AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Noen andre som er plaget av hyperkausis? Hvordan utarter det seg, og hva gjør du for å lade deg opp gjen? Jeg blir redd/irritert/sint av lyder som kommer overraskende f.eks ringeklokke, bjeffing av hund, besrikk som går igulvet, slamring med dørerosv. Den verste lyden jeg vet om er knitring med poser, f.eks chipspose. Jeg kan begynne å grine av slike lyder. Anonymkode: 2791d...fa8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Mener du misofoni? Eller.. Har iallefall ikke hørt hyperkausis bli brukt om det før. Kan òg være en kategori innenfor høysensitivitet. Jeg har nettopp fått diagnosen adhd, og da ligger misofoni innenfor det spekteret også. Å bråke eller gjenta lyder er sånn at jeg blir sint. Bestikk mott tallerken, kniver i gulvet, bestikk mot hverandre, noen typer sutring gjør meg direkte sliten (er trebarnsmor så er mye smøring av tålmodighet), eller om noen biter på gaffelen så får jeg helt spader. Grøsser inni meg bare av tanken. Skraping av stoler mot gulv, plystring innendørs (nevnte jeg at jeg var trebarnsmor...?), rett og slett skarpe lyder. Blir det for mye lyd på en gang kan jeg òg grine, for jeg blir så sliten. Å høre én person prate i et rom med en annen person som prater i bakgrunnen tilstede gjør at jeg ikke klarer å fokusere, ørene mine klarer ikke "tune inn" på riktig frekvens. Anonymkode: 7d39f...622 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du misofoni? Eller.. Har iallefall ikke hørt hyperkausis bli brukt om det før. Kan òg være en kategori innenfor høysensitivitet. Jeg har nettopp fått diagnosen adhd, og da ligger misofoni innenfor det spekteret også. Å bråke eller gjenta lyder er sånn at jeg blir sint. Bestikk mott tallerken, kniver i gulvet, bestikk mot hverandre, noen typer sutring gjør meg direkte sliten (er trebarnsmor så er mye smøring av tålmodighet), eller om noen biter på gaffelen så får jeg helt spader. Grøsser inni meg bare av tanken. Skraping av stoler mot gulv, plystring innendørs (nevnte jeg at jeg var trebarnsmor...?), rett og slett skarpe lyder. Blir det for mye lyd på en gang kan jeg òg grine, for jeg blir så sliten. Å høre én person prate i et rom med en annen person som prater i bakgrunnen tilstede gjør at jeg ikke klarer å fokusere, ørene mine klarer ikke "tune inn" på riktig frekvens. Anonymkode: 7d39f...622 Misfoni er mest spiselyder og kroppslyder (pusting osv). Hyperkausis er en undergruppe av høysensitivitet slik som misfoni. Høres ut som du har hyperkausis, ispedd litt misfoni? Jeg tror det er glidende overganger. Det du beskriver kjenner jeg meg veldig igjen i. I bilen når ungene og mannen og radio står på klarer jeg ikke tune inn på om sønnen min spør et spm Anonymkode: 2791d...fa8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Misfoni er mest spiselyder og kroppslyder (pusting osv). Hyperkausis er en undergruppe av høysensitivitet slik som misfoni. Høres ut som du har hyperkausis, ispedd litt misfoni? Jeg tror det er glidende overganger. Det du beskriver kjenner jeg meg veldig igjen i. I bilen når ungene og mannen og radio står på klarer jeg ikke tune inn på om sønnen min spør et spm Anonymkode: 2791d...fa8 Hyperkausis leser jeg gjør at lyder blir sterkere, mens misofoni gjelder all lyd man reagerer på med sinne, frykt eller irritasjon etter hva jeg leser på nettet. Altså det gjelder alle lyder man reagerer på, også utenom smattelyder osv. Kan ikke høre på musikk i bilen hvis barna skal snakke, da må lyden skrus helt ned. Det er ikke alltid så lett, men prøver jo bare å ha en ekstra terskel. Iallefall ovenfor barna. Er også litt vanskelig å be folk om å gjenta seg selv fordi jeg blir så fort distrahert innimellom. Er jeg i et rom fullt av folk som snakker og jeg prøver å høre på én person blir det nærmest umulig 😅 Skal visst ikke være lett. Anonymkode: 7d39f...622
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Vil tipse andre om Loop airplugs. Ørepropper som gjlr lydene svakere, helt ned i 20 dbl. Har brukt de i en uke og humør/trøtthet og alt er blott bedre. De skal visst være veldig gode for folk med autisme Anonymkode: 2791d...fa8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 Ikke akkurat det. Men høye lyder kan av og til iht en annen diagnose jeg har, føles ut som tortur. Og da blir jeg fort satt ut og sint/irritert. Så da bruker jeg litt ørepropper i visse situasjoner. NB : må aldri bruke det for mye, siden det kan forverre slike symptomer. Så bruker det kun kort tid og etter behov. Slik at man hører, men med dempede lyder Anonymkode: 25ff5...3eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå