Gå til innhold

Kampen for verdig helsetilbud og retraumatisering

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Forleden kom jeg over Skeiv Ungdoms emneknagg #verdighelsetilbudnå (tilsvarende på engelsk), som reagerer på behandlingen av personer med kjønnsinkongruens i møte med helsevesenet. Selv om helsevesenet skal være nøytralt og støttende møtes mange med skepsis og spørsmål som anses som krenkende. Denne emneknaggen er ikke så problematisk i seg selv, da dette faktisk er et vedvarende problem - ikke bare i møte med helsevesen. Hvorvidt emneknaggen når populariteten den ellers kanskje ville utenom pandemien spørs, men andre, urelaterte utfordringer tar ikke fri på grunn av den [pandemien]. Dette er ikke et innlegg for å diskutere emneknaggen eller deres rettigheter.

Jeg har egne erfaringer med uverdige møter med helsevesenet og juridiske instanser grunnet et medfødt syndrom. De møtte mamma og meg med alternative og/eller tilleggende diagnoser, og nødvendig assistanse ble satt til et så lavt minimum at det er rart det ikke førte med seg dødsfall. Dette - samt vold, hets og diskriminering - har utviklet seg til traumer jeg sliter med i dag. De mest alvorligge symptomene har heldigvis opphørt, så vi må ikke lenger daglig navigere oss gjennom et system som ønsker meg død.

Mine erfaringer med helsevesen gjør ikke overnevnte sak mindre viktig, for det kan være like traumatiserende å møte fordommer på bakgrunn av kjønnsidentitet. Likevel opplever jeg en sorg over at en så viktig emneknagg utestenger så mange andre med uverdige møter med helsevesenet. Relatert sak har blitt så populær på så kort tid at medisinsk neglisjé tilknyttet kronisk sykdom, funksjonsnedsettelser og annet relatert til fysiologiske behov undergraves - selv under en pandemi. Begges gruppers møte med helsevesen er viktige, fordi de kan ha store skadeomfang; det jo også veldig glidende, det ene utelukker ikke det andre. Min erfaring er likevel at det er betraktelig større engasjement rundt kjønnsinkongruens blant jevnaldrende, og med den skjevfordelingen av støtte sitter jeg fort igjen med en følelse av at min eksistens, ve og vel ikke er av betydning.

Endret av Chriistiinee
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: 19b6d...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok

Anonymkode: 19b6d...45d

Noe annet du vil meddele?

Jeg forstår dette er kontroversielt, både min frustrasjon og støtte. Jeg synes det er vanskelig å stadig bli minnet på hva jeg opplevde og likevel skulle dysse det ned fordi noen andre opplevde det samme, som om min eneste verdi ligger i å vise menneskelighet overfor andre, ikke oppleve noe tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...