Gå til innhold

Gastric sleeve eller bypass?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jente 25-år her. 

jeg har nå med samarbeid med min lege jobbet leenge for å få ned vekten min, før det jobbet jeg mye med meg selv både psykisk og fysisk, har vært på div kurs og kontakt med ernæringsfysiolog.

til tross for mosjon og noenlunde ok kosthold så står vekten stille, ja kan ha noen utskeielser inni mellom. Vekta varierer med 5 +/- fra tid til en annen. Har en del hormonell ubalanse pga vekta som legen også mener kan være grunn til at det står stille.

nå snakker vi om slankeoperasjon, noe jeg ofte har tenkt på, problemet er at jeg har bmi på 38,8 og har ingen alvorlige sykdommer bortsett fra smerter pga vekta(ikke så altfor alvorlige)  så legen min ville at jeg skulle opp ca 6kg for å kunne ha mulighet til å få dette dekt. En annen ting i tillegg til dette er da at jeg pratet med min samboer og han er helt imot dette, han mener alle han kjenner som har gjort dette er tilbake der dem startet osv. 

Det jeg da lurer på er hva hadde dere gjort i en situasjon der samboeren deres ikke støtter dere i dette?

Vil også høre erfaringer og hvorfor velge den ene operasjonen ovenfor den andre

langtids effekt det har hatt på dere osv.

bivirkninger det har hatt på dere

positive opplevelser 

negative opplevelser 

egentlig alt!

Takker på forhånd

P.S hvis du er imot operasjon uten å ha gjort det eller kommer med «det er bare å trene å spise sunt» så kan du like godt la være å skrive her 🙂

Anonymkode: bc5d9...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg da lurer på er hva hadde dere gjort i en situasjon der samboeren deres ikke støtter dere i dette? Jeg hadde fint drite i det! Han har ingenting med å være negativ til noe som du gjør for å få bedre helse. 

Gbp er for de som sliter med søtbehov, sleeve for de som spiser store posjoner.

Jeg har gått ned 27 kilo på 2 år. Veldig lite da jeg har over 20 igjen. Mer overskudd, våkner uthbilt hver dag (hadde betalt 100000 igjen!)

Ingen bivirkninger

positive opplevelser 

Vektnedgang, bedre selvbilde

negative opplevelser 

Trodde jeg skulle gå mye mer ned i vekt. Har startet med 16:8 nå, og der funker visst på meg. Venter på brystreduksjonoperasjon. Alt henger og slenger, sår, sopp osv.

egentlig alt!

Jeg hadde lett gjort det igjen, uten å blunke. 

Takker på forhånd

Anonymkode: 4c2c7...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir feil når du skal opp 6kg for å få dekket en operasjon mot overvekt.

Dette løses fint uten operasjon, du må bare få riktig hjelp. Er også du som må gjøre jobben.

Min tante har operert seg 2 ganger, nå er hun igjen tilbake til sin overvekt som er 40kg ekstra. Pga hun ikke har endret spisevaner, skal "kose seg".

Anonymkode: db8c2...a3f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som kvalifiserer til bypass, men ikke sleeve pga acid reflux. Vi var innstilt på å undersøke rundt sleeve, men da han fikk beskjed om dette valgte han å ikke gå videre. Jeg støtter han i dette da komplikasjonene til bypass kan være mye alvorligere enn sleeve. Allikevel så trenger ikke du din samboers samtykke for å gjøre det du mener er best, men mange glemmer å sette seg inn i problemene som kan komme med operasjon. De jeg kjenner som har tatt bypass har enten blitt veldig tynne og sliter med å få i seg mat eller fått store komplikasjoner. De jeg kjenner som har tatt sleeve har dessverre gått opp igjen det meste etter 5 år. Umulig å si hvordan det blir for deg, men hvis du har psykiske utfordringer til ditt spisemønster (trøstespising osv) så er sjansen for at du går opp igjen stor. 

Når det er sagt synes jeg at rådet om å gå opp for å få dette dekket er et dårlig råd fra helsepersonell, men regner med at det er nøye overveid i forhold til din historikk. 

Anonymkode: aafff...3c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å endre kost. Spise. Kun 1000kcal om dagen. Trene vekter en time hver dag + par timer cardio i form av rask gange eller sykling/løping ? Altså alt dette hver dag i allefall en tre mnd periode? 

Anonymkode: 68a4d...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en samboer som kvalifiserer til bypass, men ikke sleeve pga acid reflux. Vi var innstilt på å undersøke rundt sleeve, men da han fikk beskjed om dette valgte han å ikke gå videre. Jeg støtter han i dette da komplikasjonene til bypass kan være mye alvorligere enn sleeve. Allikevel så trenger ikke du din samboers samtykke for å gjøre det du mener er best, men mange glemmer å sette seg inn i problemene som kan komme med operasjon. De jeg kjenner som har tatt bypass har enten blitt veldig tynne og sliter med å få i seg mat eller fått store komplikasjoner. De jeg kjenner som har tatt sleeve har dessverre gått opp igjen det meste etter 5 år. Umulig å si hvordan det blir for deg, men hvis du har psykiske utfordringer til ditt spisemønster (trøstespising osv) så er sjansen for at du går opp igjen stor. 

Når det er sagt synes jeg at rådet om å gå opp for å få dette dekket er et dårlig råd fra helsepersonell, men regner med at det er nøye overveid i forhold til din historikk. 

Med dagens bypass er det så å si ingen komplikasjoner.  For 5-20 år siden var det en helt annen operasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd å endre kost. Spise. Kun 1000kcal om dagen. Trene vekter en time hver dag + par timer cardio i form av rask gange eller sykling/løping ? Altså alt dette hver dag i allefall en tre mnd periode? 

Det er jo det som er vanskeligog lerr for folk; å gå ned ivekt er ingen problem, med å bli der er problemet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er jo det som er vanskeligog lerr for folk; å gå ned ivekt er ingen problem, med å bli der er problemet. 

Men man går jo ikke tilbake til sin gamle livsstil når man er blitt mye slankere og sprekere!

Anonymkode: 5190e...cea

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja har det, telte kalorier og trente aktivt i flere mnd etter jeg fikk de to siste barna mine for 3 år siden. Gikk ned 5kg etter ca 6mnd, mistet motet ganske mye da og gikk opp igjen 10. har prøvde flere forskjellige metoder etter det, som sagt vært mye i kontakt med min lege. Har slitt med vekta siden jeg var ungdom, de eneste gangene vekta har vært nede og holdt seg er når jeg åt 1-2 måltid for dag noen dager ingenting, men det i seg selv var ikke akkurat særlig bra, gikk til psykolog for det. Å når hodet kom på plass gikk vekten opp igjen, veide 70 kg før barn og var da veldig fornøyd, gikk opp til 97 etter første barn, prøvde lenge å gå ned igjen men det sto stille, det som forsvant kom fort igjen. 5år etter var jeg gravid med tvillinger, slet med bekkenet fra tidlig i svangerskapet, så aktiviteten sank, i ettertid har vekten bare ballet på seg å nå sliter jeg med knær, rygg, nakke og hodepine pga nakke, sikkert mer som kunne ramset opp men du skjønner, for meg så ser jeg ingen løsning lenger

hilsen ts

beklager lang tekst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, jente 25-år her. 

jeg har nå med samarbeid med min lege jobbet leenge for å få ned vekten min, før det jobbet jeg mye med meg selv både psykisk og fysisk, har vært på div kurs og kontakt med ernæringsfysiolog.

til tross for mosjon og noenlunde ok kosthold så står vekten stille, ja kan ha noen utskeielser inni mellom. Vekta varierer med 5 +/- fra tid til en annen. Har en del hormonell ubalanse pga vekta som legen også mener kan være grunn til at det står stille.

nå snakker vi om slankeoperasjon, noe jeg ofte har tenkt på, problemet er at jeg har bmi på 38,8 og har ingen alvorlige sykdommer bortsett fra smerter pga vekta(ikke så altfor alvorlige)  så legen min ville at jeg skulle opp ca 6kg for å kunne ha mulighet til å få dette dekt. En annen ting i tillegg til dette er da at jeg pratet med min samboer og han er helt imot dette, han mener alle han kjenner som har gjort dette er tilbake der dem startet osv. 

Det jeg da lurer på er hva hadde dere gjort i en situasjon der samboeren deres ikke støtter dere i dette?

positive opplevelser 

negative opplevelser 

egentlig alt!

Takker på forhånd

P.S hvis du er imot operasjon uten å ha gjort det eller kommer med «det er bare å trene å spise sunt» så kan du like godt la være å skrive her 🙂

Det er legen som avgjører hvilken av operasjonene som er best egnet for den enkelte pasienten.  Noen ganger blir avgjørelsen tatt etter at operasjonen er i gang. I mitt tilfelle ønsket legen å gjøre bypass, men var usikker på forholdene i magen siden jeg har hatt en stor operasjon der tidligere og måtte se på evt sammenvoksninger før han tok avgjørelsen. Det ble bypass.

Langtidseffektene er halvering av vekta, mye bedre helse mtp blodtrykk osv, og bedre selvtillit ift utseende. Jeg har også mer overskudd, bedre kondis osv. Har ikke hatt noe negative opplevelser, kun positive. Har ikke gått opp så mye som et gram, men går fortsatt litt ned i vekt og må spe på med litt mellommåltider for å ikke gå ned mer.  Har slitt litt med diverse vitaminmangler, men har justert inntaket av kosttilskudd så alt er bra nå. 

Anonymkode: 77f7b...760

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er legen som avgjører hvilken av operasjonene som er best egnet for den enkelte pasienten.  Noen ganger blir avgjørelsen tatt etter at operasjonen er i gang. I mitt tilfelle ønsket legen å gjøre bypass, men var usikker på forholdene i magen siden jeg har hatt en stor operasjon der tidligere og måtte se på evt sammenvoksninger før han tok avgjørelsen. Det ble bypass.

Langtidseffektene er halvering av vekta, mye bedre helse mtp blodtrykk osv, og bedre selvtillit ift utseende. Jeg har også mer overskudd, bedre kondis osv. Har ikke hatt noe negative opplevelser, kun positive. Har ikke gått opp så mye som et gram, men går fortsatt litt ned i vekt og må spe på med litt mellommåltider for å ikke gå ned mer.  Har slitt litt med diverse vitaminmangler, men har justert inntaket av kosttilskudd så alt er bra nå. 

Er det lenge siden du gjorde det?

å feks hva og hvor mye eter du iløpet av en dag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter alt du skriver her så er ikke en operasjon løsningen, du vil med stor sannsynlighet gå opp igjen i vekt. Du må endre dine vaner. Vi snakker om å spise helt vanlig næringsrik mat, i rett mengde. På sikt vil dette normalisere seg i hjernen din. Det tar tid å endre sine vaner, da må man kutte ut ting 100% som ikke er god næring. Som godteri/brus etc.

Så har du det med å kjøre for hard "slanking", veldig lite kalorier. Et opplegg man ikke klarer å gjennomføre pga det er for hardt og urealistisk.

Du må få hjelp av riktige mennesker, en fastlege/lege har svært lite greie på kosthold dessverre. En ernæringsfysiolog skal ha noe kunnskap.

Stikkordet er: Spise vanlig næringsrik mat hver dag. Et matplan får du laget med riktig hjelp.

Anonymkode: db8c2...a3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med dagens bypass er det så å si ingen komplikasjoner.  For 5-20 år siden var det en helt annen operasjon. 

Dette stemmer jo ikke. Mange som har tatt bypass de siste årene har også fått alvorlige komplikasjoner. Bypass har større risiko enn sleeve og hvis ts skal ta en operasjon burde hun sette seg inn i risikoene så vel som det positive. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke. Mange som har tatt bypass de siste årene har også fått alvorlige komplikasjoner. Bypass har større risiko enn sleeve og hvis ts skal ta en operasjon burde hun sette seg inn i risikoene så vel som det positive. 

Det stemmer ikke at det er mer risiko med gbp eller sleeve! Les deg oppom temaet før du uttaler deg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tre år siden jeg gjorde det. Spiser jo veldig variert, men en vanlig dag kan se slik ut:

Frokost: 1-1,5 brødskive med smør og pålegg, med sukkerfri drikke / vann og kaffe. Hvis jeg skal veldig tidlig på jobb så orker jeg ikke spise frokost, og venter til lunsj.

Lunsj: Samme som frokost, eller en halv lefse med salat og kylling/ skinke, evt middagsrester fra dagen før. Liten porsjon.

Mellommåltid: 1 banan eller en yoghurt evt annen frukt

Middag: 0,5 eller en liten potet, en laksefilet / en kjøttkake eller lignende, grønnsaker og saus.

Mellommåltid: Frukt, nøtter, et knekkebrød med pålegg eller det som er tilgjengelig.

Kvelds: Middagsrester eller halvannen brødskive med pålegg og smør. Av og til en liten skål havregrøt.

Jeg spiser jo pastaretter, bruker ris istedetfor poteter osv, men det er små porsjoner. Blir veldig fort mett. Må noen ganger pushe meg litt for å få i meg nok næring. Hvis matlysten er dårlig så fokuserer jeg på proteinene og grønnsakene.  Godteri er jeg ikke så glad i lenger, men spiser av og til litt salt snacks. Før operasjonen var jeg veldig glad i is, men nå blir jeg kvalm av det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det stemmer ikke at det er mer risiko med gbp eller sleeve! Les deg oppom temaet før du uttaler deg

Ikke meg du siterer, men bypass er en betydelig større operasjon og dermed mer risikofylt enn sleeve. Det er en grunn til at sleeve er den foretrukne operasjonsmetode pr i dag vs for få år siden. 

Uansett ts så høres det ut som du må lese deg veldig mye mer opp på begge operasjoner, og ikke minst komplikasjonsrisiko. Det er heller ikke sånn at operasjon er en quick-fix, klarer du ikke leve på kalorirestriksjon før operasjon klarer du det sannsynligvis ikke etterpå heller. Mange går opp igjen i vekt etter noen år nettopp pga det. Jeg anbefaler deg absolutt å sjekke ut lavkarbo, fnyste av det selv men har gått ned 25 kg på under et halvt år. Har ikke vært sulten i prosessen og kroppen kjennes mye bedre. Hadde høyere BMI enn deg da jeg begynte, og hadde forsøkt "alt". Jeg møter fedmeopererte i jobbsammenheng, og det er nok for meg å se deres komplikasjoner til å vite at jeg aldri ønsker å gjennomgå en slik operasjon. 

Anonymkode: c970d...7d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du tall du kan vise til? Jeg har tatt bypass, og de andre jeg kjenner som har gjort det har i mer eller mindre grad hatt alvorlige komplikasjoner.  

Og til ts.
Av de jeg tok kurs sammen med som tok sleeve, kunne jeg på forhånd se hvem som ville klare å beholde vektnedgangen. Det hadde med holdningen til både kurs og mat. Ca 80% har gått opp igjen, med de som var skikkelig innstilt og ønsket varig resultat har jobbet hardt og er superflinke.  At samboer ikke støtter deg kan bli et problem, det er en tøff prosess du går igjennom. Småting som å ikke kjenne seg selv igjen i speilet, er faktisk tungt for psyken. 
Selv hadde jeg før operasjon ikke noe problematisk forhold til mat. Jeg spiste ikke mer kalorier en jeg burde med få unntak. Ikke brukte jeg smør, ikke spiste jeg snacks, bare lettprodukter ble inntatt. Helsen gjorde at jeg ikke klarte å trene så mye som ønsket, men jeg var mye muskler fordi jeg gikk lange turer.  Nå i etterkant kan jeg likevel se endel spisemønster jeg gjorde feil før operasjon. Skulle jeg ha ost på skiven skar jeg alltid en eller to ekstra osteskiver og puttet i munnen.  Jeg spiste alltid opp skive nr 2.  selv om jeg egentlig var full nok etter halve. Nå ordner jeg meg 1  1/2 skive til frokost.  Alt i alt er jeg fornøyd med vekttapet selv om jeg nå er blitt for tynn, men om jeg skulle gjort det igjen hadde jeg nok valgt sleeve.  Komplikasjonene etter gbp er ikke verdt vekttapet jeg har hatt. 

Anonymkode: c4442...ce5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...