Gå til innhold

Kjøpe progressive briller - +1 og +1,25

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har nylig funnet ut at jeg har +1 og +1,25 på øynene. Når jeg var å sjekket meg, mente (selvfølgelig) personalet at jeg burde kjøpe meg progressive briller. 😉

Jeg sa at jeg skulle tenke på det, og har inntil videre kjøpt meg billige lesebriller fra Nille, som jeg bruker nå og da.

Men er usikker på om jeg kanskje burde gå til anskaffelse av det lell til hverdagsbruk?
Jeg føler meg i utgangspunktet ikke særlig bevisst plaget med synet, da jeg naturlig nok har vendt meg til å se på denne måten.

Men spørsmålet mitt er vel, til dere som bruker briller/har erfaring..
Er det nødvendig/kjekt med progressive briller når man har +1 og +1,25? Jeg vet liksom ikke hvorvidt synet mitt er "greit nok - du trenger egentlig ikke briller enda" eller "du burde begynne å bruke briller ofte, da det vil ha innvirkning (e.l.) på..... "

Dere med erfaring... what say you?

🤓

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men har Nille briller som har 1,25 på ene øyet og 1 på andre? 

Om man trenger progressive briller kommer vel an på synet og alder og ikke bare styrke. Jeg har +0,75 på ene uten hornhinnekorrigering og +1,25 på andre med hornhinnekorringering, og har ett par briller som ikke er progressive og som jeg da bruker til alt. 

Jeg trodde heller ikke synet mitt var dårlig fordi jeg hadde vent meg til det. Fikk fullstendig sjokk når jeg fikk på brillene og trodde de var alt for sterke og kunne plutselig se ansiktene til folk som stod 10 meter unna blant annet. Det ble litt vel mye inntrykk første dagene, men prøvde å ha dem på mest mulig, og nå bruker jeg dem stort sett hele dagene. Synes nå det er ubehagelig å lese eller kjøre bil uten dem. 

Anonymkode: 54bb0...b5e

Skrevet

Hvis du "bare" har plusstyrker, trenger du ikke progressive briller. Da holder det med en langsyntbrille. Men siden du har forskjell på styrkene, bør du nok ta deg råd til skikkelig korrigerte briller fra optiker. Men det behøver ikke koste mer enn 500 kroner hvis du bestiller fra en nettoptiker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har Nille briller som har 1,25 på ene øyet og 1 på andre? 

Om man trenger progressive briller kommer vel an på synet og alder og ikke bare styrke. Jeg har +0,75 på ene uten hornhinnekorrigering og +1,25 på andre med hornhinnekorringering, og har ett par briller som ikke er progressive og som jeg da bruker til alt. 

Jeg trodde heller ikke synet mitt var dårlig fordi jeg hadde vent meg til det. Fikk fullstendig sjokk når jeg fikk på brillene og trodde de var alt for sterke og kunne plutselig se ansiktene til folk som stod 10 meter unna blant annet. Det ble litt vel mye inntrykk første dagene, men prøvde å ha dem på mest mulig, og nå bruker jeg dem stort sett hele dagene. Synes nå det er ubehagelig å lese eller kjøre bil uten dem. 

Takk for svar!

Nei, Nille har ikke det, men ble tipset om å bruke det til lesing o.l. siden belastning på 0,25 på ett øye var bedre enn å ha belastning på begge 😊
Men ja.. fikk litt sjokk når jeg tok på meg brillene. Føltes ut som jeg tok på meg to forstørrelsesglass. Teksten ble mye klarere og større, men samtidig fikk jeg litt sånn trykk i hodet, men antar at det er fordi hjernen min ikke er vant til at bokstavene er såpass klare(?).

Jeg har ingen hornhinnekorrigering eller noe sånt - kun styrken. 

Jeg har og opplevd nå at jeg syns det er litt ubehagelig å kjøre bil faktisk. Spesielt når jeg må drive å justere synet fra å se langt fremme til å se nærme (f.eks. om jeg står i kø, men samtidig må ha oversikt rundt).
Er det noe som briller kan hjelpe til med? Å gjøre det enklere for øyene å justere seg fra nært til langt. 

AnonymBruker
Skrevet
MaryL skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Nei, Nille har ikke det, men ble tipset om å bruke det til lesing o.l. siden belastning på 0,25 på ett øye var bedre enn å ha belastning på begge 😊
Men ja.. fikk litt sjokk når jeg tok på meg brillene. Føltes ut som jeg tok på meg to forstørrelsesglass. Teksten ble mye klarere og større, men samtidig fikk jeg litt sånn trykk i hodet, men antar at det er fordi hjernen min ikke er vant til at bokstavene er såpass klare(?).

Jeg har ingen hornhinnekorrigering eller noe sånt - kun styrken. 

Jeg har og opplevd nå at jeg syns det er litt ubehagelig å kjøre bil faktisk. Spesielt når jeg må drive å justere synet fra å se langt fremme til å se nærme (f.eks. om jeg står i kø, men samtidig må ha oversikt rundt).
Er det noe som briller kan hjelpe til med? Å gjøre det enklere for øyene å justere seg fra nært til langt. 

Du vil nok få det enda bedre om du kjøper ordentlige briller med helt riktig styrke på begge øyne, og ja, det blir bedre å kjøre bil også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...