Gå til innhold

Hva er dine BESTE hundetips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel:

Hva skulle du ønske nye hundeeiere kunne lære seg?

Hva tenker du er det viktigste å fokusere på for å få en balansert og hverdagslydig hund?

Hva er hemmeligheten bak det gode forholdet du har til hunden din?

Hva er de lureste triksene du har oppdaget?

Det kan være alt fra trening til kommunikasjon med hunden til hvor du kjøper rimelige leker.

Anonymkode: 88dc5...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Les deg opp på rasen før du skaffer deg valp. Ikke heng deg opp i ord som "lojal", "intelligent" og "hengiven" men les på historie og bruksområde for å lære deg om hva som bor i rasen og om den passer deg.

- Hvis tispemor virker utrygg og redd, så er det en stor sjanse for at valpene også er det. Velg valp fra en trygg tispemor.

- Prioriter god sosialisering og miljøtrening den første tiden, spesielt viktig om du har en valp som er litt forsiktig og usikker. Kan ikke understrekes nok.

- Les deg opp/gå kurs hos folk som bruker oppdaterte metoder. 

- Belønn det du vil ha mer av. Ved uønsket atferd, lær hunden hva du vil den skal gjøre i stedet for å fokusere på det du ikke vil den skal gjøre (f.eks i stedet for å forsøke å stoppe/kjefte at hunden hopper på folk, lær den å sitte når det kommer besøk). Vær i forkant og lær inn ønsket atferd i stedet for å vente til hunden gjør uønsket atferd og så stoppe/kjefte på etterskudd. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt lureste triks: å ikke bare belønne valpen når den kommer på innkalling, og så sette på båndet, men belønne de to delene hver for seg.

Jeg gjorde dette litt tilfeldig med vår, og herlighet så deilig det var å rope inn en hund som ØNSKET at vi skulle klipse på båndet etter innkalling, for da vanket det enda mer snacks!

Anonymkode: 8fef2...4c3

• Liker 4
Skrevet

Lær hundens kroppsspråk og dempede signaler og ha respekt for det. 

Skrevet

Hva skulle du ønske nye hundeeiere kunne lære seg?
At det er veldig slitsomt med valp de første månedene. Ja, de sover mye og er veldig søte, men de må også tisse en milliard ganger daglig, biter på møbler og ødelegger ledninger, sko og alt annet de får tak i. Det kreves mye trening for å få en rolig hund, det skjer ikke av seg selv. Hadde folk virkelig vært klar over dette ville det sannsynligvis vært færre tilfeller av plutselig allergi som gjør at man gir bort 16 uker gamle border collier på Finn.no.
Jeg skulle også ønske at flere las seg mer opp før de skaffet seg valp. Har for eksempel sett mange som tar med små valper på kjempelange turer og mener at man skal "slite dem ut" slik at de ikke er så voldsomme innendørs. Valper skal ikke slites ut! Valper skal ikke gå lange turer og belaste det myke skjelettet sitt! Små valper skal ikke gå i trapper!

Hva tenker du er det viktigste å fokusere på for å få en balansert og hverdagslydig hund?
Jeg tenker at rotrening er undervurdert. Hunden må lære at det ikke skal skje noe hele tiden og at den må klare å aktivisere seg selv noen ganger. Å trene på å "ignorere" hunden når den maser er viktig, ellers er det lett å ende opp med en masete og uselvstendig hund.
Det er viktig å trene passering helt fra starten, slik at hunden ikke forventer at den skal hilse på absolutt alle dyr og mennesker dere går forbi på tur.
Dette er ikke superviktig, men veldig digg: trene på at hunden ikke skal tigge. Spesielt hvis du har en veldig matmotivert hund kan det være slitsomt at den sitter og sikler, stirrer og maser når man spiser. Derfor er det lurt å ignorere hunden mens man spiser helt fra starten, og aldri la den smake på middagen din. Hunden min må gå på plassen sin når vi spiser, og så får han belønning når vi er ferdig med å spise og han har vært flink og blitt liggende der.

Er vel ingen hemmelighet egentlig, men mye kos, trening, lek og tur!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle du ønske nye hundeeiere kunne lære seg?

• Ikke se på utseendet når du skal velge hunderase. Uansett hvordan hunden ser ut,  blir en god match for deg den vakreste hunden i hele verden.
  • Vi mennesker har selektert avlshunder ut fra mentale egenskaper i tusenvis av år, dette har forsterket eller dempet aspekter av ulvens rovdyradferd. Så spør rundt og les deg rundt, både når det gjelder de positive tingene og de negative tingene. Et eksempel på dette er folk som skaffer seg terrier, uten å vite at det egentlig er en jakthund. Får de ikke utløp jakter de alt, selv skygger. De er såpass pågående at de ble krysset med bulle-raser for å få frem hunder til blodsport. Jeg har sett så mange som skaffer en hunderase uten å ta hensyn til den genetiske bakgrunnen. Jeg vil tro dette er den primære årsaken bak problemadferd. 
  • En blanding mellom to eller flere raser fjerner ikke på magisk vis de negative aspektene ved rasene som er blandet inn. 
  • Klipperaser krever mye mer enn man tror. Skal du ha en klipperase, gå til hundefrisør mens hunden er valp og ta kurs i pelsstell hvis du kan. 
  • Ikke stress med å få alt riktig fra starten. Ting går aldri som planlagt. Valpen er et lite individ med egne følelser, og selv om du har en plan for alt du vil at valpen skal mestre, betyr ikke dette at valpen er med på laget. 

• Vit hva hunden din trenger der og da. Før gikk jeg slavisk tur med hunden så og så lenge per dag, og helst løst i skogen dersom det ikke er båndtvang. Det jeg har lært er at dette ble kontraproduktivt i forhold til hva vi trener på nå. Hunden min blir ikke sliten av tur, den blir ikke lykkeligere av lange turer, det den derimot lever for er de korte treningsøktene vi har gjennom dagen. Først når jeg har blitt mer interessant enn alt rundt oss blir det tur igjen, og vi er godt på vei. Så kort sagt, ikke tenk at så og så lenge tur hver dag + mental trening gir en balansert og hverdagslydig hund i alle tilfeller.
  • Sosialisering er viktig, men det er mange måter å sosialisere en hund på. Kort sagt vil sosialisering si hvordan en hund takler nye situasjoner, og du må ikke utsette valpen for ALLE situasjoner i ung alder for at den skal takle det seinere. Det viktigste er at du lærer en hund å takle nye situasjoner med en positiv innstilling, ikke at du krysser deg gjennom et skjema.

• Det har ikke alltid vært like bra, men det ble bedre når jeg sluttet å høre på alt man leser og hører. 
  • Tren noe dere synes er gøy, hver dag. Om så økta er 1 minutt lang bygger dette et forhold. 

Hva er de lureste triksene du har oppdaget? Det kan være alt fra trening til kommunikasjon med hunden til hvor du kjøper rimelige leker.

• Eksperimenter med tur, kanskje kutt det ut i perioder hvis det er aspekter av turen som ikke går så bra, f. eks at hunden ikke enser at du finnes, eller ikke kommer tilbake på innkalling. Du kan ikke bare kutte tur og forvente at bikkja skal bli bedre da, du må faktisk koble om hjernen til hunden, og trene masse på små deler av adferden man vil bli bedre til. 
  • Mat er verdi. Bruk maten til trening fremfor faste måltider hver dag. 
  • Tren på små aspekter av adferden man vil jobbe med. Vil du at hunden skal bli bedre på å være i nærheten, lek og kast godbiter rundt deg slik at hunden umiddelbart lærer at dette er et plass med stor verdi.
  • Absolute Dogs er det beste opplegget vi har fulgt. Har vært på en drøss av forskjellige kurs innen alt mulig rart angående hund, men disse online-kursene har gjort 100 ganger mer forskjell enn alt det andre til sammen.

Anonymkode: 9b106...50d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...