksjoner med luftspalter mellom.

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (31 minutter siden):

Når er bygget oppført?

Isolasjon kan ha tre formål, mot varmetap, mot lyd eller mot brann. Det er ulike systemer for oppbygging etter hva isolasjonen skal løse, eller for kombinasjoner av hvilke krav som skal møtes.

En vanlig isolert yttervegg (mot varmetap) har begrenset effekt mot lyd fordi det er en kompakt konstruksjon. Lydisolering løses normalt med brutte konstruksjoner med luftspalter mellom.

Begynnelsen av 2000-tallet. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i nybygg fra 2018, og jeg kan faktisk høre naboen under sin TV opp via ytterveggen! Det er bare helt utrolig! Heldigvis har jeg et annet rom jeg kan gå inn i om kvelden. Om ikke hadde jeg blitt sprø. Det merkelige er, at jeg ikke hører noe annet fra naboen.

Anonymkode: 1a95c...4f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bor i nybygg fra 2018, og jeg kan faktisk høre naboen under sin TV opp via ytterveggen! Det er bare helt utrolig! Heldigvis har jeg et annet rom jeg kan gå inn i om kvelden. Om ikke hadde jeg blitt sprø. Det merkelige er, at jeg ikke hører noe annet fra naboen.

Anonymkode: 1a95c...4f3

Uff, i et såpass nytt bygg og altså... Ja, jeg blir også sprø av disse tydelige lydene. Så sprø at jeg bare vil flytte. Får nesten dårlig samvittighet av å skulle selge til noen. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette går meg på nervene. Jeg sitter stille i egen stue og hører naboen vegg i vegg på sin veranda prate, le, flytte på stoler, verandadør osv. Vi må da enten ta opp hele veggen i stuen eller de veggen/kledningen på sin veranda for å støydempe dette. Eller aller helst gå sammen og gjøre noe begge? Jeg har nå bare lyst til å selge. 

Skrevet

Spør om råd fra forskjellige byggmestere om hva som kan gjøres. Antakeligvis er det best å lage en ny lydisolert vegg med litt luft mellom den gamle veggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...