AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Han har mye smerter i nedre del av ryggen. Kommer spesielt ved stress, og mye nå under hjemmekontor. Han TROR VIRKELIG IKKE på kiropraktikk. Han er så sta, og rigid, og mener det er placebo og ingen vitenskapelig helseeffekt av det. Jeg nevner manuellterapi, som er lignende, men en videreutdanning fra fysioterapi, som er anerkjent av legevitenskapen. Det må da være godkjent? Under tvil; de knekker jo de også. Nei, sier jeg. De manipulerer. Ja, hva er forskjellen? Nettopp det? Kiropraktikk er knekk og bøy, i korte trekk, manuellterapi er manipulering av ledd og muskler, med mye uttøyning. Nei, han kan ikke se for seg at noe skal hjelpe. Altså. Mannen er så sta at jeg får spasmer i hjernebarken. Nei, så ha vondt da for faen. Eller, kan man overtale en slik mann? I såfall, hvordan? Det er jo fælt å se på. Det verste er jo at han ser at JEG blir bedre! Jeg skjønner ikke... Anonymkode: 9dd69...b48
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Jeg har mye erfaring med begge yrkesgrupper, og mitt inntrykk er at manuellterapi er mer skånsomt enn kiropraktikk. Manuellterapi tøyer og knar i tillegg til knekking, setter ofte akupunkturnåler i dyp muskulatur for avspenning av muskulatur og øvelser du skal gjøre for å bli bedre. Du får foreslå for den mannen din at han får gå til en vanlig fysioterapeut. De kommer ikke til å knekke på han, men bare gi han øvelser som han skal gjøre. Anonymkode: db632...292
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Kan du sende han til en dyktig massør i stedet? Er det mindre skummelt? Altså en som driver med idrettsmassasje/klassisk massasje. Anonymkode: b75a6...169
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan du sende han til en dyktig massør i stedet? Er det mindre skummelt? Altså en som driver med idrettsmassasje/klassisk massasje. Anonymkode: b75a6...169 Det er ihvertfall bare placeboeffekt, og ingen vitenskapelig, medisinsk behandling i følge han 🥴🙄 Han er liksom verre enn de eldste legene sm fnyser av fysikalsk behandling. Fatter det ikke. Anonymkode: 9dd69...b48
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han TROR VIRKELIG IKKE på kiropraktikk. Han er så sta, og rigid, og mener det er placebo og ingen vitenskapelig helseeffekt av det. Det har han jo helt rett i! Anonymkode: 4e16e...174 2
spinner Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Ryggsmerter er jo ofte slitasje i ryggvirvlene med eller uten prolaps. Han bør nok en tur innom legen og ev MR. Manuell terapi hos fysio kan da bli anbefalt etter utredning. Kiropraktorer er ikke fagfolk. Ryggproblemer må på lang sikt behandles med trening og bevegelse. Gåturer i terreng er beste og billigste alternativ. En tur på sti hver morgen løser opp ryggen og bygger kjernemuskulatur. (Motbakker er aller best). Det er også viktig at ryggen ikke bærer mer enn den skal, han må ev ned i vekt hvis han er overvektig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 spinner skrev (27 minutter siden): Ryggsmerter er jo ofte slitasje i ryggvirvlene med eller uten prolaps. Han bør nok en tur innom legen og ev MR. Manuell terapi hos fysio kan da bli anbefalt etter utredning. Kiropraktorer er ikke fagfolk. Ryggproblemer må på lang sikt behandles med trening og bevegelse. Gåturer i terreng er beste og billigste alternativ. En tur på sti hver morgen løser opp ryggen og bygger kjernemuskulatur. (Motbakker er aller best). Det er også viktig at ryggen ikke bærer mer enn den skal, han må ev ned i vekt hvis han er overvektig. Han er ikke overvektig, men er høy, og har lang rygg. Og gikk fra en jobb hvor han sto og gikk mye, til å bli plassert på hjemmekontor siste 6 mnd grunnet smittesituasjonen. Treningssentre stengt av og på, så trening har vært så som så, når han er mest hjemme md jobb og ikke kan dra innom treningen fø og etter jobb. Han hadde en gang itiden e eldre lege som var helt imot alt "nytt" som kiropraktikk, naprapat, massasje etc. Forståelig. Men å dra alle under en kam blir for stabeist for min del. Spesielt når man har vondt, og man ikke akkurat kan ta voltarol hver dag (for det er så utrolig mye bedre?) Skal bli bra gøy å bli gammel med denne starota. (Jeg elsker han altså😂😂, jeg er bare oppgitt!😂) Anonymkode: 9dd69...b48
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Lege først for å ta mr eller røngten. Jeg anbefaler aldri behandling uten p vite hva som faktisk er problemet. Det kan faktisk gjøre saken verre. Anonymkode: ae962...60a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Går det an å fortelle at vi f.eks. har vært hos manuellterapeut på sykehus i Norge? Altså er dette noe legevitenskapen tror på. Anonymkode: 89cc2...f13
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går det an å fortelle at vi f.eks. har vært hos manuellterapeut på sykehus i Norge? Altså er dette noe legevitenskapen tror på. Anonymkode: 89cc2...f13 Han er jo fullstendig klar over at jeg jevnlig går til manuellterapi pga leddgikt, og har blitt henvist til MR flere ganger av han, og han ikke kan henvise eller sykemelde uten å ha medisinsk bakgrunn. Men "Tror likevel ikke på behandlingen" da blir jeg litt provosert, for det er jo ikke sånn at jeg TROR at ryggraden min blir rettere av dette 😂 fjott 😜 Anonymkode: 9dd69...b48
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lege først for å ta mr eller røngten. Jeg anbefaler aldri behandling uten p vite hva som faktisk er problemet. Det kan faktisk gjøre saken verre. Anonymkode: ae962...60a Vet du, bra poeng! Viktig poeng. Må overtale han til en "uviktig legetime for noe som mest sannsynlig bare er stress" først da 😂🙈 Fader ass. Jeg har 4 barn. Nei, det er ikke sånn hele tiden. Han er en flott mann! Engasjert pappa, og snill mann! Men egen helse kommer i siste rekke noen ganger, om det ikke er livsviktig. Han hater å være til bry, og jeg krisemaksimerer. Fantastisk kombo av par. Anonymkode: 9dd69...b48
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå