AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hva tenker dere er ansett som høystatus og lavstatusdiagnoser? Jeg tenker høystatusdisgnoser: Bipolar Ptsd/traumer Schizofreni Spiseforstyrrelser Lavstatusdiagnoser: Autisme/asperger Sosial Angst Anonymkode: b56fa...392
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Syns det er litt rart å rangere, men det er jo faktisk tilfelle at de blir det. Høystatus regner jeg som psykoselidelser (schizofreni, schizoaffektiv lidelse), deretter bipolar lidelse og anoreksi. Lavstatus er den meget omtalte og stigmatiserte diagnosen emosjonelt ustabil (borderline), dessverre. Anonymkode: 32b8b...ea6 12
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva tenker dere er ansett som høystatus og lavstatusdiagnoser? Jeg tenker høystatusdisgnoser: Bipolar Ptsd/traumer Schizofreni Spiseforstyrrelser Lavstatusdiagnoser: Autisme/asperger Sosial Angst Anonymkode: b56fa...392 De du rangerer som «høystatus» er alt annet enn nettopp det. Innenfor autisme og sosial angst kan man i det minste finne folk som er tilnærmet normale, som fungerer bedre og bedre på sikt. Anonymkode: 4336d...60b 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Tror de som blir best behandlet i psykiatrien er de med tunge diagnoser som bipolar 1 og schizofreni, samt alvorlig depresjon, fødselsdepresjon og PTSD tilstander som er oppstått etter krig og alvorlig vold. Personlighetforstyrrelser og rus er nok de minst populære pasienten. Anonymkode: 711a0...87b 8
Gjest Lisa Rowe Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Psykoselidelser (spesielt schizofreni), posttraumatisk stresslidelse, bipolar lidelse og anoreksi/restriktiv spiseforstyrrelse er etter min oppfatning de som blir prioritert først og blir behandlet best. Jeg har selv diagnoser som går under denne kategorien, og har alltid følt meg hørt og sett av psykiatrien. Ellers har jeg flere venninner med EUPF og de er definitivt ikke populære innenfor helsevesenet. Personlighetsforstyrrelser generelt er svært stigmatisert. Mildere diagnoser som f.eks depresjon eller angst blir nok heller ikke prioritert.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Bipolar og anoreksi er nok de med høyest status. Anonymkode: 44a00...dd5 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 😂 Syk er syk, det er da ikke status i sykdom uansett. Anonymkode: 9b8d0...ab3 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Er du fra middelklassen, eller ihvertfall velartikulert blir du godt behandlet. Anonymkode: 3dd0a...16f 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du fra middelklassen, eller ihvertfall velartikulert blir du godt behandlet. Anonymkode: 3dd0a...16f Leste middelalderen 😂 Ja de med høy utdanning (eller utdanning i det hele tatt) blir (dessverre) prioritert foran de som er sykere, men som er dårligere til å forklare seg. Som f. Eks autister eller psykisk utviklingshemmede. Anonymkode: b56fa...392
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Cleo88 skrev (Akkurat nå): Handler om behandlingen man får... Hvis man ikke får den behandlingen man skal ha, så bytter man lege. Hjelper jo ingen å sitte her å rangere sykdommer, annet enn at de som har sykdommene som havner i bunn, føler seg enda mer dritt. Ikke bare har de en sykdom, de har i tillegg en lavstatus-sykdom... Anonymkode: 9b8d0...ab3
Gjest Lisa Rowe Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man ikke får den behandlingen man skal ha, så bytter man lege. Hjelper jo ingen å sitte her å rangere sykdommer, annet enn at de som har sykdommene som havner i bunn, føler seg enda mer dritt. Ikke bare har de en sykdom, de har i tillegg en lavstatus-sykdom... Anonymkode: 9b8d0...ab3 Dette handler ikke om individuelle opplevelser, men om generelle forskjellsbehandlinger innenfor psykiatrien. Det er en større sannsynlighet for at en med EUPF opplever å bli behandlet dårlig enn det er at en med bipolar lidelse blir behandlet dårlig. Jeg tenker det kan være greit å skinne lys på det, fordi det skal jo egentlig ikke være sånn, men allikevel så er det realiteten. Jeg har som sagt flere venninner med EUPF og felles for de alle er at de har haugevis med historier om hvor dårlig de har blitt behandlet av psykologer, sykepleiere på psykiatrisk avdeling, leger på legevakt etc. Jeg derimot, som er diagnostisert med bipolar lidelse og ptsd, har aldri opplevd noe lignende. Jeg blir alltid prioritert, jeg blir tatt på alvor og jeg opplever å få masse omsorg av alle ansatte helsevesenet.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Cleo88 skrev (7 minutter siden): Fjott. Jeg var i det man kalte høystatuskategori her før, før man nå plutselig vil endre diagnose. Nå opplever jeg å bli ignorert, snakket til som om jeg skulle vært dust og jeg ser samme mønsteret i journalføring. Dette er en reell utfordring... Hvilken sykdom fikk du endret til? Jeg opplevde det samme. Fikk endret diagnosen fra EUPF til høytfungerende autisme og blir mye bedre behandlet i helsevesenet nå enn de tidligere årene jeg gikk i behandling for EUPF. Anonymkode: b46a8...ef7 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 Lisa Rowe skrev (Akkurat nå): Dette handler ikke om individuelle opplevelser, men om generelle forskjellsbehandlinger innenfor psykiatrien. Det er en større sannsynlighet for at en med EUPF opplever å bli behandlet dårlig enn det er at en med bipolar lidelse blir behandlet dårlig. Jeg tenker det kan være greit å skinne lys på det, fordi det skal jo egentlig ikke være sånn, men allikevel så er det realiteten. Jeg har som sagt flere venninner med EUPF og felles for de alle er at de har haugevis med historier om hvor dårlig de har blitt behandlet av psykologer, sykepleiere på psykiatrisk avdeling, leger på legevakt etc. Jeg derimot, som er diagnostisert med bipolar lidelse og ptsd, har aldri opplevd noe lignende. Jeg blir alltid prioritert, jeg blir tatt på alvor og jeg opplever å få masse omsorg av alle ansatte helsevesenet. Slik er min opplevelse også. Det er så utrolig synd at det er sånn.. Anonymkode: b46a8...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Ingen psykiatrisk diagnose har høy status Anonymkode: b7274...d42 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen psykiatrisk diagnose har høy status Anonymkode: b7274...d42 Innenfor psykiatrien, jo. Dessverre. Anonymkode: 0dc28...956 12
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Nå spør jeg fordi jeg opplever å ikke forstå innlegget. Hvem er det som eventuelt tenker lav/høy-status? E det innenfor helsevesenet, eller i samfunnet generelt? At samfunnet ser på en diagnose som en lavstatus diagnose å ha, eller helsevesenet ser på en diagnose som høystatus/la status diagnose å behandle? Anonymkode: 645ba...652 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Innenfor psykiatrien, jo. Dessverre. Anonymkode: 0dc28...956 Okei, nå skjønte jeg mer av innlegget. Det er mer i gata av fordommer fra helsevesenet tenker dere? Anonymkode: 645ba...652 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå