Gå til innhold

Hva trigger angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i snart et år vært plaget med noe som virker som en generell angst i tillegg til panikkanfall.  Går på vop en gang i uken, men vi jobber mer med å bryte tankerekke på all grubblingen min før det ender i panikkanfall. Sliter også med tilbakevendende depresjoner. 

Angsten begynte å fjor vår, etter lang tids alvorlig sykdom, og ble gradvis verre frem mot jul, før den toppet seg i førjulstiden. Ble da 100 % sykemeldt og etter det har det vært mindre angst igjen. Og de siste ukene nesten helt fraværende. Men plutselig, ut av det blå, har angsten slått ned igjen i meg, de siste dagene. Jeg skulle ønsker jeg kunne finne trigeren, slik at jeg kan unngå de/den. Livet fungerer ikke når kroppen hele tiden jobber sånn i mot. Jeg har mindre angst når jeg får trukket meg tilbake, vært alene. Når ungene er på skolen. Mens jeg blir verre av ungene og alt av vanlige gjøremål, som å dra å handle, lage middag. Nå sitter jeg på loftet fordi jeg ble så dårlig, og mannen har påskeverksted med ungene nede. Hører 8 åringen laget noen lyder der nede, og kjenner det "koker" inni meg av ubehag/angst. Og får mest lyst å rope at han må slutte. Jeg som har hatt flere så og si angst frie uker. Fatter ikke hva som skjedde. 

Ungene ivaretas godt av faren og vi har god støtte og avlastning av familie. Vi har vært hos bup pga fordi jeg er redd ungene skal lide under min sykdom, men psykologen på bup mente bekymringene mine var ubegrunnet og at ungene ble ivaretatt mer enn godt nok på alle måter. 

Men jeg føler jeg står fast. Kommer ikke videre. Har lyst å leve normalt. I alle fall med ungene. Jobb, hobby og sosialt, betyr ingenting. Ønsker bare å klare denne ene delen av livet. 

Jeg skjønnet at det er min alvoiogr sykdom og stort press/stress, som er den egentlige årsaken, men det er jo tydeligvis småting i hverdagen som gjør noe med om dagen blir full av angst eller ikke. 😔 Hvordan finne triggere til angsten? 

Fins det noen alternativ behandling til kognitiv terapi? Eksponeringsterati blir jo vanskelig, siden angsten er så generel. Har ikke noe problem med å omgås andre folk. Det trigger ingen ting. 

Anonymkode: c769b...3c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv slet jeg noe grusomt med angst for en tid tilbake og den varte i 2 år. Jeg også trodde jeg måtte unngå det som trigga angsten, men det er feil fordi da blir angsten mye verre! Jeg kunne få anfaller som varte leeenge til slutt og kunne gå en hel dag der jeg skalv. Da jeg åpnet meg om dette med noen jeg stolte på, så fikk jeg hjelp. Det eneste som hjelper er å oppsøke det som trigger angsten fordi da vender du deg til det og du blir mindre og mindre redd. 

Hvis du vil komme deg videre og bli kvitt angsten, så finn ut hva angsten trigges av og oppsøk det. Da kommer du deg best gjennom dette selvom det er knallhardt ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

kroppen jobber ikke mot deg, men du har vært syke og helbredelse i kroppen går mye saktere enn samfunnet rundt oss. Kroppen prøver å beskytte deg, men samspillet i kroppen er i ubalanse. Du må trene i tankene og i kroppen.

Alternativ behandling til kognitiv terapi, eller jeg vil heller si supplerende, er trening. Spesielt styrketrening. Og hvis du er frisk i kroppen er det sunt å bli svett. 

Hvis du ikke blir kvitt uro fysisk eller ved å snakke og uttrykke deg, eller ved å synge av full hals så begynn å tren deg opp gradvis. Du må få utløp. 

Og du har sikkert hørt dette før, men pust. Med magen. Lastned appen Calm.

Les om angst i forhold til kosthold. Ta omega 3eller tran. 

Jeg vet du spurte om triggere, men den andre måten å angripe det på er å forstå at du er i kontroll, eller at du skal ta kontrollen i kroppen din tilbake. Ikke psykologen, ikke legen, ikke vennene, ikke mannen, men du.

Du klarer å lese deg opp om hormonnivåer og hva som stabiliserer deg og du klarer å gjøre det litt og litt sånn at du blir angstfri igjen. For du vet du var det og du vet at du kan gjøre det igjen. Og litt og litt endrer alt over tid.

Men seriøst. Styrketrening. Med vekter. Prøv funkygines begynnerprogrammer. Ikke råd eller lyst til å kjøpe pumpsett? Bruk strikk. Hvor kan du kjøpe? Xlife.no. Masse lykke til! 🌻

Anonymkode: 9a113...ead

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol og kaffe gjør værtfall angsten min mye værre! Når jeg får mye angst prøver jeg også å sysselsette meg med noe som feks husarbeid, gå tur i frisk luft alene. 

Anonymkode: 43065...963

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alkohol og kaffe gjør værtfall angsten min mye værre! Når jeg får mye angst prøver jeg også å sysselsette meg med noe som feks husarbeid, gå tur i frisk luft alene. 

Anonymkode: 43065...963

Dette er supert eksempel på det jeg skriver over for hva gjør kaffe og alkohol med hjernen, hormonene og kroppen? Begge forandrer kjemien i hjernen midlertidig gjennom en hormonell boost med en hang-over etterpå der nivåene er lave og vi blir fylt av angst. Hva gjør kosthold med stabilt blodsukker, et kosthold med mye protein og tung styrketrening? Det motsatte; det stabiliserer og gjør at uto slippes ut. 

Anonymkode: 9a113...ead

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...