AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #121 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg øvelseskjører også for tiden, og opplever det samme. Har faktisk aldri hatt en kjøretime uten å møte på flere som skal ligge helt tett bak. Det har faktisk ingenting å gjøre med om du holder fartsgrensen eller ikke eller hvordan veien ser ut, det skjer uansett. Veldig rart og fryktelig plagsomt. Masse lykke til med lappen, TS Anonymkode: 3d66b...24e Akkurat ja... samme her. Tusen takk, lykke til du også med lappen Anonymkode: 8220e...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #122 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): På Sunnmøre* vi e forsiktige her på Sunnmøre ja! Anonymkode: b6d64...f72 Ikke alltid like enkelt med i og på 🤣. Godt å få det bekreftet fra en sunnmøring ja 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #123 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat ja... samme her. Tusen takk, lykke til du også med lappen Anonymkode: 8220e...a93 Få sjåføren som passer på deg til å gå ut av bilen og sette dem "på plass" 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 29. mars 2021 #124 Del Skrevet 29. mars 2021 Sirah skrev (På 27.3.2021 den 21.10): Ja selv da. Det er ikke din jobb å oppdra andre bilister. Slipp dem forbi så slipper du hele irritasjonsmomentet. Jeg hadde lagt meg under fartsgrensa og ikke sluppet forbi bare for pur f... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 29. mars 2021 #125 Del Skrevet 29. mars 2021 ... skrev (2 minutter siden): Jeg hadde lagt meg under fartsgrensa og ikke sluppet forbi bare for pur f... Hvorfor? For å skape potensielle trafikkfarlige situasjoner? Jeg kjører ikke alltid i fartsgrensen selv, men jeg slipper alltid forbi ved første mulighet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 29. mars 2021 #126 Del Skrevet 29. mars 2021 Sirah skrev (1 minutt siden): Hvorfor? For å skape potensielle trafikkfarlige situasjoner? Jeg kjører ikke alltid i fartsgrensen selv, men jeg slipper alltid forbi ved første mulighet. Det blir mer trafikkfarlig av å slippe løs galningene som kjører langt over fartsgrensa. Bedre å ha kontroll på dem så lenge man kan. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 29. mars 2021 #127 Del Skrevet 29. mars 2021 ... skrev (1 minutt siden): Det blir mer trafikkfarlig av å slippe løs galningene som kjører langt over fartsgrensa. Bedre å ha kontroll på dem så lenge man kan. Nå er det ikke alle som ønsker å forbi fordi de er galninger som ønsker å kjøre langt over fartsgrensa. Noen ja, men langt fra alle. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #128 Del Skrevet 29. mars 2021 Skjønner bare ikke de som åpenbart ikke har øvd nok på mindre trafikkerte veier slik at det fundamentale sitter på plass, før de på død og liv skal kjøre på mer trafikkerte veier (og hvorfor i rushtiden??) og lage mega køer. Som andre sier, slipp andre forbi eller sving inn på en bensinstasjon/bussholde plass sånn at de 20 bilene bak deg kan komme fram. Det er jo som en traktor i hastighet til tider 😆 Anonymkode: c9d8e...8d6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. mars 2021 #129 Del Skrevet 29. mars 2021 22 minutter siden, ... said: Det blir mer trafikkfarlig av å slippe løs galningene som kjører langt over fartsgrensa. Bedre å ha kontroll på dem så lenge man kan. Dette leder til farlige situasjoner, og politiet selv fraråder slik oppførsel. Du vet ingenting om hva som skjer i bilen bak deg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #130 Del Skrevet 29. mars 2021 vinterdekor skrev (52 minutter siden): Ikke alltid like enkelt med i og på 🤣. Godt å få det bekreftet fra en sunnmøring ja 🤩 Hehe, nei, er ikke alltid like enkelt Anonymkode: b6d64...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #131 Del Skrevet 29. mars 2021 vinterdekor skrev (2 timer siden): I sunnmøre kan du bare gå rett ut i veien. Der er de så redde for bilene sine at de aldri ville ha kjørt på deg, så der er du helt trygg. I Rogaland derimot, bryr seg nok ikke særlig med egenandel eller skader på bil. De har kasko vet du 😆. Selv liker jeg ikke å ha bil bak meg, så jeg slipper dem forbi så snart jeg har anledning men til og med da kan de tute. Hissige folk tror de kan gjøre hva de vil straks de sitter i en bil, dessverre. Det var da veldig dømmende om et helt fylke. Jeg er rogalending og vil absolutt ikke si jeg kjenner meg igjen. Spesielt når det gjelder biler med kjøreopplæring Anonymkode: 03f50...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 29. mars 2021 #132 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 12.12): Ja, har fått samme råd, at om jeg er usikker, så skal jeg få ned farta. Synes det er bedre enn å forårsake en ulykke som kunne vært unngått med litt mer reaksjonstid. Nettopp, og som nybegynner er du mer usikker enn mer erfarne sjåfører. Du skriver også at du bremser ned «passe» foran svingene og holder fartsgrensen «der det er mulig». Mye av dette går på skjønn, hvor du naturlig vil kjøre saktere enn mange av dem bak, nettopp for å kjøre trygt nok med dine forutsetninger. Jeg husker godt hvordan det var, og holder ekstra god avstand til en L foran. Men. Her i tråden fremstår du meget arrogant. Du vil ikke slippe forbi av prinsipp fordi folk har å «beregne nok tid». Du mener alle som kjører fortere enn deg, uansett vil kjøre over fartsgrensen, og du ser det som en slags oppdragerplikt å hindre dem i det. Mest sannsynlig er heller problemet at det er du som kjører for sakte, du bremser mer enn vanlig ned i svingene og kjører mer hakkete enn trafikken ellers går. Og det er helt greit, vi har alle vært der. Men når du kjører forstyrrende, er det også en del av opplæringen å lære å ta hensyn. Dvs, kjør et sted og på et tidspunkt hvor du ikke skaper unødvendig ulempe for andre trafikanter, og kjør ut til siden om noen har ligget bak deg en stund. Så enkelt. Ingen kommer til å slutte å ligge i rompa på deg fordi skriver et innlegg på kg. Det eneste du kan gjøre, er å endre din egen kjøring. Jeg er erfaren sjåfør, og slipper forbi hissigpropper stadig vekk. Det er det eneste som hjelper meg. Det hjelper ingenting å skrive leserinnlegg verken her eller der. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 29. mars 2021 #133 Del Skrevet 29. mars 2021 Slipp folk forbi. Det ER vanskelig å følge med på alt når man øvelseskjører, og da er det bedre å slippe folk forbi frem til man har kommet et såpass stykke frem i opplæringen at det å holde fartsgrenser, samt skape flyt, ikke lengre er et problem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #134 Del Skrevet 29. mars 2021 De fleste eldre biler har et speedometer som viser noen prosent feil, altså kjører du saktere enn du tror. Det er ikke lov å lage fartsdumper som du ikke kan kjøre over mens du holder fartsgrensen. Det er ikke meningen at du skal sakke farten inn mot fartsdumpene. Dersom du kommer over en fartsdump som er ubehagelig å kjøre over når du holder fartsgrensen, så må du ta kontakt med kommunen. Anonymkode: c8eef...b45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #135 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var da veldig dømmende om et helt fylke. Jeg er rogalending og vil absolutt ikke si jeg kjenner meg igjen. Spesielt når det gjelder biler med kjøreopplæring Anonymkode: 03f50...cf1 Du skjønte ikke humoren nei. Jeg har selv kjørt bil i Rogaland og om du leste artikkelen jeg sendte så er Rogalendingene verst, enten du liker det eller ei. Jeg legger artikkelen inn på ny: https://www.nrk.no/rogaland/rogalendinger-pa-veiene-1.11818491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 29. mars 2021 #136 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) Om du er til hinder for trafikk så lar du dem passere. Om det er 10 biler bak ræva på deg så er det ganske klart at du ikke følger fartsgrensa. Selv om det viser 60 på speedometeret, så er ikke den alltid rett. Og jeg ser mange av kommentarerne får deg til å høres ut som du er en erfaren sjåfør, det høres ikke sånn ut. Endret 29. mars 2021 av Revenmann29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 29. mars 2021 #137 Del Skrevet 29. mars 2021 Revenmann29 skrev (33 minutter siden): Om du er til hinder for trafikk så lar du dem passere. Om det er 10 biler bak ræva på deg så er det ganske klart at du ikke følger fartsgrensa. Selv om det viser 60 på speedometeret, så er ikke den alltid rett. Og jeg ser mange av kommentarerne får deg til å høres ut som du er en erfaren sjåfør, det høres ikke sånn ut. De må uansett overholde 3 sekundersregelen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #138 Del Skrevet 29. mars 2021 ... skrev (32 minutter siden): De må uansett overholde 3 sekundersregelen. Ser ut som at det er få som bryr seg om den, og heller legger skylda på oss som lærer seg å følge trafikkregler... Anonymkode: 8220e...a93 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #139 Del Skrevet 29. mars 2021 Hactar skrev (2 timer siden): Nettopp, og som nybegynner er du mer usikker enn mer erfarne sjåfører. Du skriver også at du bremser ned «passe» foran svingene og holder fartsgrensen «der det er mulig». Mye av dette går på skjønn, hvor du naturlig vil kjøre saktere enn mange av dem bak, nettopp for å kjøre trygt nok med dine forutsetninger. Jeg husker godt hvordan det var, og holder ekstra god avstand til en L foran. Men. Her i tråden fremstår du meget arrogant. Du vil ikke slippe forbi av prinsipp fordi folk har å «beregne nok tid». Du mener alle som kjører fortere enn deg, uansett vil kjøre over fartsgrensen, og du ser det som en slags oppdragerplikt å hindre dem i det. Det er din mening. Jeg synes det er mer arrogant å være til fare for meg og andre i trafikken ved å bryte 3-sekundersregelen kun for å kjøre litt fortere. Er ikke en oppdragerplikt eller noe sånn, men jeg mener jeg har mitt på det rette ved å følge fartsgrensa og ikke bry med om dem som presser bak. Det er ingen rettighet å kjøre over fartsgrensa. Hactar skrev (2 timer siden): Mest sannsynlig er heller problemet at det er du som kjører for sakte, du bremser mer enn vanlig ned i svingene og kjører mer hakkete enn trafikken ellers går. Og det er helt greit, vi har alle vært der. Jeg skal innrømme det det kan forekomme, og som sagt så er det vanlig. Men har blitt mye bedre, og øver stadig på å kontrollere farta. Hactar skrev (2 timer siden): Men når du kjører forstyrrende, er det også en del av opplæringen å lære å ta hensyn. Dvs, kjør et sted og på et tidspunkt hvor du ikke skaper unødvendig ulempe for andre trafikanter, og kjør ut til siden om noen har ligget bak deg en stund. Så enkelt. Ingen kommer til å slutte å ligge i rompa på deg fordi skriver et innlegg på kg. Det eneste du kan gjøre, er å endre din egen kjøring. Jeg er erfaren sjåfør, og slipper forbi hissigpropper stadig vekk. Det er det eneste som hjelper meg. Det hjelper ingenting å skrive leserinnlegg verken her eller der. Kjører ikke i rushtiden, og pleier ikke å kjøre på typiske landeveier heller. Kjører for det meste på motorvei med flere felt og tettbebygde strøk. Pleier å ha noen bak meg i maks 5 min, så ikke så lenge. Og det er alltid så lett å slippe folk frem når man kjører på en vei hvor det ikke er mulig. Noen ganger så er det så snart jeg skal ta av i et kryss. Tror det med å slippe folk frem for det meste gjelder landevei? Ser ikke så mye poeng når det er lav fartsgrense i tettbebygde strøk og man ikke skal særlig langt før man selv eller den bak skal ta av. Anonymkode: 8220e...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 29. mars 2021 #140 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er din mening. Jeg synes det er mer arrogant å være til fare for meg og andre i trafikken ved å bryte 3-sekundersregelen kun for å kjøre litt fortere. Er ikke en oppdragerplikt eller noe sånn, men jeg mener jeg har mitt på det rette ved å følge fartsgrensa og ikke bry med om dem som presser bak. Det er ingen rettighet å kjøre over fartsgrensa. Jeg skal innrømme det det kan forekomme, og som sagt så er det vanlig. Men har blitt mye bedre, og øver stadig på å kontrollere farta. Kjører ikke i rushtiden, og pleier ikke å kjøre på typiske landeveier heller. Kjører for det meste på motorvei med flere felt og tettbebygde strøk. Pleier å ha noen bak meg i maks 5 min, så ikke så lenge. Og det er alltid så lett å slippe folk frem når man kjører på en vei hvor det ikke er mulig. Noen ganger så er det så snart jeg skal ta av i et kryss. Tror det med å slippe folk frem for det meste gjelder landevei? Ser ikke så mye poeng når det er lav fartsgrense i tettbebygde strøk og man ikke skal særlig langt før man selv eller den bak skal ta av. Anonymkode: 8220e...a93 Det jeg kan anbefale deg da TS, er å velge veier som gjør at du slipper så mye trafikk. Dette for å bli bedre kjent med giring, fart og flyt. For man kan faktisk ikke gjøre hva som helst bare fordi man har en "L" bak bilen. Hensyn skal gå begge veier, og her virker det som om det mangler hensyn for andre bilister også fra din side. Jeg forstår utfordringene dine, for har ikke hatt lappen mer enn 1 år selv. Derimot beveget jeg meg ikke ut på motorvei og tett-bebygde strøk før jeg mestret far og flyt. Dette for å også minske eget stress når jeg kjørte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå