Gå til innhold

Veslevoksent barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du om det? Jeg kjenner ei jente som er 11 år. Hun er veldig bedreviter og tror hun vet alt. Jeg og samboer snakker om solarium for eksempel, så kommentere hun «Er ikke bra å ta solarium, det er farlig» eller «Dere burde ikke drikke alkohol (vi tar kanskje 1 øl eller 1 glass vin til middagen på lørdagen for eksempel). Jeg koser med katten, men katten vår er litt sær, katten mjuauer, så kommentere hu «katten får ikke respekt for deg». Hu er ganske voldsom med katten selv, så kjenner jeg blir litt oppgitt. Jeg blir litt sliten av disse bedreviter kommentaren hele tiden. Er det noe jeg burde si? Eller skal jeg bare overse disse kommentaren? Hu høres jo ut som hu skulle vært 30 år til tider. 

Anonymkode: d8a14...980

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kjenner henne? Altså hun er ikke gitt eget barn? Da skal du ikke gjøre noen ting. Det er ikke noe galt i å være veslevoksen. Hun vil skjønne etterhvert hva hun burde si og ikke i gitte situasjoner.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Stedatteren din?

Anonymkode: 224e1...e45

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stedatteren din?

Anonymkode: 224e1...e45

Det er ikke det som er poenget. Poenget er budskapet jeg skriver i teksten.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke det som er poenget. Poenget er budskapet jeg skriver i teksten.

Selvfølgelig er det relevant hvilken relasjon du har til vedkommende. Man "irettesetter" ikke barn for slike ting med mindre man er en ansvarlig voksen. Dog synes jeg at det er helt unødvendig å skulle irettesette veslevoksne barn, med mindre hun sier noe fullstendig upassende, noe hun etter dine eksempler ikke har gjort. 

Det at hun sier det hun gjør betyr bare at hun følger med og er moden for alderen. Det vil jevne seg ut med tiden. Det er ingenting negativt med å være veslevoksen annet enn at voksne irriterer seg over det. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 14
Skrevet

Om du opplever henne som en "bedreviter" så kan du svare med "hvorfor". Når hun sier at du dere ikke burde drikke alkohol, så kan du spørre henne hvorfor? Da inviterer du til en samtale om temaet, og du kan faktisk lære henne at et glass alkohol til maten ikke er farlig når man er voksen. Du bruker energien din på helt feil plass nå. 

• Liker 18
Skrevet

Du beskriver jenta i et veldig nedlatende lys og omtaler henne negativt. Hun er «bedreviter» og du blir «oppgitt og sliten».

Jeg håper du ikke har noen nære relasjon til dette barnet fordi om noen skal veilede henne kan det ikke være en voksen som selv tåler dårlig å bli snakket til. 

Det kan faktisk være at jenta er vitebegjærlig, at hun liker å «gjøre det rette» og er opptatt av forskjellen på rett og galt. Alt dette er positive egenskaper. Det viser at hun er intelligent, nysgjerrig, rettferdig og klok. 

Det går an å ha reflekterende samtaler sammen med henne, for eksempel: « det er riktig at solarium er farlig, men det er også å sole seg uten solkrem, så det handler om et helthetsbilde. Enkelte mennesker blir deprimert om vinteren fordi det kan man også bli uten sol. Det er noe som heter vinterdepresjon, for enkelte kan det å ta litt solarium av og til gjennom vinteren faktisk hjelpe».

og: «det er riktig at det er usunt med alkohol men det er også godteri, hvor mye godteri spiste du på Halloween»? ;) 

- Poenget er at man skal veilede barn, ikke knuse dem fullstendig. Å være belærende er en uting, og hun blir fort «upopulær» om det er tilfellet. Så det å lære henne empati, forståelse, refleksjon og at verden sjelden er sort/hvitt, er viktig. 
Men det er jo en langsiktig oppgave, og derfor er spør spørsmålet relevant; hvem er du i forhold til dette barnet ? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden):

Du beskriver jenta i et veldig nedlatende lys og omtaler henne negativt. Hun er «bedreviter» og du blir «oppgitt og sliten».

Jeg håper du ikke har noen nære relasjon til dette barnet fordi om noen skal veilede henne kan det ikke være en voksen som selv tåler dårlig å bli snakket til. 

Det kan faktisk være at jenta er vitebegjærlig, at hun liker å «gjøre det rette» og er opptatt av forskjellen på rett og galt. Alt dette er positive egenskaper. Det viser at hun er intelligent, nysgjerrig, rettferdig og klok. 

Det går an å ha reflekterende samtaler sammen med henne, for eksempel: « det er riktig at solarium er farlig, men det er også å sole seg uten solkrem, så det handler om et helthetsbilde. Enkelte mennesker blir deprimert om vinteren fordi det kan man også bli uten sol. Det er noe som heter vinterdepresjon, for enkelte kan det å ta litt solarium av og til gjennom vinteren faktisk hjelpe».

og: «det er riktig at det er usunt med alkohol men det er også godteri, hvor mye godteri spiste du på Halloween»? ;) 

- Poenget er at man skal veilede barn, ikke knuse dem fullstendig. Å være belærende er en uting, og hun blir fort «upopulær» om det er tilfellet. Så det å lære henne empati, forståelse, refleksjon og at verden sjelden er sort/hvitt, er viktig. 
Men det er jo en langsiktig oppgave, og derfor er spør spørsmålet relevant; hvem er du i forhold til dette barnet ? 

Min samboer er onkel til barnet. Barnet er mye her ved andre grunner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er du den siste som skal irettesette barnet. Ta til deg de råd du får her, og så prøver du å ikke bruke flere kalorier på dette.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med mindre dere fungerer som et slags fosterforeldre («barnet er mye her ved andre grunner») - ville jeg rådet deg til å trekke deg mye ut av relasjonen. La heller din sambo være onkel og ta de nødvendige samtalene ved behov. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veslevoksne barn er ufattelig lite sjarmerende.

Anonymkode: db44d...adc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er dødsirriterende!  Har en slik nabofamilie det hele familien er besserwissere de barna unngår jeg som pesten. 

Anonymkode: aba73...f69

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager blir du provosert av dette?? Du bare svarer overbærende "oja" også er dere ferdig med det. 

Å bli oppgitt over at små barn ikke kan alle sosiale koder er meningsløst. 

Anonymkode: 21ec5...8a1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor i alle dager blir du provosert av dette?? Du bare svarer overbærende "oja" også er dere ferdig med det. 

Å bli oppgitt over at små barn ikke kan alle sosiale koder er meningsløst. 

Anonymkode: 21ec5...8a1

Fordi belærende mennesker er irriterende uavhengig av alder. 

Anonymkode: aba73...f69

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Joda - relasjonen har noe å si. De fleste jenter i alderen 9-13 er besserwissere, mi jente inkludert. Relasjonen gjør de mindre irriterende - mulig å le av og erte de i retur. Pass på å ikke synke ned i et negativt hull når det kommer til jenta - da vil hun nemlig bli enda verre. 

Anonymkode: fafab...33f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva synes du om det? Jeg kjenner ei jente som er 11 år. Hun er veldig bedreviter og tror hun vet alt. Jeg og samboer snakker om solarium for eksempel, så kommentere hun «Er ikke bra å ta solarium, det er farlig» eller «Dere burde ikke drikke alkohol (vi tar kanskje 1 øl eller 1 glass vin til middagen på lørdagen for eksempel). Jeg koser med katten, men katten vår er litt sær, katten mjuauer, så kommentere hu «katten får ikke respekt for deg». Hu er ganske voldsom med katten selv, så kjenner jeg blir litt oppgitt. Jeg blir litt sliten av disse bedreviter kommentaren hele tiden. Er det noe jeg burde si? Eller skal jeg bare overse disse kommentaren? Hu høres jo ut som hu skulle vært 30 år til tider. 

Ser egentlig ikke problemet. Jeg hadde sagt til barnet at "det er ikke alt man trenger å legge seg borti. Folk må få gjøre hva de selv vil uten at noen skal definere hvordan de selv vil føre livet"

Det er ikke feil å ha andre tanker og visjoner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine jenter (10 og 12) kommenterer også slik. Jeg skjønner ikke problemet? Bare til meg og faren (og de nærmeste venninnene), det er da helt normalt? Hun er trygg på deg, da. En 11-åring skiller ikke mellom et glass øl og en sixpack, de er besservissere og de mener ikke å være frekke, de føler seg voksne(re). Dette er da virkelig ikke noe problem, du må jo bare svare henne ordentlig, hva du tror og mener om hvordan behandle katten, at alkohol er usunt i store  mengder, greit for voksne i små osv.

Anonymkode: c5963...55d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er frekt å ta en belærende tone overfor andre - uansett om man er 11 eller 50 år. Jeg er opptatt av gjensidig respekt, og sier fra når min datter viser slike tendenser. Slikt prøver jeg rett og slett å lære henne av med. Utrolig rart at så mange av dere synes dette er helt greit!

Anonymkode: ee8c2...ca2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda - relasjonen har noe å si. De fleste jenter i alderen 9-13 er besserwissere, mi jente inkludert. Relasjonen gjør de mindre irriterende - mulig å le av og erte de i retur. Pass på å ikke synke ned i et negativt hull når det kommer til jenta - da vil hun nemlig bli enda verre. 

Anonymkode: fafab...33f

Jeg var både besserwisser, opprørsk og alt på den alderen. Mine foreldre var separert og min far fikk en yngre dame som flyttet inn. Hun var kjempegrei og tok meg på alvor, kanskje for mye, men det var klart at oppdragelsen var min pappas oppgave. Noe annet ville jeg ikke funnet meg i. 

Men ikke le i retur. 

Noe kan man si, f.eks. at jeg hører at du mener det, det er bra du har standpunkt, men du trenger ikke gjenta dem. 

Vi er voksne og bestemmer selv. Alle er forskjellige. Det ville jeg sagt. Ville også lyttet, hva mener hun og hvorfor tror hun at dere ikke vet det? Uten å kalle henne besserwisser. Er vi ikke alle det til sjuende og sist på noen områder? 

AnonymBruker
Skrevet

Barn observerer og kopierer.

Hun snakker sånn fordi det er sånn andre snakker til henne. Det er denne formen for kommunikasjon hun har lært.

Barn som slår andre, er gjerne barn som blir slått.

Anonymkode: 0303b...e8d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...