AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Del Skrevet 24. mars 2021 Visste du at Teslas autopilot er så dårlig laget at hvis noen forandrer litt på 30-tallet i 30-sonen så får Teslas autopilot for seg at den skal gi jernet og kjøre på i 80 kilometer timen? Håper ingen gjør det altså, forandrer på 30-skilter. For da risikerer Tesla-eiere bot. https://electrek.co/2020/02/19/tesla-autopilot-tricked-accelerate-speed-limit-sign/ Anonymkode: 5f74c...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Del Skrevet 24. mars 2021 Nå er jo heller ikke Tesla sin såkalte autopilot, noe mer enn en laneassist som VW kaller sin ”autopilot”. Snakk om å lure seg selv Anonymkode: 33237...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. mars 2021 #3 Del Skrevet 24. mars 2021 Det er jo ikke bra. Men hvor mange ganger har dette skjedd? Sammenlignet med hvor mange ganger sjåfører har kjørt for fort i 30-soner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Del Skrevet 24. mars 2021 stan skrev (4 minutter siden): Det er jo ikke bra. Men hvor mange ganger har dette skjedd? Sammenlignet med hvor mange ganger sjåfører har kjørt for fort i 30-soner. Det skjedde på en test i 2019. Anonymkode: 7f551...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. mars 2021 #5 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjedde på en test i 2019. Anonymkode: 7f551...181 Jo. Men i normale biler i normale situasjoner? Det er jo en autopilot, ikke en selvkjørende bil. Sjåføren har jo enda ansvar og kontroll. Det er jo ikke veldig sjeldent at sjåfører kjører for fort, til og med 80 i 30 soner. De automatiske systemene trenger bare å være bedre sjåfører enn mennesker, og når det gjelder å holde fartsgrenser skal det ikke mye til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Del Skrevet 24. mars 2021 Vet ikke noe om dette, men det er vel ikke vanlig å bruke autopiloten i 30-sone? Jeg bruker det bare på motorvei og landevei. Anonymkode: cdc52...efd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Del Skrevet 24. mars 2021 Jeg kjører Tesla og kan avsløre at autopiloten til tesla tar veldig ofte feil av fartsgrensen. Det skjer nesten hver eneste tur, det jeg som sjåfør gjør da er å justere til korrekt hastighet. Samme med BMW i3 som har skiltgjenkjenning, den viser nesten mer feil enn riktig. Anonymkode: f4e15...6fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. mars 2021 #8 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Visste du at Teslas autopilot er så dårlig laget at hvis noen forandrer litt på 30-tallet i 30-sonen så får Teslas autopilot for seg at den skal gi jernet og kjøre på i 80 kilometer timen? Håper ingen gjør det altså, forandrer på 30-skilter. For da risikerer Tesla-eiere bot. https://electrek.co/2020/02/19/tesla-autopilot-tricked-accelerate-speed-limit-sign/ Anonymkode: 5f74c...64e Hvis noen vil lage ulykker i trafikken så er det mange måter å gjøre det på. Førerassistenter er ikke noe mer utsatt enn mennesker er der. Begge kan lures og manipuleres. Dette betyr ikke at hverken Teslas Autopilot eller mennesker er dårlig laget. Det betyr at man må følge godt med når man kjører. Autopilot er ikke selvkjøring, men kun et assistentsystem, og man plikter å ha full kontroll til enhver tid. Når Teslas selvkjøringssystem er ferdig i fremtiden vil det være trent opp til å kunne gjennomskue slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. mars 2021 #9 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjører Tesla og kan avsløre at autopiloten til tesla tar veldig ofte feil av fartsgrensen. Det skjer nesten hver eneste tur, det jeg som sjåfør gjør da er å justere til korrekt hastighet. Samme med BMW i3 som har skiltgjenkjenning, den viser nesten mer feil enn riktig. Anonymkode: f4e15...6fa Den tar ikke ofte feil av fartsgrensen, men skiltgjenkjenning fungerer bare på mindre veier i dag. På f.eks. motorvei så leser den ikke skilt, og baserer seg på kartdata. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Del Skrevet 25. mars 2021 18 minutter siden, jabx said: Den tar ikke ofte feil av fartsgrensen, men skiltgjenkjenning fungerer bare på mindre veier i dag. På f.eks. motorvei så leser den ikke skilt, og baserer seg på kartdata. jeg har en gammel 2014 med AP1 som leser skilt, det er mange steder hvor kartdata ikke stemmer overens med hva som blir lest og da er det helt bingo hva som skjer. Autopiloten øker aldri hastighet av seg selv, om du går fra 60 til 80 så må du selv justere opp hastigheten, men om du går fra 80 til 60 så blir hastigheten justert ned automatisk. Det er heller ikke mulig å sette hastighet så høyt du vil om det er motgående trafikk. Kan ikke sette autopiloten til å kjøre i høyere hastighet enn hva som er avlest. Det er veldig kjedelig for bilen klarer ikke lese hastighet på en strekning jeg kjører ofte og setter antatt hastighet til 70 selvom det faktisk er 80. jeg kan dermed ikke bruke autopilot på den strekningen med mindre jeg vil ligge i 70. Så i praksis er det aldri et sikkerhetsproblem under kjøring at den avleste fartsgrensen ikke stemmer overens med den faktiske fartsgrensen. Bilen vil aldri fleske til med bånn gass om bilen leser for høy fartsgrense, selvom teslahatere skulle ønske det var sånn. Anonymkode: f4e15...6fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 25. mars 2021 #11 Del Skrevet 25. mars 2021 Slik teknologi vil ikke vli god nok på lang tid. Men sendere i skiltene kan vel neppe værr noe problem å få til. Det vanskeligve blir kanskje å enes om en standard . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Del Skrevet 25. mars 2021 Jeg kjører en Nissan Leaf 2018 modell, og den har glimrende skiltgjenkjenning. Har ikke lagt merke til en eneste feil. Anonymkode: b312b...7ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. mars 2021 #13 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 17.15): Jeg kjører en Nissan Leaf 2018 modell, og den har glimrende skiltgjenkjenning. Har ikke lagt merke til en eneste feil. Anonymkode: b312b...7ea Da har du ikke fulgt med. Et søk avdekker massevis av problemer med Nissan og skiltgjenkjenning: https://www.speakev.com/threads/speed-limit-sign-recognition.118281/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 28. mars 2021 #14 Del Skrevet 28. mars 2021 jabx skrev (34 minutter siden): Da har du ikke fulgt med. Et søk avdekker massevis av problemer med Nissan og skiltgjenkjenning: https://www.speakev.com/threads/speed-limit-sign-recognition.118281/ Har du sittet på med AB 7ea under hans/hennes kjøreturer med denne bilen? Hvis ikke, hva kan du da si om hva akkurat den føreren har opplevd med sin bil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå