Gå til innhold

Vaske med klut=smøre skitten utover?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir man ren med klut? Jobber på sykehjem og der er de fornøyd etter å har "vasket" seg med oppvridd klut. Blir man ren av dette eller smører man bare skitten utover? Synes lukt og sånn kan sitte selvom man har gått over ordentlig med klut...

Anonymkode: dcdff...b1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir man ren med klut? Jobber på sykehjem og der er de fornøyd etter å har "vasket" seg med oppvridd klut. Blir man ren av dette eller smører man bare skitten utover? Synes lukt og sånn kan sitte selvom man har gått over ordentlig med klut...

Kan du fortelle fremgangsmåten som du bruker når du vasker pasienter med klut? Kanskje du gjør det feil ettersom du forteller om at det lukter?

Anonymkode: 3d5e0...bea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du fortelle fremgangsmåten som du bruker når du vasker pasienter med klut? Kanskje du gjør det feil ettersom du forteller om at det lukter?

Vanlig prosedyre på var. Selvfølgelig forsøker jeg å gjøre en god jobb, men synes ofte at såpelukt bare "kamuflerer", lurer på om man blir ordentlig ren, altså får fjernet bakterier osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er tidkrevende og om pasienten stadig lukter er ikke pasienten ren.

Hvis du tenker over hvordan folk dusjer så kan det nok fort være mer renslig med klut.

Folk står under strålen, gnir litt såpe på huden med hendene og spyler det av. Når man bruker klut vasker man jo huden bit for bit.

Anonymkode: 1df6d...140

AnonymBruker
Skrevet

Men gnir man ikke bare skitten utover kroppen, for så å vri den opp i vasken slik at all skitten bader sammen og blir overført til kluten igjen? I dusjen kan man jo "spyle" skitten ned i sluket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå til dags er vi alt for pripne når det kommer til hygiene. Folk dusjer hver eneste dag, og det er strengt talt ikke nødvendig med mindre du for eksempel trener hardt eller har en veldig fysisk aktiv jobb hvor du blir svett. Før i tiden vasket de seg med klut på daglig basis og dusja en gang i blant, kunne gå uker mellom hver gang. Det er derfor mange eldre mennesker ikke liker å dusje, og så klart er det krevende fysisk og psykisk. 

Når jeg hjelper pasientene med vask med klut så vrir jeg opp en klut med bare vann først slik at pasienten får vaske ansiktet sitt uten irriterende såpe på kluten. Er jo bare sovestøv i øynene som skal bort uansett. Deretter tar jeg såpe på kluten og vrir den opp med varmt vann slik at pasienten får vaske seg under armer, bryst og på hender. Hjelper til med ryggvask, da vrir jeg opp kluten en gang til. Tørker med håndkle etterpå. Pasientene jeg har vært med blir rene iallfall, og de lukter ikke heller. Samme gjelder ved nedentil vask.

Det er vanlig at kjønn lukter kjønn, det vil si at vagina/vulva og penis skal ikke lukte såpe og blomster. Men det skal heller ikke lukte gammel urin og avføring, åpenbart. 

Anonymkode: 0f147...b39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men gnir man ikke bare skitten utover kroppen, for så å vri den opp i vasken slik at all skitten bader sammen og blir overført til kluten igjen? I dusjen kan man jo "spyle" skitten ned i sluket.

Kluten tiltrekker seg skitten og bakterier, og om du bruker en fuktig klut vil huden etterlates fuktig, da tørker du med rent håndkle. Dette vil fjerne skitten og bakterier som er nødvendig å fjerne, du skal jo ikke sterilisere huden ved vanlig vask, da kan du like godt gå over med antibac etterpå? 

Anonymkode: 0f147...b39

AnonymBruker
Skrevet

Hvis pasienten lukter, så kan det også være kroppslukten deres som er sånn pga sykdom og medisiner. Jeg har en pasient som lukter sterkt pga sykdom. Etter at hun har dusjet, lukter hun ingenting, men etter ett par timer lukter hun stramt igjen. 

Anonymkode: 88927...6af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vanlig prosedyre på var. Selvfølgelig forsøker jeg å gjøre en god jobb, men synes ofte at såpelukt bare "kamuflerer", lurer på om man blir ordentlig ren, altså får fjernet bakterier osv. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det dette som er vanlig prosedyre der du jobber? :sjokkert: Skyller du ikke opp kluten i rent vann før du vasker ferdig pasienten?

Gjest Gresskari
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det dette som er vanlig prosedyre der du jobber? :sjokkert: Skyller du ikke opp kluten i rent vann før du vasker ferdig pasienten?

Kluten blir skylt opp i flere omganger, men spørsmålet er om man blir ren med denne metoden vs. dusj? Altså fjerner man bakterier og svette tilstrekkelig? Eller "gnir" man det utover i hvert vasketak...

AnonymBruker
Skrevet
Gresskari skrev (1 minutt siden):

Kluten blir skylt opp i flere omganger, men spørsmålet er om man blir ren med denne metoden vs. dusj? Altså fjerner man bakterier og svette tilstrekkelig? Eller "gnir" man det utover i hvert vasketak...

Jeg blir helt ren når jeg f.eks foretar armhulevask med klut. Så jeg regner med at hvilken teknikk man bruker og hvor godt man vasker og hvor godt man skyller kluten har innvirkning på hvor rent det blir med klutevask.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med alle bakteriene nedentil, skifter dere vann i vasken for vert eneste tak?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bakteriene fordeles vel utover etterhvert som kluten går sin gang...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...