AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Vi har mistet hunden vår og sørger fortsatt. Har så smått begynt å tenke på ny hund, men vil bruke god tid, ikke minst for å finne riktig rase. Hunden vi hadde var en aktiv rase som trengte mye mosjon og mental stimulering. Det fungerte veldig bra da jobb gjorde det mulig å gi mer enn nok av det (4-5 timer hver dag), men med bytte av jobb i fremtiden vil vi gjerne ha en hund som krever noe mindre. Hunden vil fortsatt få rikelig med tur og stimuli, men ikke flere timer i strekk hver eneste dag. Det er jeg som vil ha hovedansvaret for hunden, mens mann og (store) barn avlaster ved behov. Jeg jobber stort sett hjemmefra, men med noe reising. Jeg ønsker meg en mindre hund, gjerne en selskapshund. Hunden blir turvenn og for selskap. Lydighet og søk trente jeg mye med forrige hunden og vil ta med meg videre. Det viktigste kriteriet for meg er at den er vennlig innstilt ovenfor andre hunder, at det er en frisk rase og at den kan gå løs. Den forrige hunden gikk stort sett alltid løs på tur, til tross for jaktinstinkt var den veldig god på innkalling og det gjorde hundeholdet til en glede for både hunden og meg. Vi har store åpne uteområder og også skog rundt oss. Vet at dette er en treningssak og at man kan forme hunden til en viss grad selv, men enkelte raser er lettere. Vil gjerne ha tips om hvilke raser som kunne passe😀 Anonymkode: 0de6b...a58
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 har ingen peiling på hunder, men holder tråden din oppe 👍 Lykke til ❤️ Anonymkode: c5630...dfd
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 For å få inn litt mer detaljer: Hva slags aktiv rase hadde dere før? Hva likte dere ved rasen, som dere helst ønsker at også gjelder en ny hund, utover at den er lydig nok til å gå løs og vennlig? Hva, utenom aktivitetsnivå, skulle dere evnt gjerne hatt annerledes? Og kommer dere fortsatt til å gå langturer daglig, bare med litt mindre tid utenom og ikke mange timers turer, eller bør hunden kunne klare dager med kortere turer også? Vil hunden også måtte være mer alene pga jobbsituasjonen? De fleste hunder kan jo lære seg det, men skikkelige selskapshunder vil ikke trives like godt. Anonymkode: b3216...86b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Når det er sagt, så tenkte jeg automatisk på shetland sheepdog når jeg leste det over: Lett å få lydige, konfliktskye mot andre hunder og heller ikke oppsøkende mot mennesker, tilpasser seg det de får selv om de trives med en god del aktivitet og mye selskap, håndterbar størrelse. Anonymkode: b3216...86b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å få inn litt mer detaljer: Hva slags aktiv rase hadde dere før? Hva likte dere ved rasen, som dere helst ønsker at også gjelder en ny hund, utover at den er lydig nok til å gå løs og vennlig? Hva, utenom aktivitetsnivå, skulle dere evnt gjerne hatt annerledes? Og kommer dere fortsatt til å gå langturer daglig, bare med litt mindre tid utenom og ikke mange timers turer, eller bør hunden kunne klare dager med kortere turer også? Vil hunden også måtte være mer alene pga jobbsituasjonen? De fleste hunder kan jo lære seg det, men skikkelige selskapshunder vil ikke trives like godt. Anonymkode: b3216...86b Vi hadde setter-mix. En fantastisk hund, men over gjennomsnittet aktiv type😅 Flere fra kullet ble slik, noen har endt med omplassering. Likte alt ved rasen, samarbeidet og at den var en skikkelig god familiehund. Rolig inne, tålmodig med barn. Ville ikke hatt noe annerledes, kun aktivitetsbehovet. La ned enormt mye jobb i hunden, men fikk han «bare» en times tur pluss flere tisseturer (30 min) gikk han på veggen. Vi prøvde mye, men innså at han kun var en lykkelig hund når vi dekket behovene hans og ikke prøvde å tilpasse han til noe annet. En ny hund vil få mye tur, vi er over snittet aktive. Liker fjellturer og er mye ute. Men til forskjell fra den forrige hunden hadde det vært fint om den kunne ta en rolig dag i blant uten å begynne å stresse. Hunden vil veldig sjeldent være alene. I snitt 4-5 arbeidsdager pr mnd, men da vil barna komme hjem tidligere slik at det ikke vil bli hele dager. Maks 6 timer, 4-5 dager i måneden. Anonymkode: 0de6b...a58
