Ni97 Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Starter bare med å si at jeg alltid har hatt dårlig selvtillit for tennene mine og blitt mobbet for tennene mine. Jeg VET jeg ikke har fine tenner, og trenger ikke kommentarer på det. Tennene mine er faktisk det jeg liker minst med meg selv. Hater å smile pga. det. Smiler alltid med munnen lukket. Jeg har hatt tannregulering i overkjeven, men ikke underkjeven. I dag er jeg 23 og angrer veldig nesten hver dag. Spesielt en tann i underkjeven irriterer meg veldig for den er så skjev. Jeg føler den har endret seg de siste to årene, den var ikke så skjev før og virker som den har snudd/rotert betydelig på seg. Bittet mitt irriterer meg også veldig. Da jeg var 13 spurte tannlegen meg om jeg vil ha tannregulering i underkjeven også, men jeg svarte alltid nei for jeg syntes det var så flaut med tannregulering. Skulle ønske de bare tvang meg, for jeg angrer sånn nå og var ikke moden nok til å ta et slikt valg. Synes egentlig det er merkelig at jeg som barn fikk ta en slik avgjørelse. Har begynt å vurdere tannregulering nå i voksen alder. Men det er så dyrt og jeg er student. Hvor mye ca. tror dere jeg må betale for tannregulering når det kun er i én kjeve, og hvor lenge jeg må ha det? Mer enn ett år? Hadde time til tannpleier, men den ble bare avlyst og de sa jeg skulle få ny time, men det fikk jeg ikke... Tror dere jeg kan få dekt noe av det, siden bittet mitt er så ille som det er?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Syns tennene dine ser helt fine ut jeg 😀 Min datter fikk selv velge om hun ville ha tannregulering eller ikke, da det kun var kosmetiske grunner. Den veldige kloke tannlegen hennes sa den gang: jeg syns ikke det er så nøye om ikke alle har like tenner. Hun valgte bort reguleringen, og angrer ikke på det. Hun er 22. Anonymkode: dda4d...2c6 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Jeg fikk også velge selv, som 14åring. Angrer som en hund. Er frustrert på foreldrene mine som lot et barn velge noe som er så viktig som tenner. Sier det ikke til dem da, later som om det ikke plager meg. Anonymkode: 179aa...d4d 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Du kan få usynlig «regulering», dvs en skinne du sover med om natten, og en ny skinne hver mnd. Så presser de på plass tennene mens du sover. Tannlegen min sa det kostet 30 000 kr for underkjeven. Er bare å begynne å spare! Er ikke sikkert du må ut med 30 000 med en gang heller, så du trenger nok ikke spare mye for å få tak i første skinne. Også kan du kjøpe neste når du har råd. Anonymkode: b3ccb...263
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Jeg fikk en sånn skinne da jeg tok av regulering, og min skinne skulle bare stabilisere tennene sånn at de ikke glir fra hverandre. Men er en helt lik skinne de bruker til å rette på tenner også. Skinnen jeg kjøpte kostet bare 1000 kr, men med hele timen totalt (de må ta avstøpning) så ble det 2000 kr Anonymkode: b3ccb...263
Nilar Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Jeg er 48 år, og tok regulering i underkjeven for 14 dager siden. Han sa prisen ville bli 15 tusen, og jeg må gå med det i 6-9 mnd.
solmåneogstjerner Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Jeg synes virkelig tennene dine var fine jeg! En litt skjev tann er det mange som har, dette her var jo ikke galt i det hele tatt 😊 2
Ni97 Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2021 Bittet mitt irriterer meg veldig mye og føles ubehagelig. Spesielt etter den ene tannen har endret stilling veldig... AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk også velge selv, som 14åring. Angrer som en hund. Er frustrert på foreldrene mine som lot et barn velge noe som er så viktig som tenner. Sier det ikke til dem da, later som om det ikke plager meg. Anonymkode: 179aa...d4d Skjønner ikke at man får bestemme sånt selv når man er et barn. Jeg visste jo ikke mitt eget beste og tenkte ikke langsiktig.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Syns du har fine tenner jeg også. Men biter du sammen nå? Isåfall har du åpent bitt. Da kan det hende de også vil sette på oppe også. Det du kan gjøre er å kontakte tannlegehøgskolen. Sikkert mest aktuelt om du bor i Oslo. Ellers ta kontakt med en kjeveortoped der du bor. Få en vurdering og betalingsplan. Kan hende du ser at du kan betale hvis du får betale over tid. Evt vent til du kommer i jobb. Anonymkode: 5c70d...60e
Ni97 Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Syns du har fine tenner jeg også. Men biter du sammen nå? Isåfall har du åpent bitt. Da kan det hende de også vil sette på oppe også. Det du kan gjøre er å kontakte tannlegehøgskolen. Sikkert mest aktuelt om du bor i Oslo. Ellers ta kontakt med en kjeveortoped der du bor. Få en vurdering og betalingsplan. Kan hende du ser at du kan betale hvis du får betale over tid. Evt vent til du kommer i jobb. Anonymkode: 5c70d...60e Ja, jeg biter sammen på bildet! Når jeg har vært hos tannlegen og blitt bedt om å bite sammen, spør de alltid om det er sånn jeg biter sammen. Og det er det. Bittet mitt er ille. Håper virkelig jeg slipper tannregulering oppe i tillegg... PetterKanin skrev (33 minutter siden): Hvilken tann er skjev? Venstre hjørne nede.
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 Ni97 skrev (1 minutt siden): Ja, jeg biter sammen på bildet! Når jeg har vært hos tannlegen og blitt bedt om å bite sammen, spør de alltid om det er sånn jeg biter sammen. Og det er det. Bittet mitt er ille. Håper virkelig jeg slipper tannregulering oppe i tillegg... Venstre hjørne nede. Det er en grunn til at jeg måtte spørre. Knapt merkbart.
Ni97 Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2021 Husker før jeg fikk tannregulering oppe så viste kjeveortopeden meg noen røntgenbilder og sa det kan hende jeg må ha kirurgi. Jeg var 12-13 år og begynte bare å grine, hadde så tannlegeskrekk.😫 Men tenker det at de vurderte kirurgi sier litt om hvor ille bittet er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå