Gå til innhold

Noen med hypermobile ledd her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått høre av fysioterapeut at jeg har hypermobile ledd. Var ikke klar over det fra før, men sliter mye med smerter i hender og fingre blant annet. Virker også som jeg bøyer lillefingeren min for langt bakover når jeg blant annet skriver på tastatur og mobil, og ellers er den også bøyd utover mot siden av hånden (for langt ut) på en måte. Får dermed ofte vondt i lillefinger og håndbak siden på hånden. 

Andre med hypermobile ledd her, og hvordan påvirker det dere? Går dere til noen form for behandling, eller har dere noen tips for å unngå ubehag og smerter? 

Tusen takk for svar 🌸

TS

Anonymkode: 7947e...20c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det jeg også. I de fleste ledd på kroppen,men har ikke vondt. Enda.. men viktig å trene styrke for å bygge litt muskulatur rundt leddene☺️ håper du ikke får noen plager videre isåfall, jeg har levd i 36 år med å være hypermobil uten problemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har det. Det har gjort at jeg har skadet meg skikkelig flere ganger, for leddene tar ikke for på samme måte som normale ledd.

Jeg har i dag kroniske smerter, og tror hypermobilitet har noe med saken å gjøre.

Anonymkode: c8a02...555

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle de som sier de aldri har tøyet og kan ta i bakken med håndflaten, de har hypermobile ledd? 

Anonymkode: 948d5...b6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle de som sier de aldri har tøyet og kan ta i bakken med håndflaten, de har hypermobile ledd? 

Anonymkode: 948d5...b6e

Det er et av tegnene (hele håndflaten). Og f.eks bøye tommelen ned til håndleddet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hypermobile ledd. Spesielt er tomler og lillefingerene nesten bare helt løse og kan bøyes "alle veier" i rare vinkler.  Mest plaget med knerne som går langr "bakover" på en måte og bare plutselig kan "gi etter" spesielt i nedoverbakke så kan det vere litt skummelt. Har på en måte ingen støtte. Knærne er bare plagsomt, tommelen er mer "partytriks" 

Anonymkode: c5998...21d

Skrevet

Unga mine har hypermobile ledd. Et armbrudd og 4 ganger ting ut av ledd så Langt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hypermobile ledd. Spesielt er tomler og lillefingerene nesten bare helt løse og kan bøyes "alle veier" i rare vinkler.  Mest plaget med knerne som går langr "bakover" på en måte og bare plutselig kan "gi etter" spesielt i nedoverbakke så kan det vere litt skummelt. Har på en måte ingen støtte. Knærne er bare plagsomt, tommelen er mer "partytriks" 

Jepp, spesielt det med knærne er ikke bra. Har en alvorlig skade pga det som ikke blir helt bra. Vær forsiktig i bakkene :) Har fått streng beskjed om å prøve å unngå å la knærne gli ut slik.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, spesielt det med knærne er ikke bra. Har en alvorlig skade pga det som ikke blir helt bra. Vær forsiktig i bakkene :) Har fått streng beskjed om å prøve å unngå å la knærne gli ut slik.

Har også fått beskjed om det, samt vere obs på knestilling når man står lenge, prøve å stå med bøy i knærne. Men det er ikke alltid så lett å forhindre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening for å beskytte leddene er viktig

Anonymkode: 4b9b2...f90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er veldig vanskelig :) selv når jeg var godt trent og sterk i lår og legger hindret det ikke at de skle ut, så det er begrenset hva man kan gjøre med det annet enn å være bevisst på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstrem hypermobilitet i alle ledd, og det har egentlig aldri plaget meg før i voksen alder. Ekstremt mye muskelspenninger, betennelse i leggen og fort senebetennelser. Men har gått til dyktig fysioterapeut, og har "lært meg å gå på nytt" for å legge trykket riktig. 

Anonymkode: 394e5...a0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er veldig vanskelig :) selv når jeg var godt trent og sterk i lår og legger hindret det ikke at de skle ut, så det er begrenset hva man kan gjøre med det annet enn å være bevisst på det.

Fysio min tapet opp knærne mine.  Gud bedre, jeg hadde så gangsperre de første dagene, hahaha, men det hjalp veldig

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere vært utredet for hEDS (hypermobil Ehlers-Danlos) eller HSD (hypermobility spectrum disorder)? 

Jeg ble diagnostisert med HSD for et par år siden. Mange brikker falt på plass da.

Anonymkode: c08a9...a4e

AnonymBruker
Skrevet

De som har hypermobile ledd går ut av ledd titt og ofte. Er ikke hypermobil selv om man er veldig myk og tøyelig, da har man bare veldig mobile ledd, men det kan også gi mye smerter og plager, men blir likevel feil å kalle det hypermobil. Dessverre er det mange fysioterapeuter og allmennleger som blander dette.

Anonymkode: 8fa40...cd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og har særlig smerter i rygg og skuldre/nakke. Husker også at jeg har hatt mye smerter her og der som liten, som kom og gikk. Har det fremdeles enda

Anonymkode: a0339...c36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hypermobile ledd overalt, bortsett fra i hendene.

Jeg trener styrke for å bygge den stabiliteten jeg mangler i leddbåndene. 

Har plager i knær og skuldre. Tror ca alle på morssiden min lider av hypermobile ledd😅 

Anonymkode: 21dd7...43a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill! 😃

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette kjenner jeg veldig igjen! Ikke bare greit med denne tilstanden 😛

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere vært utredet for hEDS (hypermobil Ehlers-Danlos) eller HSD (hypermobility spectrum disorder)? 

Jeg ble diagnostisert med HSD for et par år siden. Mange brikker falt på plass da.

Anonymkode: c08a9...a4e

Vil du si litt kort om hva det innebærer? 😊 TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...