AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Min nesten voksne sønn har nå vært syk med høy feber i 5 dager, opp mot 40 på kveldene. Han klager over vondt i hodet og øynene, og har også utslett i ansiktet og på overkroppen. Han ble testet for corona onsdag, og den var negativ. I dag var han hos legen. Der ble det tatt blodprøver, og konkludert med at det var et virus. Han fikk beskjed om at han nok ville bli frisk etter 7 - 10 dager. Legen hadde visstnok også satt en diagnose. Surrete som han er , husker ikke sønnen hva diagnosen var 😅 Jeg lurer på om det er noen kyndige mennesker her som kan foreslå hvilke diagnoser symptomene kan passe med. Forhåpentlig husker han navnet hvis han hører det... Anonymkode: 19969...6f7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min nesten voksne sønn har nå vært syk med høy feber i 5 dager, opp mot 40 på kveldene. Han klager over vondt i hodet og øynene, og har også utslett i ansiktet og på overkroppen. Han ble testet for corona onsdag, og den var negativ. I dag var han hos legen. Der ble det tatt blodprøver, og konkludert med at det var et virus. Han fikk beskjed om at han nok ville bli frisk etter 7 - 10 dager. Legen hadde visstnok også satt en diagnose. Surrete som han er , husker ikke sønnen hva diagnosen var 😅 Jeg lurer på om det er noen kyndige mennesker her som kan foreslå hvilke diagnoser symptomene kan passe med. Forhåpentlig husker han navnet hvis han hører det... Anonymkode: 19969...6f7 Ta en tlf til legen og spør. Det blir kalt virus om crp er lavere enn 50, med mindre han har pos utslag på streptokokk bakterier. regner med han ikke fikk antibiotika siden det ble konkludert med virus. følg med feberen om den varer lenge. Og be om utvidet blodprøver om det vedvarer. Skjekk blodplater Anonymkode: cb5ef...63d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Voksne bør ikke ha så høy feber så lenge : Når bør man oppsøke lege? Voksne bør oppsøke lege dersom temperaturen er 40°C eller høyere, over mer enn tre dager. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/forkjolelse/feber-hos-voksne-2501152 Anonymkode: 4c6da...906 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Voksne bør ikke ha så høy feber så lenge : Når bør man oppsøke lege? Voksne bør oppsøke lege dersom temperaturen er 40°C eller høyere, over mer enn tre dager. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/forkjolelse/feber-hos-voksne-2501152 Anonymkode: 4c6da...906 Han var jo til lege i dag.. Anonymkode: 207e4...d5b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Hvordan er utslettet? Anonymkode: a11d2...461
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Tipper en av disse 😆 Bordetella pertussis (kikhoste) og parapertussis Mycoplasma pneumoniae Chlamydia pneumoniae Influensa A og B Parainfluensa 1, 2 og 3 RS-virus (respiratorisk syncytialt virus) Humant metapneumovirus Rhinovirus Anonymkode: 207e4...d5b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 TS her. Takk for alle innspill. Jeg tenker jo også at det sikkert er en form for influensa, men det er dette utslettet som er litt atypisk. Det er blitt verre i løpet av dagen. Er et litt vablete, rødprikkete utslett i ansikt, på hals og overkropp Han fikk ikke antibiotika, siden det ble konkludert med virus. Det ble også tatt blodprøver, så da regner jeg med de sjekker for bl.a. kyssesyke. Får nok kanskje ta en telefon og forhøre oss litt over helgen. Anonymkode: 19969...6f7
Humle Brumle Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): TS her. Takk for alle innspill. Jeg tenker jo også at det sikkert er en form for influensa, men det er dette utslettet som er litt atypisk. Det er blitt verre i løpet av dagen. Er et litt vablete, rødprikkete utslett i ansikt, på hals og overkropp Han fikk ikke antibiotika, siden det ble konkludert med virus. Det ble også tatt blodprøver, så da regner jeg med de sjekker for bl.a. kyssesyke. Får nok kanskje ta en telefon og forhøre oss litt over helgen. Anonymkode: 19969...6f7 Pass på at utslettene blir borte ved trykk. Ta et glass mot utslettene og se at de forsvinner ved trykk. Utslett som ikke forsvinner med trykk kan være tegn på hjernehinnebetennelse. Da bør dere dra rett til legevakta.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Min sønn fikk en gang slikt utslett (men han var da et barn). Utslettet var en reaksjon på høy feber fordi han hadde en virusinfeksjon. Så utslettet var altså 'en følgefeil' hvis du skjønner. Men jeg ville også gjort testen med å trykke et glass not utslettet for å se om det vises gjennom glasset eller ikke. Er utslettet synlig gjennom glasset, kan det være hjernehinnebetennelse han har. Anonymkode: 58a27...d57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå