Gå til innhold

Ubehagelig da jeg ringte for å bestille legetime

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet fastlege for et par måneder siden. Det var ikke mulig å bestille time på nett, så jeg ringte for å bestille time. Det var for meg en veldig rar og ubehagelig opplevelse. Skal sies at jeg alltid har bestilt over nett, så var første (og siste) gang jeg bestiller over telefon. Jeg har atopisk eksem, og trengte resept på steroidkrem. Følte jeg måtte utlevere veldig hva det gjaldt over telefon. Sa det gjaldt atopisk eksem, og måtte beskrive eksemet veldig. Flere ganger spurte han meg om det haster, og han spurte om jeg har prøvd å fikse det selv. Han sa også "det er jo mye du kan gjøre selv. Du må bruke fuktighetskrem", og han sa jeg kan lese på nett om ting jeg kan gjøre selv. Jeg har hatt atopisk eksem i mange år og vet hva jeg kan gjøre selv, og jeg bruker fuktighetskrem. Men fuktighetskrem hjelper jo ikke på selve eksemet når jeg har fått utbrudd... Følte meg rett og slett dum som ønsket legetime, når han foreslår at jeg kan fikse dette selv og lese på nett. Følte at han ikke ønsket at jeg skulle få time og at jeg måtte presse på for å få time. I tillegg virket han veldig usikker og det virket som ting var veldig på halv 12. Snakket lavt og rotete.

Legetimen endte uansett med å bli avlyst pga. legen ble syk. Så jeg dro aldri dit og byttet fastlege til et annet legesenter isteden... Lurer på om det er normalt å måtte beskrive veldig mye hvorfor man ønsker legetime og å bli møtt med at "det er mye man kan gjøre selv" når man har eksem? Jeg synes det er merkelig i så fall. Ingenting annet enn lysbehandling/steroidkremer hjelper for meg. Fuktighetskrem og kosthold virker forebyggende, men når jeg har utbrudd så er jeg helt avhengig av lysbehandling eller steroidkrem. 

Anonymkode: 1d95d...59f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at det var fulle timelister og de forsøkte på en klønete måte å undersøke hvor lenge du kunne vente på time. 

Anonymkode: c1e72...367

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Alltid sånn at man må stå på noe enormt for å få time.

Anonymkode: 78157...b78

• Liker 2
Skrevet

Dette skjedde for et par måneder siden og du tenker på det fortsatt? Det hørtes jo ikke veeeldig ubehagelig ut...?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Ellevill said:

Dette skjedde for et par måneder siden og du tenker på det fortsatt? Det hørtes jo ikke veeeldig ubehagelig ut...?

Av og til kan ting gå inn på en mer enn vanlig. Hvorfor er det så fælt? 

Anonymkode: 0e57e...c15

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Ellevill skrev (6 timer siden):

Hadde egentlig glemt av det, men kom på det i går. Er ikke sånn at jeg har gått og tenkt på det hver dag siden. Men jeg synes det er veldig spesielt å bli anbefalt å lese på nett isteden, og tenkte å høre her om det er vanlig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Synes generelt sett det er fryktelig mye sure og mugne folk som sitter å tar tlf. 

Husker jeg ble oppringt fra tannlegekontoret, hvor de måtte utsette timen min. Jeg trodde først det var prank call og var på nippet til å legge på, fordi hun sekretæren som ringte ikke presenterte seg eller sa hvor hun ringte fra, stemmen hennes hørtes helt dopa ut også. Ikke sa hun hadet  heller, bare avslutta samtalen når ny time var ordnet. Hadde jeg ikke fått bekreftelses-SMS rett etterpå så hadde jeg ikke trodd på det at det mennesket der faktisk var ansatt på tannlegekontoret. 

Mange sier forresten at grunnen til at så mange som sitter i resepsjoner rundt om er så sure i telefonen er fordi de får så mye dritt og derfor er sånn. Vel, jeg har jobbet i klesbutikk i over 20 år og får min dose med DRITT jeg også. Men jeg setter på meg smilet hver dag og er blid og hyggelig mot mine kunder uansett, så jeg kjøper ikke det der.. 

Anonymkode: 7affa...721

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo også være at de forsøkte å begrense hvem som kom dit på grunn av Covid, og at de ikke ville at du skulle komme, og potensielt bli smittet, dersom det ikke var høyst nødvendig. 

Alternativt så kan det jo være at den du snakket med var en dårlig kundebehandler. 

For meg høres det rart ut at noen skal legge ut så detaljert og få medisinske råd av en helsesekretær i resepsjonen. 
Er vant til at de spør hva det gjelder når jeg ringer. Dels for å vite hvor akutt det er, og dels for å vite hvor mye tid de skal sette av.

Drømmer om at min fastlege skal åpne for timebestilling på nett, men prioriterer bra fastlege i nærområdet over mulighet til nettbestilling.

Anonymkode: 8ad43...3a4

AnonymBruker
Skrevet

Legen gjorde rett vurdering og ga gode råd i fht din situasjon, syns jeg 

Anonymkode: 52352...8bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den jeg snakket med var ingen lege. Hvordan var det en rett vurdering og gode råd når det ikke hjalp? Det som hjalp var da jeg fikk steroidkrem.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har eksem regelmessig får du sørge for å ha krem liggende, da. Sånn at du slipper å bestille hastetime hos fastlegen din neste gang. For det er jo fint at de gjør vurdering på om pasienter trenger time på dagen, eller om de kan få ordinær time senere. At eksem kan bli verre bør strengt tatt ikke komme som noen overraskelse.

Anonymkode: 380d7...728

AnonymBruker
Skrevet

Det var en merkelig måte å bli møtt på. 

Anonymkode: 25a9b...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden du har eksem regelmessig får du sørge for å ha krem liggende, da. Sånn at du slipper å bestille hastetime hos fastlegen din neste gang. For det er jo fint at de gjør vurdering på om pasienter trenger time på dagen, eller om de kan få ordinær time senere. At eksem kan bli verre bør strengt tatt ikke komme som noen overraskelse.

Står ingen sted at det var en hastetime. Bare at hun var fri for steroidekrem og trengte resept til ny, og dermed måtte bestille time.

Du vet, sånn at hun kan ha liggende til behandling av den regelmessige eksemet sitt? ;)

Anonymkode: 048e1...5a3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde egentlig glemt av det, men kom på det i går. Er ikke sånn at jeg har gått og tenkt på det hver dag siden. Men jeg synes det er veldig spesielt å bli anbefalt å lese på nett isteden, og tenkte å høre her om det er vanlig.

TS

Synes og det er spesielt ar du tenker paa det saa mange mnd etter.....

Anonymkode: f021c...683

AnonymBruker
Skrevet

Opplever det samme på mitt legesenter, bruker bare svare kort hva det gjelder og hvis de spør mer svarer jeg at det er noe jeg skal snakke med legen om. 

Anonymkode: 08310...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg trengte ikke time på dagen, jeg ringte for å bestille ordinær time hos fastlege og kunne godt ventet i ukesvis på time. Skal sies at jeg fikk jo time, men den ble avlyst pga. legen ble syk. For øvrig aldri sagt at det kom som noen overraskelse, det hadde vart noen måneder da jeg bestilte time.

Jeg kan gå i 1-2 år uten eksem før det kommer tilbake. Fuktighetskrem har jeg alltid liggende for det bruker jeg hver dag, men å ta vare på steroidkremer som er flere år gamle blir for dumt når de kun skal brukes ved behov.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ellevill skrev (7 timer siden):

Nei, det høres jo ikke sånn ut, men for enkelte er det en skikkelig pain in the ass å tenke på sånne hendelser lenge etterpå. Det er ikke noe gøy eller noe man velger, men det er som om det blir brent i hjernen. Det er ikke barebare å legge tankene på hylla. Jeg har blitt møtt veldig dårlig når jeg trengte helsehjelp, og det gjør jo at man vegrer seg for å ta kontakt igjen. Vi er forskjellige alle sammen. 

Men jeg forventer egentlig at man blir møtt med en god innstilling når man ringer for å få helsehjelp. Det er det som er en del av jobben deres. Jeg jobber innen helsevesenet selv, og det er noe man bare må gjøre. Det betyr så mye for pasientene som tar kontakt å bli møtt på en ordentlig måte. 

Anonymkode: 8a953...361

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er ikke legen man snakker med når man ringer for å bestille time. Det er helsesekretærer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil tro at det var fulle timelister og de forsøkte på en klønete måte å undersøke hvor lenge du kunne vente på time. 

Anonymkode: c1e72...367

Det er jo ganske uforsvarlig at en helsesekretær gir medisinske råd og fraråder legetime samt anbefalt behandling til en pasient som tar kontakt. Den vurderingen skal ikke de ta. 

Det krever så lite å skrive ut en resept på steroidkrem for en pasient som allerede er kjent med og bruker preparatet fra før. Klart, det tar litt tid å sette seg inn i nye pasienter ved bytte, men det skal ikke gå utover helsehjelpen pasientene får. Personlig tok det veldig lite tid for meg å oppdatere ny fastlege på hvilke medisiner jeg bruker, og det jeg trenger reseptfornyelse på. Så lenge det ikke er A- eller B-preparater så er det ikke noe som krever mye tid. Men for TS er det viktig å igangsette behandling fort sånn at det ikke blir verre enn det behøver. Hudlidelser er utrolig slitsomt for de som har det, men med rett behandling kan det gjøre mye. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det var dårlig vurdert av helsesekretæren. Det er kun ved svært, svært milde utbrudd/bittelite flare up hudkrem hjelper, og det er helt vanlig å bruke kortison ved utbrudd. Den vanligste feilen folk gjør med eksem er vel å bruke for lite kortison for kort tid når det først trengs. 

Men, tror du kanskje du framover kan fornye resepten via helsenorge? Faste medisiner har jo den muligheten. 

Anonymkode: d0660...de8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...