AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #61 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Noen menneskegrupper tåler laktose fordi de gjennom evolusjon utviklet evnen til å fordøye melkesukker, også etter spedbarnsstadiet. Det er bullshit å snakke om hva som er naturlig for mennesker (som helhet), siden det er stor variasjon mellom ulike etniske grupper når det gjelder evnen til å fordøye laktose. Nord-Europeere har generelt veldig høy laktosetoleranse. Så for etniske nordmenn er det naturlig å drikke melk, siden vi gjennom evolusjon har utviklet evnen til å gjøre det. Dette trodde jeg virkelig at var allmennkunnskap. Anonymkode: c3352...4ec Nettopp. Så egentlig er det ikke meningen at vi skal ha det. De fleste har bare blitt vant med det. Det betyr ikke at mennesker skal ha det. Anonymkode: 9a223...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 27. mars 2021 #62 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp. Så egentlig er det ikke meningen at vi skal ha det. De fleste har bare blitt vant med det. Det betyr ikke at mennesker skal ha det. Anonymkode: 9a223...a1e Skal ha det? Vi kan drikke det hvis vi tåler det. Men i dag er det trendy å ha intoleranse for alt mulig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #63 Del Skrevet 27. mars 2021 Peonjenta skrev (2 timer siden): Skal ha det? Vi kan drikke det hvis vi tåler det. Men i dag er det trendy å ha intoleranse for alt mulig. Eller så har man faktisk tatt et etisk valg Anonymkode: 2d243...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 27. mars 2021 #64 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller så har man faktisk tatt et etisk valg Anonymkode: 2d243...823 Er det etisk å late som man ikke tåler ting? Det er uansett en helt annen diskusjon og har ingenting med Hi å gjøre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #65 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg blir fyllesyk av alkohol så jeg syntes at det kun skal produseres alkoholfri vin og øl. Alkohol er uansett ikke noe kroppen trenger🤪 Anonymkode: 9e442...ac5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. mars 2021 #66 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg blir fyllesyk av alkohol så jeg syntes at det kun skal produseres alkoholfri vin og øl. Alkohol er uansett ikke noe kroppen trenger🤪 Anonymkode: 9e442...ac5 Helt enig (Eller egentlig ikke, men du hadde et sykt godt svar der!) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 29. mars 2021 #67 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 13.17): Du er klar over at de laktosefrie produktene også inneholder melk som kalven burde ha hatt. Det som hadde gitt mening var å kutte kumelk produkter og basere seg på plantebaserte produkter Anonymkode: 2d243...823 NEI TAKK 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 30. mars 2021 #68 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 7.47): Hvis kumelk bare er for kalver er vel egg bare for kyllinger, så hvorfor spiser vi det? Tilbake til ts, hvis man slutter å innta laktose vil man til slutt ikke tåle det heller. Er det ønskelig? Anonymkode: a45c4...aa1 Aaaahahaha. Tror du kyllingene spiser egget? Høna legger egget. I et befruktet egg ligger det en kylling. I et ubefruktet egg (mensen til høna) ligger det ikke en kylling - og det er de eggene vi kjøper i butikken. Milde måne! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #69 Del Skrevet 30. mars 2021 CorvusCorax skrev (16 timer siden): Aaaahahaha. Tror du kyllingene spiser egget? Høna legger egget. I et befruktet egg ligger det en kylling. I et ubefruktet egg (mensen til høna) ligger det ikke en kylling - og det er de eggene vi kjøper i butikken. Milde måne! De spiser jo det som er inni egget før de klekkes? Det er det innholdet i egget er til. Høner har ikke mens på samme måte som oss, har de en hane i flokken kan alle eggene befruktes, tamhøner er bare avlet til å legge egg hele tida. Anonymkode: 87b90...f55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #70 Del Skrevet 30. mars 2021 On 3/27/2021 at 3:05 PM, AnonymBruker said: Nettopp. Så egentlig er det ikke meningen at vi skal ha det. De fleste har bare blitt vant med det. Det betyr ikke at mennesker skal ha det. Anonymkode: 9a223...a1e Det er jo nettopp motsatte? VI, hvite mennesker født i Nord, skal ha det. Det at vi tålte melk gjorde at vi overlevde i mye større grad enn før, klarte å fø flere mennesker, ble flere og sprede seg så langt nord. Anonymkode: 225fa...662 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 30. mars 2021 #71 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De spiser jo det som er inni egget før de klekkes? Det er det innholdet i egget er til. Høner har ikke mens på samme måte som oss, har de en hane i flokken kan alle eggene befruktes, tamhøner er bare avlet til å legge egg hele tida. Anonymkode: 87b90...f55 🤦♀️ Og innholdet i et befruktet egg er kyllingen. Og eggene VI spiser er ikke befruktet. "Høner har ikke mens på samme måte som oss" Nei, sier du det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #72 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo nettopp motsatte? VI, hvite mennesker født i Nord, skal ha det. Det at vi tålte melk gjorde at vi overlevde i mye større grad enn før, klarte å fø flere mennesker, ble flere og sprede seg så langt nord. Anonymkode: 225fa...662 Nei det er ikke sånn at vi her i nord skal ha morsmelka til en annen art Anonymkode: 2d243...823 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #73 Del Skrevet 31. mars 2021 CorvusCorax skrev (16 timer siden): 🤦♀️ Og innholdet i et befruktet egg er kyllingen. Og eggene VI spiser er ikke befruktet. "Høner har ikke mens på samme måte som oss" Nei, sier du det... Kyllingen er et bittelite forster/embryo til å begynne med, og mens den vokser til en ferdig kylling bruker den opp næringen fra innholdet i egget. Pattedyr får næring direkte fra moren mens de er forster, fugleunger får næring fra egget. Se her f.eks. https://ndla.no/subject:42/topic:1:77165/topic:1:198090/resource:1:125885?filters=urn:filter:22dee9ab-5b1a-4c23-8c97-c68107b881bb Næringen i egget er altså til for fugleungen/fuglefosteret, selv om noen fugler kan legge egg selv om de ikke har blitt parret. Tamhøner er blitt avlet fram (av mennesker) for å legge utrolig mange egg, og de legger egg enten de har parret seg eller ikke, eggene er ikke et avfallsprodukt. Anonymkode: 87b90...f55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 31. mars 2021 #74 Del Skrevet 31. mars 2021 Ryddet for brukerangrep og svar til dette. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. mars 2021 #75 Del Skrevet 31. mars 2021 (endret) Jeg må ha laktosefritt, men har aldri tenkt over hvorfor de fortsetter med originalproduktene. min kjæreste ektefelle mente på en forsiktig måte at det var forskjell på smaken. kanskje derfor? hvis jeg drikker litt vanlig melk, skjer det ikke mer enn at jeg får diare i mange timer. Endret 31. mars 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. mars 2021 #76 Del Skrevet 31. mars 2021 (endret) Hjelpe og trøste. Jeg svarte på spørsmålet i tråden og begynte å lese kommentarer. Vanligvis leser jeg tidligere kommentarer før jeg svarer. Sånt er ikke greit. Altfor mye utenfor tema kommer inn og ødelegger alt sammen. Er det ikke mulig å stoppe slikt? Trenger dere moderatorer eller hva det kalles? Endret 31. mars 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #77 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei det er ikke sånn at vi her i nord skal ha morsmelka til en annen art Anonymkode: 2d243...823 Dette blir bare teitere og teitere. Det er ekstremt mye vi mennesker gjør som ikke er betegnet som "naturlig". Det er for eksempel ikke naturlig å ta vitamintilskudd, spise eksotiske frukt og grønnsaker fra andre land når man bor i Norge, ta medisiner mot sykdommer (det er jo naturlig å dø av sykdommen og ikke medisinere den), bruke prevensjon så man ikke får 15 barn, elektrisitet er jo heller ikke egentlig naturlig, og ikke heller å sitte på en skjerm som du gjør akkurat nå. Likevel gjør du jo mye av dette, så hvorfor denne aversjonen mot akkurat kumelk? Og hvem har bestemt hva som er meningen at mennesket skal og ikke skal? Du? Anonymkode: f0cca...e3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. mars 2021 #78 Del Skrevet 31. mars 2021 (endret) Det er egentlig det enkleste for oss ned intoleranse å bare takke nei og unngå melkeprodukter. Men jeg blir både rørt og glad om jeg får kjøpt en laktosefri kaffe-latte 😀 dette problemet dukket opp for noen få år siden, så slike ting kan forandre seg gjennom livet. Endret 31. mars 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #79 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette blir bare teitere og teitere. Det er ekstremt mye vi mennesker gjør som ikke er betegnet som "naturlig". Det er for eksempel ikke naturlig å ta vitamintilskudd, spise eksotiske frukt og grønnsaker fra andre land når man bor i Norge, ta medisiner mot sykdommer (det er jo naturlig å dø av sykdommen og ikke medisinere den), bruke prevensjon så man ikke får 15 barn, elektrisitet er jo heller ikke egentlig naturlig, og ikke heller å sitte på en skjerm som du gjør akkurat nå. Likevel gjør du jo mye av dette, så hvorfor denne aversjonen mot akkurat kumelk? Og hvem har bestemt hva som er meningen at mennesket skal og ikke skal? Du? Anonymkode: f0cca...e3d Fordi jeg setter dyreliv foran meg selv. Og hvorfor kritiserer du meg og ikke vedkommende som sa at vi skal ha melk? Anonymkode: 2d243...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #80 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi jeg setter dyreliv foran meg selv. Og hvorfor kritiserer du meg og ikke vedkommende som sa at vi skal ha melk? Anonymkode: 2d243...823 Det er ikke hederlig å sette et dyr foran deg selv. Så det er egentlig ikke et godt argument. Det er ganske lite instinktivt å tenke at dyrenes liv er mer verdt enn ditt liv. Hadde alle tenkt sånn hadde jo menneskeheten dødd ut. Anonymkode: f0cca...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå