Gå til innhold

Atopisk eksem (bilde). Råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt atopisk eksem i rundt ti år. I ca. ett år har jeg vært plaget med et lite område med eksem på leggen, og det går ikke bort. Ikke første gangen jeg opplever dette, er vel femte gangen. Var hos lege i januar og fikk steroidekrem, locoid tror jeg det var. Det har pleid å hjelpe når jeg har hatt utbrudd andre steder, og hjalp litt nå også, men nå i ettertid har det kommet tilbake verre enn det var i utgangspunktet. Det er ubehagelig og jeg skulle gjerne visst om det er noen kremer eller annet som kan hjelpe frem mot legetimen min om tre uker, siden huden er ganske irritert og varm, og det er ubehagelig å ha på bukse... Tenker at det må finnes ett eller annet som kan lindre litt? Eller bare noen generelle råd for selve «såret»?

98B1A017-AAD8-4016-8017-550B6A9B9A42.jpeg.1313a3befff89495e66d585bdea538d5.jpeg

DCA71143-7B4C-4DC3-A69F-F911950A5228.jpeg.652eac50e17aa6a5679d40fe8722cc8a.jpeg

18B58655-102D-420F-8999-84CC5BCD8478.thumb.jpeg.f9fd8086e3b9646f8722c9c402783b9a.jpeg

Anonymkode: 92728...066

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det fungerer for deg, men jeg har selv vært en del plaget med atopisk eksem tidligere og hadde da svært god hjelp av aloe vera-gel/kremer. Hos meg kunne eksem på armene forsvinne på 5-6 dager hvis jeg smørte på aloe vera-gel flere ganger daglig. Jeg har brukt alo vera-produkter jeg har kjøpt på helsekostbutikker. 

Anonymkode: c0744...525

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vokst opp med atopisk eksem. I voksen alder hjalp det å kutte ut raffinert sukker fra kosten! Kanskje det kan hjelpe for deg også?

Anonymkode: 46926...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Endring av diett hjelper! Vekk med hvitt mel, fjern sukker, ikke ferdigmat, mindre pasta og brødmat, vekk med brus og godteri, gå for ren mat og økologisk. 

Anonymkode: 16908...050

AnonymBruker
Skrevet

Det så veldig hissig ut til og være eksem. Er det tørt eller væsker der? Jeg har atopisk eksem selv og har fått kortison salve. Kjøpte den uten resept. Snakka med hu på apoteket som sa jeg kunne bruke den kremen så lenge det var tørt.

Hvis det irriterer veldig med bukser ville jeg kjøpt inn sterile kompressorer og lagt på. Er du hjemme kan du jo dra opp buksa sånn at det får luft. Min erfaring er at smører man konstant med krem så kan eksemen bli så mettet at det faktisk ikke gror. 

Snakk med de på apoteket de har jo erfaring med hva du kan bruke. 

Anonymkode: 131dc...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Locoid hjelper ikke på meg, men canoderm og hvit/medisinsk vaselin og dermovat, samt dessverre en pillekur med kortison er det eneste som funker her... Masse lykke til, atopisk eksem er noe dritt!

Anonymkode: 3fb57...964

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei

Jeg har vokst opp med atopisk eksem. I voksen alder hjalp det å kutte ut raffinert sukker fra kosten! Kanskje det kan hjelpe for deg også?

Anonymkode: 46926...1f7

Endring av diett hjelper! Vekk med hvitt mel, fjern sukker, ikke ferdigmat, mindre pasta og brødmat, vekk med brus og godteri, gå for ren mat og økologisk. 

Anonymkode: 16908...050

Drikker ikke brus, spiser sjeldent noe med hvitt mel, og lite godteri... Det meste av frukt og grønt som jeg spiser er økologisk. 

Det så veldig hissig ut til og være eksem. Er det tørt eller væsker der? Jeg har atopisk eksem selv og har fått kortison salve. Kjøpte den uten resept. Snakka med hu på apoteket som sa jeg kunne bruke den kremen så lenge det var tørt.

Hvis det irriterer veldig med bukser ville jeg kjøpt inn sterile kompressorer og lagt på. Er du hjemme kan du jo dra opp buksa sånn at det får luft. Min erfaring er at smører man konstant med krem så kan eksemen bli så mettet at det faktisk ikke gror. 

Snakk med de på apoteket de har jo erfaring med hva du kan bruke. 

Anonymkode: 131dc...1e5

Tørt for det meste. Har vært usikker om jeg har fått rett diagnose fra hudlege, for ser ingen som har atopisk eksem som dette. Må nok innom apoteket ja, takk!

Locoid hjelper ikke på meg, men canoderm og hvit/medisinsk vaselin og dermovat, samt dessverre en pillekur med kortison er det eneste som funker her... Masse lykke til, atopisk eksem er noe dritt!

Anonymkode: 3fb57...964

Jeg bruker canoderm, men det hjelper ikke på selve eksemet, bare forebyggende (er min erfaring).

TS

Skrevet

Jeg har atopisk eksem over store deler av kroppen, og sverger til Betnovat (eventuelt Elocon). Bruker Canoderm av og til forebyggende. 

Jeg har forsøkt forskjellige typer fuktighetskrem, olje, dusje mindre, alt. Ingenting hjelper, kun Betnovat som holder det noenlunde i sjakk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt sånne sår i forbindelse med atopsk eksem, det typiske var at jeg klorte meg opp om natten. 

Barnet mitt ble henvist til hudlege og fikk resept på noen kremer som hadde betydelig bedre effekt en dem fastlegen hadde skrevet ut. Hudlegen henviste også til UV-behandling for å få bukt med de verste utbruddene. Til daglig bruk anbefalte han dusjolje og Avene hydrance.

Dersom du ikke har vært hos hudlege, ville jeg bedt om en henvisning til en.

Anonymkode: 35f75...efc

AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (13 timer siden):

Jeg har atopisk eksem over store deler av kroppen, og sverger til Betnovat (eventuelt Elocon). Bruker Canoderm av og til forebyggende. 

Jeg har forsøkt forskjellige typer fuktighetskrem, olje, dusje mindre, alt. Ingenting hjelper, kun Betnovat som holder det noenlunde i sjakk. 

Jeg fikk resept på Elocon tror jeg det var, men fikk Betnovat fra apoteket. Så det skal vel tilsvare Elocon. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har hatt sånne sår i forbindelse med atopsk eksem, det typiske var at jeg klorte meg opp om natten. 

Barnet mitt ble henvist til hudlege og fikk resept på noen kremer som hadde betydelig bedre effekt en dem fastlegen hadde skrevet ut. Hudlegen henviste også til UV-behandling for å få bukt med de verste utbruddene. Til daglig bruk anbefalte han dusjolje og Avene hydrance.

Dersom du ikke har vært hos hudlege, ville jeg bedt om en henvisning til en.

Anonymkode: 35f75...efc

Ikke mulig å få time til hudlege her jeg bor uten å vente opptil ett år. Sist jeg var hos hudlege er flere år siden. Har god erfaring med lysbehandling, men legen mente dette er for lite til å gå i lysbehandling. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet; hvordan er leddene dine? Neglene dine? Tørre øyne? Mage/tarm? 

Siden du nevner at du er usikker på om diagnosen er riktig. Har du tenkt psoriasis/psoriasisartritt? 

Anonymkode: 200d2...f40

AnonymBruker
Skrevet

Steroider. 

Anonymkode: c3906...d5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Av ren nysgjerrighet; hvordan er leddene dine? Neglene dine? Tørre øyne? Mage/tarm? 

Siden du nevner at du er usikker på om diagnosen er riktig. Har du tenkt psoriasis/psoriasisartritt? 

Anonymkode: 200d2...f40

Har tenkt psoriasis, men er usikker. Stoler jo egentlig på det hudlegen har diagnostisert, men jeg fikk diagnosen for mange år siden uten at han sa det til meg, noe som svekket tilliten litt. Så i flere år visste jeg ikke at hudlegen hadde funnet ut hva det var. Fikk utbrudd igjen senere og søkte meg opp på nett, og jeg kom frem til at jeg hadde skabb(😂). Kjøpte skabbmiddel til nesten 500 kroner på apoteket... 

Tror jeg har vanlige negler. 🤔 Men de har alltid vært veldig rosa og hatt rar form synes jeg. Jeg er i starten av 20-årene så tror ikke jeg har psoriasisartritt da. Har litt tørre øyne, men ingen betydelige problemer med ledd/fordøyelse.

TS

A63B84CF-810A-40E1-B16A-E4F83C8B1A22.jpeg

Skrevet

Locoid. Er ikke det ganske mildt? Be om å få Elocon. Sterkere. Eneste som hjelper på poden når får utbrudd. Magisk salve. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en annen type eksem, men når jeg får sår bruker jeg pyrisept salve og plaster/kompress over til såret har grodd litt og så kortison. Ev. kombinert med kortison i "kanten" for å hindre videre utvikling av eksemet, som kan skje hos meg hvis det er veldig aktivt. Det blir for vondt å gå rundt med åpne sår uten noe på, skjønner ikke at du orker å ha bukse rett på😝

Anonymkode: 57666...366

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lignende utslett på leggene. Jeg brukte først Betnovat, som er sterkere enn Locoid. Så gikk jeg over til å bruke Locoid når eksemet var under kontroll. Locoid skulle jeg bruke til eksemet var helt borte, og enda en uke. Etterpå har det vært veldig viktig å smøre leggene med Canoderm daglig. Hvis jeg slurver med Canoderm så kommer eksemet tilbake, og da må jeg begynne med steroidsalvene igjen.

Generelt med eksem så er det viktig å bruke steroidsalven lenge nok. Bruk den til eksemet er borte og enda litt til. En annen ting er at det er lurt begynne med en sterkere steroidsalve og  trappe ned på styrken etterhvert. Og så er det veldig viktig å forebygge med daglig bruk av hudkrem. Hør om det finnes noe annet som du kan bruke hvis Canoderm ikke fungerer for deg.

Anonymkode: d4e6e...a26

AnonymBruker
Skrevet

Plaster, ibux i kombinasjon med paraset og en eller annen håndkrem funker fint for min del.

Anonymkode: 115b4...c76

AnonymBruker
Skrevet

På bilde du la ut, så så det egentlig ut som en føflekk, med mye irritasjon rundt. Ville gått til hudlegen for vurdering. For meg har Canoderm funka bra (fås på resept, men kan kjøpes resptfritt, men da er det innmari dyrt). Prøv det, eller hør på et apotek om de har noen gode råd:) 

Anonymkode: 4a000...e4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...