Gå til innhold

Bytte navn på katter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal få oss to kattejenter på to år. De har noen helt forferdelige navn så vi vurderer sterkt å bytte navn på dem, men lurer på om det kommer til å fungere? Regner med det blir litt forvirrende i starten, men er det noen som har byttet navn på voksne katter og det har gått bra?

Anonymkode: 6b95e...09d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det går fint, de venner seg til nye navn etterhvert. Den ene katten min reagerer uansett hva jeg roper, hun reagerer mest på stemmen min. Den andre katten reagerer forskjellig ut fra om jeg roper på henne eller søsteren. Men ingen av dem hadde kommet om noen andre hadde ropt navnet deres, så hvem som roper er nok det viktigste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De venner seg til det. Når dere sier navnet så gi gjerne en godbit samtidig slik at de oppfatter lyden som noe positivt i forhold til dere. I tillegg kobler ikke katter nødvendigvis lyden til «dette er navnet mitt» men «denne personen roper på denne måten», så de kan fint lære seg at dere har en annen lyd. 

Anonymkode: 202b8...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste dyr bryr seg lite om hva de kalles av folk, det er stemme og intensjon når man roper på dem som betyr noe. Jeg har byttet navn på mange dyr jeg har tatt over (ene omplasseringshunden het Bimbo... Altså, jeg hadde ikke tenkt å kalle bikkja mi det!).

Å bytte navn er null problem  😊

Anonymkode: 4d44f...d4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller ingen problemer med å bytte navn.. Adopterte en voksen hannkatt fra dyrebeskyttelsen med ett grusomt navn, nå heter han noe mer passende mtp personligheten og utseendet hans og det har gått knirkefritt.

Anonymkode: bd55c...20a

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke katter lyder navnet sitt uansett! 😄 Så flott at dere får dere voksne katter 😊

Anonymkode: 98cc0...113

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du få rådføre deg med katteregisteret. De har kontor i samme bygg som katteetaten 😻

IMG_byglimt_l_rdag_uke39_1_1_ES592IG.jpg

Anonymkode: 0296e...e36

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror ikke katter lyder navnet sitt uansett! 😄 Så flott at dere får dere voksne katter 😊

Anonymkode: 98cc0...113

Åjo da, det gjør de selvsagt om de blir lært opp til det. Ingen, hverken mennesker eller dyr, kan navnet sitt uten at det er lært. 

Anonymkode: a4199...502

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint bytte navn. For å gi de nye navnene verdi, fôr katten med noe digg fra hånden, og mens katten(e) spiser, repeater navnet, og gjerne med stemmen du vanligvis vil bruke når du bruker navnene (for eksempel, lys og fin og litt ropete). Beste måten å lære inn nytt navn 😊

Anonymkode: 160e4...b74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi skal få oss to kattejenter på to år. De har noen helt forferdelige navn så vi vurderer sterkt å bytte navn på dem, men lurer på om det kommer til å fungere? Regner med det blir litt forvirrende i starten, men er det noen som har byttet navn på voksne katter og det har gått bra?

Anonymkode: 6b95e...09d

Selv om katter kan på en måte forstå, så går det mer på lyder enn annet. Om dere klarer å finne navn som ligner i ordlyden trenger det ikke nødvendigvis være et problem. 

Anonymkode: 325e1...184

Skrevet

Av egen erfaring så spiller det ingen rolle hvilket navn du bestemmer deg for å sette på pus, for det ender bare opp med at du kaller dem noe helt annet likevel. Etter min erfaring er det ekstremt få katter som faktisk lyder navnet sitt. De kommer like gjerne når du roper FIIIIIIIISK! som når du roper navnet. XD

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en katt som lyder navnet sitt. Og to katter som IKKE gjør det. Brukt samme taktikk på alle 3, og den som lyder navnet sitt heter noe i retning av "Ola", altså ingen S-lyd (som det sies at katter reagerer på). De fleste roper vel uansett gjerne "pus" istedenfor navnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...