Gå til innhold

Fjerne tusenlappen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Aftenposten skriver i dag at Næringslivets sikkerhetsråd vil fjerne tusenlappen fordi det da vil bli mindre kriminalitet.

Tror du noen kjøper narkotika med bankkort? Eller har du hørt om heleri med bankutskrift? Kontanter er målet og middelet for all kriminalitet, og fjernes de, fjernes grunnlaget for kriminelle handlinger, slår han fast.

Hm... Javel?!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt OK for meg! Vet ikke helt hvordan tusenlappen ser ut likevel... og hadde nok vært et lett bytte dersom noen ville pushe på meg en falsk seddel.

Men om det hjelper..? Har dette vært prøvd ut med suksess i andre land kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Helt OK for meg også..

Har eid en tusenlapp en gang (gave til 18 års dagen min) og det var flaut å bruke den.. De i kassa ble helt :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe 1000-lappen er jo en sjeldenhet for alle utenom rike vestkantsfruer, narkiser og de som tar ut hele trygda si på en gang.

Tror neppe jeg hadde merket noen forskjell..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Jøss, er tusenlappen en raritet for dere? Det står i artikkelen at 60 % av pengene som er i omløp er tusenlapper.. :ler:

Hvis de fjerner 1000-lappen så blir det vel 500-lappen som får rollen som største seddel da. Skjønner ikke hvorfor de tror de kan få bukt med kriminalitet ved å fjerne en pengeseddel - det er jo bare teit. Like teit som å tro at man gjør folk rusfrie ved å ikke gi dem penger.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60%??! Da jeg jobbet i kiosk var det 200-lappene som var dominerende. Kom jo noen 1000-lapper på lørdager, men 3 tusenlapper mot 50 200-lapper synes jeg vipper skålen litt... ;)

Og folk blir ikke rusfrie om man kutter ut 1000-lappene. Det er bare idiotisk. Penger er penger, og en narkis kan bruke 200 og 500-lapper like greit som en 1000-lapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror neppe de hadde de narkomane i tankene, men heller bakmenn og dealere. Jeg stussa litt på at så stor andel av sedlene er 100-lapper, går år og dag mellom hver gang JEG ser en i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må vere noko av det dummaste eg har høyrt/lest!

Det kjem ikkje til å bry meg om 1000-lappane forsvinn, då eg aldri ser noo til dei ;)

Men å tru at noko sånt får bukt med kriminaliteten her i landet er jo berre utrulig naivt tenkt. Om en langar får to 500-lappar eller en 1000-lapp trur eg er ett fett for han. Er det her en august-spøk eller? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dem, opptil flere ganger, og har nok eid en og annen også, men at det er 60% i omløp kan så være, men det er ikke 60% som er i bruk sånn "i det daglige i den vanlige manns økonomi" i alle fall.

Fåtallet av "vanlige mennesker" ville merka noe om den ble borte tror jeg.

Men om det hjelper, DET er en annen sak. Da opererer vel de kriminelle med bare dobbelt så mange 500-lapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun kronestykker og 50-øringer. Har det slått de som stod for forslaget at man kan bruke annen valuta? Noen som hindrer meg i å kjøpe en dose for 100 dollar? (helt hypotetisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gjerne fjerne 1000-lappene for min del. De gangene jeg har hatt 1000-lapper har jeg alltid vekslet de inn i mer praktiske sedler! Men om de skal hjelpe på kriminalitet, det har jeg vel i grunn liten tro på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette høres ut som en aldri så liten spøk! :overrasket:

Det er da ikke mulig å være så naive at man tror kriminalitet vil synke på grunn av en papirlapp! Om det står 1000 aldri så mye på den. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, i Storbritannia har de ikke høyere enn £50-sedler (som tilsvarer 500 kr, grovt regnet). Tror ikke de har mindre kriminalitet enn andre land. Nå skal det sies at £50 ikke blir brukt så mye, jeg har kun brukt det to ganger i løpet av de årene jeg bodde der (og de to hadde jeg med meg fra Norge, har aldri fått en £50-seddel fra minibank, butikk eller andre steder i England) og hadde store problemer med å bli kvitt den. Da jeg skulle betale med dem ringte kassadamen på en sikkerhetsvakt og begge stod og kikket nøye på lappen før de aksepterte den. Og de jeg bodde sammen med stimlet sammen rundt meg en kveld og ville se på den, enkelte hadde aldri brukt en i hele sitt liv. Syntes det var litt merkelig i grunn.

Selv bruker jeg svært sjelden 1000-lapper, litt fordi jeg ikke liker å gå med mye penger på meg, men mest fordi jeg stort sett alltid betaler med kort. Så jeg hadde ikke savnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana... hvis du vil snakke store penger, så glem 50 £ og glem 100 $ seddelen...

Det er EURO som gjelder.... 500 € = 4500 kroner...

imax, hvorfor føler du at det blir bedre om vi fjerner 1000 lappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Naivt forslag! Om vi så hadde tieresom høyeste beløp så hadde vel de kriminelle funnet en vei rundt det uansett. :forvirret:

Men det er en slitsom seddel å få brukt. Kommer du og skal betale med en tusenlapp får du nesten bestandig spørsmål om "du ikke har noe mindre".

Hvis alle sier det blir den bare i veien! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de tror de kriminelle kommer til å bruke så mye tid på å telle penger at de vil bruke mindre tid på kriminaliteten?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus
Naivt forslag! Om vi så hadde tieresom høyeste beløp så hadde vel de kriminelle funnet en vei rundt det uansett. :forvirret:

Ja, jeg tror neppe det ville ha noen effekt på kriminalitet.

Men det er en slitsom seddel å få brukt. Kommer du og skal betale med en tusenlapp får du nesten bestandig spørsmål om "du ikke har noe mindre".

Hvis alle sier det blir den bare i veien! :overrasket:

Kjempeenig!! De gangene jeg har jobbet med kontanter har jeg HAAATET å få tusenlapper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke plage meg om tusenlappen ble borte, bruker stort sett alltid kort uansett. Om det ville virke forebeyggende på kriminalitet har jeg derimot ingen formening om. For min del kunne de forøvrig godt fjerne femhundrelappen også. Det dyreste jeg pleier å betale kontant er busskort, og det koster 700,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...