Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå ser det ut som jeg har begynt på feil studium, men da har jeg altså et helt år på meg til neste skolestart. Lurer på om revisor kunne vært noe for meg. Jeg er glad i tall og å se sammenhenger, selv om jeg ikke hadde noe matte utover det obligatorsike på vdg. Er over gjennomsnittet flink på data. Jeg er ærlig og har høy moral, i disse tider synes jeg vel det burde være viktig for revisorer...

Har hørt at strykprosenten på revisorstudiet ved høyskolen er høy. Er virkelig studiet så hardt, eller er det slappe studenter som er årsak til dette? Er det vanskelig å bli godkjent av kredittilsynet i etterkant av studiet?

Hvordan er jobbmulighetene? Er det resultatet fra studiet som er avgjørende (gode karakterer), eller kontakter slik det er i veldig mange yrker? (er ikke så flink til å knytte meg kontakter for å få meg jobb..). Er lønna til å leve med?

Hvordan er dere revisorer fornøyd med jobben? Jeg er litt redd for at det er veldig stillesittende? Sitter man kun på kontor, eller gjør møtevirksomheter at man får strekt litt på beina innimellom? Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for en revisor? Er det mye rutinearbeid? Må det tas mange skjønnsavgjørelser som kan være kontroversielle? Jobber man i team eller må de fleste avgjørelser tas alene?

Interessant om jeg får noen innspill her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakker kun ut fra de revisorene jeg kjenner..

De virker svært fornøyd med jobbene sine ( privat sektor og kommune sektor)

Lønnsnivået er nogenlunde likt i de to sektorene (på de jeg kjenner hvertfall): den ene tjener 400 000,- og den andre 390 000,- (kommune), og begge ligger på ca. 5 års ansiennitet.

De har begge en aktiv fritid for arbeidet er nokså stillesittende og innadvendt. De snmakker nesten ikke med noen på jobb, og sitter bare for seg selv på kontoret dagen lang...høres litt kjedelig ut spørs du meg - men hver sin interesse.

De sa begge at studiene gikk helt greit, ikke vanskelig hvertfall. Det er ikke bare å lese og gjøre oppgaver_ det finnes kun 1 svar i regnskap, så ikke mye fantasi skal til.

:)

Skrevet

Grunnen til at mange stryker på revisoreksamen er at kravene for å bestå til registrert revisor er strengere enn vanlige stå-karakterer. Med de gamle karakterene måtte man ha 3.0 eller bedre for å ha stått på registrert revisor-eksamen. Det er ikke spesielt vanskelig, det hjelper å ha den grunnleggende forståelsen for regnskap da, da slipper man endel ekstra lesing og hodebry.

Man sitter nok endel stille på kontor ja, litt avhengig av hvor man havner, men man skal jo også ha kontakt med klienter og sånt, så man får jo variasjon. Når man reviderer et selskap så er det jo en del standard ting som skal kontrolleres, og har man klienter som er i omtrent samme størrelse, så vil det jo bli litt rutine. Særlig da kanskje i starten, jobber man seg oppover så vil det jo bli mer utfordringer også her.

Ellers har jeg nok ikke så mange oppdaterte innspill, det begynner å bli noen år siden jeg tok denne utdannelsen og jobba som revisor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...