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Sheltand sheepdog 🙂 Anonymkode: f9a19...6c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi hadde setter-mix. En fantastisk hund, men over gjennomsnittet aktiv type😅 Flere fra kullet ble slik, noen har endt med omplassering. Likte alt ved rasen, samarbeidet og at den var en skikkelig god familiehund. Rolig inne, tålmodig med barn. Ville ikke hatt noe annerledes, kun aktivitetsbehovet. La ned enormt mye jobb i hunden, men fikk han «bare» en times tur pluss flere tisseturer (30 min) gikk han på veggen. Vi prøvde mye, men innså at han kun var en lykkelig hund når vi dekket behovene hans og ikke prøvde å tilpasse han til noe annet. En ny hund vil få mye tur, vi er over snittet aktive. Liker fjellturer og er mye ute. Men til forskjell fra den forrige hunden hadde det vært fint om den kunne ta en rolig dag i blant uten å begynne å stresse. Hunden vil veldig sjeldent være alene. I snitt 4-5 arbeidsdager pr mnd, men da vil barna komme hjem tidligere slik at det ikke vil bli hele dager. Maks 6 timer, 4-5 dager i måneden. Anonymkode: 0de6b...a58 Da vil veldig mange raser trives hos dere, men det blir kanskje for aktivt for mange av selskapshundsrasene, selv om de fleste hunder kan trenes opp til å like mye tur. De er også typisk mer gneldrete og mindre rolige inne enn det du ser etter. Jeg kjenner fine papilons og pomeranians, men jeg tror ikke de er helt det du ser etterm Så jeg ville gått for en middels aktiv og middels stor hund, som tåler litt tur og aktivitet. Helst ikke en jakthund da dere ikke er sikret at det er så lett å ha de løs, men noen av de er nok lettere her enn andre. Jeg vet ikke hvordan springer spaniel er mtp å ha løs (de er jo jakthund), men de skal være lydige, aktive men likevel ikke spinnville, og veldig opptatt av å være med eier. Men de er likevel kanskje litt større og mer aktive enn du så for deg, men de er likevel kanskje noe av det nærmeste du kommer hunden dere hadde i en roligere utgave? Og som voksne skal de være ganske rolige 😛 Og så er det jo sheltie som jeg foreslo, det er nok lettere å få de til å ha solid innkalling, og lettere å tilpasse seg rolige dager såvidt jeg kjenner de, men de kan være mer nervøse rundt barna og barnas venner. Anonymkode: b3216...86b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Hva med dansk svensk gårdshund? Dem jeg kjenner av den rasen passer veldig godt til det du beskriver Anonymkode: 17f60...dab
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Hva med puddel. Jeg skal ha meg en puddelmix. Toypuddel er små, ikke røyter de heller. Grasiøse hunder da. De er ganske gromme, se på YouTube, så lærer du den rasen å kjenne. Anonymkode: 3614a...5ef
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Jeg har noen forslag til raser som kan passe, utifra erfaringer fra andre i samme livsituasjon som har vært veldig fornøyd med sine valg av rase - men det er jo uansett viktig,som dere er i gang med, å gjøre mye research I forkant og gå for en hund som passer akkurat dere Anbefaler uansett å ikke avskrive en rase før man har sjekket den ut Nå har jeg ikke begrenset det til selskapshunder, men tror det er fler enn de rene selskapshundene som kan passe. MIne anbefalinger på raser som kan være verdt å sjekke ut: Shetland Sheepdog, Puddel, Golden retriever, Labrador retriever, Bedlington terrier, Dansk Svensk Gårdshund, Finsk Lapphund og Islandsk Fårehund. Anonymkode: f759f...734
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Jeg kan anbefale lagotto romagnolo. Norsk Lagottoklubb Det er en mellomstor hund, som tåler lange turer, men som også kan nøye seg med en vanlig "hverdagsmengde". De trenger imidlertid ganske mye mental trening også: snuse og lete etter ting, lære nye triks osv. Min er en enkel type som stort sett er glad og fornøyd og enkel å ha med å gjøre. Veldig glad i flokken sin, men ikke så opptatt av andre. Masse personlighet og rare påfunn. Aldri sint. Rasen er røytefri, og må klippes og bades med jevne mellomrom, men ellers ikke så mye pelsstell. Det eneste minuset jeg kan komme på, er at han er litt redd av seg. I perioder har han hatt separasjonsangst - vi tror det kom pga. et høyt smell utenfor mens han var alene. PS: De er egentlig avlet frem for å lete etter trøfler i Italia (veldig god luktesans), og i Norge kan man bruke dem til å finne kantarell 😄 Anonymkode: 212d1...412
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Lhasa apso. Rolig inne, klarer seg med korte turer, men kan også gå langturer i tøft terreng. En hunderase selv folk som ikke liker hund finner sjarmerende. De er tillitsfulle og liker alle som er greie mot dem. Litt valpaktige hele livet. Røyter ikke, men må klippes. Legger ikke ved bilde, for dette er en hund man mer eller mindre velger utseende på selv. De ser ulike ut etter hvilken klipp /hårlengde man velger. Anonymkode: 8e6f5...94e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Schapendoes!!! Mellomstor gjeterhund. Har gjeterinstinktet, men er langt ifra Border Collie. Har to selv og de er veldig tilpasningsdyktige med rett grensesetting. Glade i mennesker og andre hunder. Kan ha rolige dager med korte turer, men også lange turer i by og fjell. Min erfaring er at de sjelden går langt fra flokken sin og stimuleres så lenge de får henge med flokken. Mine har aldri gått lengre enn postkassestativet, og på hytta (ikke hyttefelt) kan de gå løse uten å varsle eller stikke lengre enn et par meter fra hytteveggen. Lite pelsstell, kun i bytte fra valpepels til unghundpels og til voksenpels. Jeg børster igjennom mine en gang i uka bare😊 Anonymkode: 19301...471 1
Arx Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Sheltie, springer, cocker? Jeg har portis og den oppfyller også kravene, er mye med løs på ridetur osv.
Troyamin Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Schapendoes!!! Mellomstor gjeterhund. Har gjeterinstinktet, men er langt ifra Border Collie. Har to selv og de er veldig tilpasningsdyktige med rett grensesetting. Glade i mennesker og andre hunder. Kan ha rolige dager med korte turer, men også lange turer i by og fjell. Min erfaring er at de sjelden går langt fra flokken sin og stimuleres så lenge de får henge med flokken. Mine har aldri gått lengre enn postkassestativet, og på hytta (ikke hyttefelt) kan de gå løse uten å varsle eller stikke lengre enn et par meter fra hytteveggen. Lite pelsstell, kun i bytte fra valpepels til unghundpels og til voksenpels. Jeg børster igjennom mine en gang i uka bare😊 Anonymkode: 19301...471 Støtter denne.👍 Flott hunderase som ts burde ta en nærmere titt på. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Tusen takk for alle svar og gode forslag. Skal lese meg opp på alle dere anbefaler. Takk:) Anonymkode: 0de6b...a58
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå