Gå til innhold

"manne meg opp" til å avlive pus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er vanskelig, men har nå nylig fått greie på at han er syk. Han er 18 år, har hatt han siden jeg var et barn. Han har nyresvikt, jeg ser han blir bare dårligere hver dag. Han spiser lite, slikker bare litt på maten samt han drikker en del. Så sover han mye.

Det vanskelige er å skulle ta meg sammen, jeg klarer ikke helt å "bestemme" at nå er det på tide at han dør. Jeg vet at dyrelegen anbefaler det. Jeg leser om at han har det vondt. Det er bare så vanskelig å skulle ta den avgjørelsen, når han kan ligge oppå meg å male og kose seg. Det å ta den avgjørelsen om at han ikke skal finnes lenger synes jeg er veldig hard, men vil ikke han skal ligge å pines heller  :( 

Anonymkode: e2a83...c92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ! Vår gamle katt var 17-18 når nyrene ble dårlige og, dyrlegen sa at det er ikke noe å vente på, bare få dyret avlivet så det slipper å lide. Han lider, du kan ikke tenke på deg selv, zette er din plikt og ansvar som dyreeier, du si farvell når dyret må gå og ikke la egne behov og følelser holde det i livet unødig! Når der er sagt føler jeg helt ekstremt med deg! 

Anonymkode: 3e873...b10

• Liker 17
Skrevet

Det er kjempe trist når kjæledyr blir syke, og det er en veldig vanskelig situasjon. 

Men i og med at veterinær nå anbefaler avlivning ville jeg nok gjort det så fort som mulig. Katten har det ikke noe bra, og du må heller tenke at det er bedre at du hjelper den med å avslutte livet før den blir enda sykere. 

• Liker 6
Skrevet

Det er tungt, men du må bare ta kontrollen her og få pusen avlivet hos dyrlegen. Ikke gjør som en kollega av meg; utsatte og utsatte mens katten ble stadig dårligere. Tilslutt kom ikke katten inn etter luftetur, de tror den kan ha gjemt seg bort for å dø. Dyr gjør ofte det. Det er nesten enda verre enn å ta de med til dyrlegen: man vet jo ikke om de er påkjørt og drept eller har ligget et gjemmested og hatt store smerter 😢

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la katten pines mer 😔 det ER vondt å ta en sånn avgjørelse, men dessverre kommer man ikke unna. Dyrlegen anbefaler det, du ser at han bare blir dårligere. det her er ditt siste ansvar som dyreeier i dets liv, ikke la det bli verre en nødvendig for pus ❤️ 

Anonymkode: 76b31...4dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjorde alt enklere for meg var å snakke med noen som angret på at de ventet for lenge. Det må skje, før eller senere. Når det først har skjedd er det lett å bli truffet av en massiv anger og samvittighet over hvor lenge du lot pus lide. 

Anonymkode: 36675...8e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet litt for lenge med vår gamle pus som hadde nyresvikt. Time til avliving var bestilt, men så utsatte vi fordi han plutselig virket pigg igjen. Et par dager etter ble han funnet død etter jobb :( Føles råttent at han måtte lide og selvdø på slutten. 

Anonymkode: 5ef2c...753

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vent lenger når du vet det er nyresvikt og veterinæren anbefaler avliving. Kanskje du ikke kan se at han lider nå, selv om han nok gjør det, men når døden nærmer seg så vil han få det virkelig smertefullt. Det blir sannsynligvis ikke pent å se på og da vil du angre på at du ikke reiste tidligere. Ikke la det gå så langt. Gi pus en verdig avslutning nå, både for hans og din egen skyld. Det er pakten du inngår med dyret når du blir dyreeier, å sørge for at de ikke lider på slutten. Det er vondt for deg, men med hjelp fra veterinæren så kommer du deg gjennom det. ❤️

Anonymkode: 84998...24d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Avliv så fort du kan hvis katten har nyresvikt og veterinær anbefaler det. Du kommer til å angre hvis du lar det gå for langt.

Jeg hadde en katt for mange år siden som fikk akutt nyresvikt. Hun «virket» nokså frisk på torsdag og ble avlivet mandag. Hun sluttet å spise, og etterhvert ville hun ikke drikke heller. Jeg kunne sitte i timesvis å prøve å gi henne utvannet leverpostei, hva som helst for å få i henne mat eller drikke. Hun ville ikke spise og drakk nesten ingenting. Veterinær hadde gitt beskjed om å komme på mandag, og når jeg ringte sa de bare jeg måte få i henne veske.

Katten var ikke seg selv i slutten, hun satt bare i et hjørne og var umulig å få kontakt med. Nå i ettertid forstår jeg at hun må ha hatt store smerter. Jeg hadde skyldfølelse og synes det var vanskelig lenge etter katten var avlivet, fordi det var min feil at hun hadde hatt det så vondt og ikke blitt avlivet tidligere.

Du har en katt som er syk og som kan bli veldig dårlig veldig fort. Det er ikke hyggelig å se når katten tydelig er påvirket og har store smerter. Ikke vent til katten er helt «tom» og så syk at han ikke er seg selv lenger.

Anonymkode: 1e8c0...8b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uff! 😢 Takk for fine svar ❤️ 

Jeg kjenner det liksom har blitt så reellt, jeg har nesten nødt å gjøre det i løpet av neste uke. Hadde aldri trodd jeg skulle bli så følsom for det, men gruer meg helt vanvittig. Tanken på å aldri kunne se han løpe mot meg, eller si godmorgen mjauet sitt.. uff.

Det er godt å lese om de som angrer på at de ikke gjorde det tidligere, jeg vil jo ikke at han skal lide heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kjenner det liksom har blitt så reellt, jeg har nesten nødt å gjøre det i løpet av neste uke. Hadde aldri trodd jeg skulle bli så følsom for det, men gruer meg helt vanvittig. Tanken på å aldri kunne se han løpe mot meg, eller si godmorgen mjauet sitt.. uff.

Det er godt å lese om de som angrer på at de ikke gjorde det tidligere, jeg vil jo ikke at han skal lide heller. 

Det vil aldri være lett å måtte avlive sin pelsvenn 💔 men allikevel velger man å skaffe seg flere fordi de gir oss så vanvittig mye glede gjennom livet sitt. Kjenner jeg får klump i magen av å tenke på at min pus en gang blir gammel, tror egentlig aldri man kan bli helt klar for det, man må bare gjøre det og så sørge så mye man trenger ❤️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

♥️Det er en forferdelig vond følelse, og jeg føler sånn med deg! For katten sin del, gjør det så fort som overhodet mulig. Helst i morra, ikke ila. neste uke en gang. Du vil ikke utsette pus for mer smerte♥️ Jo raskere jo bedre og mer verdig for pus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hardt. Føles feil uansett hva man velger. Jeg skjønte det ikke før jeg stod i situasjonen selv. Jeg ga min syke katt all favorittmaten så mye den ville ha de siste to ukene og innbiller meg at det gjorde saken bedre. Nå tenker jeg at jeg har hatt de dyrene jeg skal ha, er for mye ansvar i for mange år så jeg skal ikke ha flere.

Anonymkode: 79456...271

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er time bestilt, utrolig vanskelig. Hadde aldri trodd jeg kom til å bli så ekstremt følsom ang dette. Klarer ikke holde tårene tilbake enkelte ganger når jeg ser på pus. Stakkaren vet ingenting, han blir bare glad når han ser meg og får kos.. Selv om jeg vet det er på tide, jeg vil ikke la han lide. 

😢

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

å manne seg opp er et veldig kjønnsladet ord. kan du ikke endre overskriften din TS

Anonymkode: c379c...e9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da er time bestilt, utrolig vanskelig. Hadde aldri trodd jeg kom til å bli så ekstremt følsom ang dette. Klarer ikke holde tårene tilbake enkelte ganger når jeg ser på pus. Stakkaren vet ingenting, han blir bare glad når han ser meg og får kos.. Selv om jeg vet det er på tide, jeg vil ikke la han lide. 

😢

Det er helt normalt å kjenne på en sånn smerte du kjenner på nå. Selv om det kanskje er en veldig liten trøst akkurat nå så vil ikke smerten være lammende for alltid. Etter hvert vil du kunne se tilbake på de gode tidene dere hadde å føle glede fremfor ekstrem sorg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

å manne seg opp er et veldig kjønnsladet ord. kan du ikke endre overskriften din TS

Anonymkode: c379c...e9a

Herrefred 🤦🏼‍♀️ :klaske:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er litt trøst i det at de ikke vet hva som skal skje, og at det ikke gjør vondt! Det høres kanskje litt brutalt ut men død katt lider ikke, så får du tenke at du gidde katten din det beste livet den kunne hatt og at du skånet den for store lidelser. ❤️❤️ Jeg vet godt hvordan det er, det er helt jævlig rett og slett, men det blir bedre!!

Anonymkode: a7077...cd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så godt igjen 😔 Min pus ble født hjemme der vi bodde, så han og jeg fulgte hverandre i oppveksten. Han ble også med på flyttelasset til et annet fylke da jeg var ung voksen. Han ble nesten 18 år og fikk problemer med nyrer og epilepsi. Fikk kjæresten min til å kjøre ham til dyrlegen da jeg ikke klarte det selv (angrer på det).

Pus gikk frivillig inn i reiseburet den dagen, så jeg antar han var klar selv.

Gråt noe forferdelig i noen dager. Tror aldri jeg før eller siden har kjent på en sånn smerte! Tårene triller når jeg tenker på det nå faktisk.

Nå er det en god del år siden, men jeg glemmer aldri. Hender jeg drømmer om pus, og i mitt hode tenker jeg da at han besøker meg fra " den andre siden" 💗 Vet vi skal møtes igjen 💗

Anonymkode: 20eb4...ab1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...