AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Når de snakker om fattigdom snakker de om mange forskjellige grupper mennesker. Lavinntekt, arbeidsledighet, syke, uføre.. m. m. Noen som vet om flere kategorier ? 🙂 Anonymkode: b4e06...879 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 GjØR det egentlig det?! Jeg er alene med 2 barn og for tiden arb ledig pga korona, men klarer meg HELT fint. Hvor er alle disse fattige det snakkes om? Eller handler det om perspektiv? At jeg ser på det sånn fordi jeg har reist mye?! FATTIG, ja alt er relativt. Jeg har bolig! Og mat! Hva mer kan man ønske seg? Skal man kalle seg fattig fordi vi ikke har råd til å fråtse hver dag. Vi har MYE MER enn det vi trenger, og blir ansett som fattige av den norske stat 😂🙈 Anonymkode: 8812e...090 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 de uføre sier jo at de er så fattig så det må jo stemme Anonymkode: 37453...279 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Når jeg tenker fattigdom, tenker jeg folk som bor tett-i-tett i blikkskur uten strøm og vann. Men alt er relativt, selvsagt. Anonymkode: 2b732...bd4 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg tenker fattigdom, tenker jeg folk som bor tett-i-tett i blikkskur uten strøm og vann. Men alt er relativt, selvsagt. Anonymkode: 2b732...bd4 når jeg tenker fattigdom, tenker jeg og ikke ha råd til rullingsen eller rullekake å cola Anonymkode: 37453...279 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Må huske på at man blir ekskludert fra mange aktiviteter når man ikke har penger igjen etter husleie, transportutgifter og mat da. Jeg tror det er ganske "tøft" for folk som ikke kan bli med på ting som andre kan, som f. Eks en tur til tivoli, fordi de ikke har råd, føler seg ganske skuesett når dem får beskjed om at "dem bare kan ha det sånn" fordi du er ikke fattig liksom.. Jeg ser ikke poenget med å diskutere at disse menneskene ikke er fattig. Jeg syns nemlig disse fortjener jobb med god lønn, på likt nivå som alle andre. Hvorfor skulle de ikke det liksom? En gruppe til: studenter. Anonymkode: b4e06...879 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): GjØR det egentlig det?! Jeg er alene med 2 barn og for tiden arb ledig pga korona, men klarer meg HELT fint. Hvor er alle disse fattige det snakkes om? Eller handler det om perspektiv? At jeg ser på det sånn fordi jeg har reist mye?! FATTIG, ja alt er relativt. Jeg har bolig! Og mat! Hva mer kan man ønske seg? Skal man kalle seg fattig fordi vi ikke har råd til å fråtse hver dag. Vi har MYE MER enn det vi trenger, og blir ansett som fattige av den norske stat 😂🙈 Anonymkode: 8812e...090 Du får endel penger for to barn opp til en viss alder. Jeg er ikke enig med deg. 🙂 Det er folk som faller utenom systemene, du var heldig og gjorde nok ikke det. Blandt annet fordi du fikk barn men også fordi du jobbet før du ble ledig. Alt avhenger av hva man har tjent før osv. Alle er desverre ikke der. Anonymkode: b4e06...879 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Det mange av dere ikke klarer å skille mellom er absolutt fattigdom og relativ fattigdom. Mange sier blant annet: Ingen bor jo i et skur i Norge og sulter. Nei, sånn er det ikke i Norge, men mange bor under kummerlige forhold. Jeg vet om ei trygdet alenemor som leier leilighet i et falleferdig hus, tro meg når jeg sier at det huset ser ut som en rønne og jeg tviler på at det i det hele tatt er beboelig. Mat er dyrt i Norge, men ja, man kan spare mye penger på maten...men får man da i seg alt man trenger av næringsstoffer? Det å leve på knekkebrød, havregrøt, spagetti og knekkebrød er ikke akkurat sunt i lengda, men er realiteten for mange. Også har vi nødvendigheter som tannlege. Jeg er selv hos tannlege årlig og bare en vanlig rutinesjekk med pussing kommer på rundt 1000 kr, DET har ikke alle råd til. Så hva skjer da? Folk slutter å gå til tannlegen helt til problemene med tannverk blir uutholdelig, så må de til tannlegen uansett om de har råd eller ikke, for smertene er ikke til å leve med. Noen velger å trekke tenner fremfor å fikse dem, rett og slett fordi de ikke har råd. DET er trist. Jeg har ei venninne som dette gjelder, bare rundt 30 år, men mangler flere tenner. Hun har fått prisen på hva det koster å fikse tennene, den ligger på rundt 50.000, det har hun ikke råd til. Hva skjer da? Venninnen min kommer til å både miste og trekke flere tenner. Mange gruer seg til bursdager og jul, de klarer såvidt ( hvis de i det hele tatt klarer det ) å få økonomien til å gå rundt, så slikt skaper store bekymringer. Tenk det, mange av oss gleder oss til jul, mens andre ligger våkne om nettene og gruer seg, de har egentlig ikke råd til å feire. Det å ha dårlig råd skaper også isolasjon. Det å alltid måtte takke nei til en fest, en tur på kafé eller kino. Ja, selvfølgelig kan man finne på ting som er gratis også, men noen ganger finner man jo gjerne på noe som koster penger også. Da er det sårt å være den i vennegjengen som alltid må takke nei og dikte opp en unnskyldning, rett og slett fordi man ikke har råd. I Norge har vi fattigdom i den formen at jo, man har mat på bordet og tak over hodet, man har kanskje penger nok til å eksistere, men ikke å leve. Anonymkode: 594a3...9d0 17
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): GjØR det egentlig det?! Jeg er alene med 2 barn og for tiden arb ledig pga korona, men klarer meg HELT fint. Hvor er alle disse fattige det snakkes om? Eller handler det om perspektiv? At jeg ser på det sånn fordi jeg har reist mye?! FATTIG, ja alt er relativt. Jeg har bolig! Og mat! Hva mer kan man ønske seg? Skal man kalle seg fattig fordi vi ikke har råd til å fråtse hver dag. Vi har MYE MER enn det vi trenger, og blir ansett som fattige av den norske stat 😂🙈 Anonymkode: 8812e...090 Hvor lenge har du vært arbeidsledig? Hvor gamle er barna? Tenker det har noe å si. Fattigdom i Norge er selvfølgelig såkalt relativ, men den har enorme konsekvenser for de det gjelder (på gruppenivå) Anonymkode: 94875...5dc 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): GjØR det egentlig det?! Jeg er alene med 2 barn og for tiden arb ledig pga korona, men klarer meg HELT fint. Hvor er alle disse fattige det snakkes om? Eller handler det om perspektiv? At jeg ser på det sånn fordi jeg har reist mye?! FATTIG, ja alt er relativt. Jeg har bolig! Og mat! Hva mer kan man ønske seg? Skal man kalle seg fattig fordi vi ikke har råd til å fråtse hver dag. Vi har MYE MER enn det vi trenger, og blir ansett som fattige av den norske stat 😂🙈 Anonymkode: 8812e...090 Kan jeg spørre hva du har utbetalt nå totalt og med barnebidrag? Samt totale utgifter? Anonymkode: 594a3...9d0
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 Klart det gjør. Man har relativ fattigdom og absolutt fattigdom. Sistnevnte kategori er ikke så vanlig i Norge, men forekommer jo. Typisk hos bostedsløse (ofte rusmisbrukere), illegale innvandrere, arbeidsinnvandrere fra EØS (ikke rett på sosialhjelp, kan ha det svært trangt og likevel mene det er bedre enn retur). Anonymkode: db6fe...b2f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Nei, det gjør det ikke. Det finnes relativ fattigdom, men ikke fattigdom, fattigdom. Anonymkode: 42982...59a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): GjØR det egentlig det?! Jeg er alene med 2 barn og for tiden arb ledig pga korona, men klarer meg HELT fint. Hvor er alle disse fattige det snakkes om? Eller handler det om perspektiv? At jeg ser på det sånn fordi jeg har reist mye?! FATTIG, ja alt er relativt. Jeg har bolig! Og mat! Hva mer kan man ønske seg? Skal man kalle seg fattig fordi vi ikke har råd til å fråtse hver dag. Vi har MYE MER enn det vi trenger, og blir ansett som fattige av den norske stat 😂🙈 Anonymkode: 8812e...090 Å ha 12K som ufør kaller jeg fattig .. dette skal dekke alt Anonymkode: 99033...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det mange av dere ikke klarer å skille mellom er absolutt fattigdom og relativ fattigdom. Mange sier blant annet: Ingen bor jo i et skur i Norge og sulter. Nei, sånn er det ikke i Norge, men mange bor under kummerlige forhold. Jeg vet om ei trygdet alenemor som leier leilighet i et falleferdig hus, tro meg når jeg sier at det huset ser ut som en rønne og jeg tviler på at det i det hele tatt er beboelig. Mat er dyrt i Norge, men ja, man kan spare mye penger på maten...men får man da i seg alt man trenger av næringsstoffer? Det å leve på knekkebrød, havregrøt, spagetti og knekkebrød er ikke akkurat sunt i lengda, men er realiteten for mange. Også har vi nødvendigheter som tannlege. Jeg er selv hos tannlege årlig og bare en vanlig rutinesjekk med pussing kommer på rundt 1000 kr, DET har ikke alle råd til. Så hva skjer da? Folk slutter å gå til tannlegen helt til problemene med tannverk blir uutholdelig, så må de til tannlegen uansett om de har råd eller ikke, for smertene er ikke til å leve med. Noen velger å trekke tenner fremfor å fikse dem, rett og slett fordi de ikke har råd. DET er trist. Jeg har ei venninne som dette gjelder, bare rundt 30 år, men mangler flere tenner. Hun har fått prisen på hva det koster å fikse tennene, den ligger på rundt 50.000, det har hun ikke råd til. Hva skjer da? Venninnen min kommer til å både miste og trekke flere tenner. Mange gruer seg til bursdager og jul, de klarer såvidt ( hvis de i det hele tatt klarer det ) å få økonomien til å gå rundt, så slikt skaper store bekymringer. Tenk det, mange av oss gleder oss til jul, mens andre ligger våkne om nettene og gruer seg, de har egentlig ikke råd til å feire. Det å ha dårlig råd skaper også isolasjon. Det å alltid måtte takke nei til en fest, en tur på kafé eller kino. Ja, selvfølgelig kan man finne på ting som er gratis også, men noen ganger finner man jo gjerne på noe som koster penger også. Da er det sårt å være den i vennegjengen som alltid må takke nei og dikte opp en unnskyldning, rett og slett fordi man ikke har råd. I Norge har vi fattigdom i den formen at jo, man har mat på bordet og tak over hodet, man har kanskje penger nok til å eksistere, men ikke å leve. Anonymkode: 594a3...9d0 Helt riktig. Veldig bra skrevet. Men de som ikke har det sånn selv, nekter å se det, og sparker heller de som ligger nede. Anonymkode: b1410...7c7 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å ha 12K som ufør kaller jeg fattig .. dette skal dekke alt Anonymkode: 99033...0a2 Jeg lurer veldig på hvilke uføre er det som har så lite på minstesats? De som ikke har bodd i Norge hele sitt liv? Minstesats er så vidt jeg vet rundt 16.000+. Anonymkode: a8ab7...46a 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Det var en periode der satsen ble satt ned for og få folk ut i arbeid. Da hadde vi som samboere cirka 4000 og leve på i mnd. Greit nok, men når satsen ble satt opp igjen glemte de det. Og vi visste ikke hva vi hadde krav på, så vi fortsatt nærmere og leve på samme satsen i over et år til. Da så jeg meg som fattig. Anonymkode: 54fdc...e7f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Jeg pantet i går for å klare å kjøpe melk. Kollegaen min får barn når som helst og jeg gruer meg til innsamlingen til present da jeg for tiden ikke har mer enn 10 kr på konto. det har vært bedre tider og det vil bli bedre tider men akkurat nå, nå er vi relativt fattige. Det vil si, vi har mindre penger å rutte med enn andre i samme plass i livet og naboer/venner/bekjente/ kollegaer. Anonymkode: 2f16a...6f5
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når de snakker om fattigdom snakker de om mange forskjellige grupper mennesker. Lavinntekt, arbeidsledighet, syke, uføre.. m. m. Noen som vet om flere kategorier ? 🙂 Anonymkode: b4e06...879 Ingen i Norge er fattige fordi de må. Med alle støtteordninger vi har er det kun den fattige sine valg som er feil. 2
Brunello Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det mange av dere ikke klarer å skille mellom er absolutt fattigdom og relativ fattigdom. Mange sier blant annet: Ingen bor jo i et skur i Norge og sulter. Nei, sånn er det ikke i Norge, men mange bor under kummerlige forhold. Jeg vet om ei trygdet alenemor som leier leilighet i et falleferdig hus, tro meg når jeg sier at det huset ser ut som en rønne og jeg tviler på at det i det hele tatt er beboelig. Mat er dyrt i Norge, men ja, man kan spare mye penger på maten...men får man da i seg alt man trenger av næringsstoffer? Det å leve på knekkebrød, havregrøt, spagetti og knekkebrød er ikke akkurat sunt i lengda, men er realiteten for mange. Også har vi nødvendigheter som tannlege. Jeg er selv hos tannlege årlig og bare en vanlig rutinesjekk med pussing kommer på rundt 1000 kr, DET har ikke alle råd til. Så hva skjer da? Folk slutter å gå til tannlegen helt til problemene med tannverk blir uutholdelig, så må de til tannlegen uansett om de har råd eller ikke, for smertene er ikke til å leve med. Noen velger å trekke tenner fremfor å fikse dem, rett og slett fordi de ikke har råd. DET er trist. Jeg har ei venninne som dette gjelder, bare rundt 30 år, men mangler flere tenner. Hun har fått prisen på hva det koster å fikse tennene, den ligger på rundt 50.000, det har hun ikke råd til. Hva skjer da? Venninnen min kommer til å både miste og trekke flere tenner. Mange gruer seg til bursdager og jul, de klarer såvidt ( hvis de i det hele tatt klarer det ) å få økonomien til å gå rundt, så slikt skaper store bekymringer. Tenk det, mange av oss gleder oss til jul, mens andre ligger våkne om nettene og gruer seg, de har egentlig ikke råd til å feire. Det å ha dårlig råd skaper også isolasjon. Det å alltid måtte takke nei til en fest, en tur på kafé eller kino. Ja, selvfølgelig kan man finne på ting som er gratis også, men noen ganger finner man jo gjerne på noe som koster penger også. Da er det sårt å være den i vennegjengen som alltid må takke nei og dikte opp en unnskyldning, rett og slett fordi man ikke har råd. I Norge har vi fattigdom i den formen at jo, man har mat på bordet og tak over hodet, man har kanskje penger nok til å eksistere, men ikke å leve. Anonymkode: 594a3...9d0 Når du snakker om relativ fattigdom, må man ta inn begrepet i det øvrige du skriver om også. Mat er relativt sett ikke dyrt i Norge. Ut fra gjennomsnittslønn betaler man lite for mat (og drivstoff som er noe mange mener er dyrt i Norge). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå