Gå til innhold

Er leger ærlige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en formening om hvordan leger er i forhold til prognoser?

Når de sier det er god prognose og at det mest sannsynlig går bra, er det ofte at de sier sånt bare for å gi deg håp? Eller er de pliktet til å være dønn ærlige? ( Noe jeg håper de er) . Noen som vet? 

Anonymkode: e00e5...b8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leger er mennesker. Noen er alt for optimistiske

Anonymkode: 3a644...507

AnonymBruker
Skrevet

De hadde skapt veldig mye mer-arbeid for seg selv om de skulle vært ærlige.

Brukt masse tid på å svare på masse usikre spørsmål, teskje-metode, at noe skal synke pent inn hos pasienten, la pasienten gråte ferdig, betrygge dem, sørge for at de ikke er mentale vrak før de går ut av legedøren.

Anonymkode: 1ed8e...5ea

AnonymBruker
Skrevet

nei, og i mange tilfeller er de faktisk uopplyste 

Anonymkode: ee15e...e89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de gir deg ofte best case senarioet og ikke worst case 😅😬

Fikk prognose på hvordan formen burde være etter en operasjon. De mente jeg nesten ikke ville trenge sykemelding en gang. Endte med 2 uker sykemelding 😳

Anonymkode: e2386...5ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

nei, og i mange tilfeller er de faktisk uopplyste 

Anonymkode: ee15e...e89

image.png.c4029e38137977900ae9c58c811ab0b0.png

🤣

Anonymkode: 3e25f...24b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde legen min sagt god prognose så hadde jeg trodd på det. 

Anonymkode: d3990...aa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen min unngår å si negative ting som ikke er sikkert enda, kan jo være greit det. Da mumler han bare, så har jo lært meg at det betyr "jeg er usikker, men det er sikkert ikke farlig". 

Anonymkode: 35efb...543

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at de er ærlige til en viss grad. Mange pasienter ville nok blitt ganske skremt om leger var 100% ærlige, så jeg tipper at de vet hvordan de skal ordlegge seg for å unngå det. For eksempel i dag kjente en lege på en kul på kroppen min og henviste meg videre til spesialist for å få sjekket det ut. Er ikke sikkert det er noe ille altså, sa han, men kan godt hende han tenkte med seg selv at oi dette er ikke bra. Men om en lege sier at prognosene er gode og slikt så hadde jeg nok trodd på det ja. 

Anonymkode: cc9e1...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Leger er ikke helt ærlige om pasienten deres er hypokonder. De må behandles med silkehansker. 

Anonymkode: 41011...84f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror at de er ærlige til en viss grad. Mange pasienter ville nok blitt ganske skremt om leger var 100% ærlige, så jeg tipper at de vet hvordan de skal ordlegge seg for å unngå det. For eksempel i dag kjente en lege på en kul på kroppen min og henviste meg videre til spesialist for å få sjekket det ut. Er ikke sikkert det er noe ille altså, sa han, men kan godt hende han tenkte med seg selv at oi dette er ikke bra. Men om en lege sier at prognosene er gode og slikt så hadde jeg nok trodd på det ja. 

Dette gjelder i forhold til en operasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er nok pliktig til å informere om eventuelle farer og dårlige prognoser, ja. Det ville vært rart om ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Har vært pårørende til tre med alvorlige (uhelbredelige) kreftdiagnoser. De sa aldri hvor alvorlig det faktisk var. Men tror de gjør det fordi de ikke kan beregne hvor lang levetiden faktisk er. En levde i 3 år, en annen i 3 måneder, den tredje i ett år. Litt usikker på om de forstod hvor alvorlige diagnoser de hadde.

Anonymkode: 2587d...c5f

Skrevet

Min lege sier "jeg kan ikke si sikkert før vi har tatt noen prøver". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ifm en operasjon eller annen begandling har legen ansvar for at du kan gi et informert samtykke. Altså at du etter dine forutsetninger kan ta et valg basert på at du har oversikt over risikoen før du velger å evnt takke ja til behandlingen. Så her kan du gå ut i fra at legen er ærlig

Anonymkode: 455ba...e13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...