AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hei alle med interesse og en liten dæsj kunnskap om hund. Vi er et parr i starten av tyveårene som etter hvert skal ha oss en ny hund, problemet er at vi ikke enda er helt sikre på rasen. Vi har i utgangspunktet tenkt på en jakt golden, men ønsker også litt ekstra innspill om det er noen som har noen bra. litt om oss: vi er veldig aktive, glade i langturer i skog, marka, og egentlig generelt. Vi har per dags dato en Jack russel terrier, men hun begynner å dra på årene og vi skal ikke ha ny hund så lenge hun fremdeles er i live (fordi nåværende hund foretrekker å være eneste hund i familien). vi er svært interessert i hund og hundetrening og har en felles interesse for dette. Vi er ikke eksperter enda, men er innstilt og motivert til å tilnærme oss mye ny kunnskap fra kurs, bøker og lignende. vi har også et godt nettverk rundt oss av hundevante mennesker, som blant annet konkurrerer i lydighet. vi ønsker en hund vi kan bruke aktivt til lydighets trening, evt spor eller lignende på hobbybasis. Brukshunder er derfor aktuelt. hundens utsende spiller ikke stor rolle, men vi ønsker en middels til stor hund. vi bor i leilighet, så bør ikke være en hund som naturlig varsler mye. Vi jobber begge to, men har mulighet til å ha med hunden på jobb, og den vil være med mye på det meste . Allikevel fint med en hund som kan være alene hjemme innimellom (dette trener vi selvfølgelig på) Håper noen har noen gode forslag Anonymkode: b6ffd...ed2
Pukkus Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 anbefaler "rasevelgeren" til Norsk Kennel Klubb, der kan du krysse av for hvilke egenskaper du ser etter i en hund https://www.nkk.no/rasevelger/ 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Jeg kan anbefale lagotto romagnolo. Norsk Lagottoklubb Det er en mellomstor hund, som tåler lange turer, men som også kan nøye seg med en vanlig "hverdagsmengde". De trenger imidlertid ganske mye mental trening også: snuse og lete etter ting, lære nye triks osv. Min er en enkel type som stort sett er glad og fornøyd og enkel å ha med å gjøre. Veldig glad i flokken sin, men ikke så opptatt av andre. Masse personlighet og rare påfunn. Aldri sint. Rasen er røytefri, og må klippes og bades med jevne mellomrom, men ellers ikke så mye pelsstell. Det eneste minuset jeg kan komme på, er at han er litt redd av seg. I perioder har han hatt separasjonsangst - vi tror det kom pga. et høyt smell utenfor mens han var alene. PS: De er egentlig avlet frem for å lete etter trøfler i Italia (veldig god luktesans), og i Norge kan man bruke dem til å finne kantarell 😄 Anonymkode: 9ed13...7c2
Gjest Solar Nebula Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Jeg har JRT selv og hun er en fantastisk familiehund og turkamerat. Skulle jeg holdt på mye med lydighetstrening ville jeg vurdert dverg/mellompuddel eller sheltie. De var også på min vurderingsliste. Av de to er nok sheltien mer vokal.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Portugisisk hannhund Anonymkode: 7da60...8f5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Tenkte på Finsk Lapphund helt til punktet om bjeffing, for den er jo ganske verbal av seg. Men det er virkelig den beste hunden jeg har hatt. En super turkompis, god på sporsøk og veldig kosete og glad i flokken sin ❤️🐶 Anonymkode: 5fb2f...d0b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Engelsk Springer Spaniel, en herlig hunderase hvis du tar med litt pelsstell på kjøpet. Anonymkode: a3ff1...658
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Tusen takk for gode forslag, vi har søkt og lest litt om alle rasene og ser at flere av de kunne passet oss godt ! som et tilleggs spørsmål: vi har kontakter og kjennskap i i hovedsak golden retriever, Jack Russel og flat coated retriever miljøene, men utover dette lite kjennskap til gode oppdrettere ol. I andre miljøer. har dere noen tips til hvordan vi kan få kontakt med oppdrettere vi kan være sikre på driver "seriøst" oppdrett, (kjenner til nkk sine valpe/oppdretter sider) vi kunne selvfølgelig og hadde nok også reist på utstillinger, og lignende for å se mer av aktuelle raser, hadde det vært mulig nå! evt. har noen noen oppdrettere å anbefale ? Ts Anonymkode: b6ffd...ed2
Diamant20 Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har en vanlig golden, men jeg tror jaktgolden kan passe bra😄 I allefall utifra egen vurdering.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 22.46): Portugisisk hannhund Anonymkode: 7da60...8f5 😂😂😂. Elskar sånne skriveleifer Anonymkode: ff201...88a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 17.22): 😂😂😂. Elskar sånne skriveleifer Anonymkode: ff201...88a 😅 antar det skulle være portugisisk vannhund, ser jeg får hannhund jeg også i autokorrekt 😂 Anonymkode: b6ffd...ed2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå