AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Hei. Begynte for ca en uke siden å slippe ut katten (kastrert hunnkatt på ca 10mnd) alene, med verandadøren åpen. Tidlig i kveld da katten var ute, gikk jeg ut for å se etter den. Den kom da ruslende med en større katt etter seg. Jeg ble værende ute en stund for å observere de. Plutselig angrep den andre katten min katt, og bet den i nakkeskinnet. Katten min hylte og mjauet. Etter ca 10 sekunder ga den seg. Katten min freste, og prøvde å komme seg unna. De ble etterhvert sittende å se på hverandre, før katten på nytt angrep. Dette gjentok seg flere ganger. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle angripe dette, og var redd for å gjøre vondt verre. Til slutt måtte jeg gripe inn, og prøve å fange min katt. Den ville gjerne komme til meg, men ble jaget vekk. Fikk tilslutt tak i den, og fikk båret den inn. Den andre katten fulgte etter, men fikk «kosjet» den vekk. Katten min virket først litt stresset, og skvatt for hver minste lyd. Har roet seg nå, og ligger å sover. Mitt spørsmål er; hvordan skulle jeg på best mulig måte håndtert situasjonen? Skulle jeg skilt de med en gang, eller latt de holde på? Hva betyr egentlig en slik slosskamp? Kjenner jeg er skeptisk for å slippe ut katten min igjen, noen tips og råd? Anonymkode: 54a16...b5e 1
Tvist Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Jeg griper inn med en gang om katten er i trøbbel. Og ville installert katteluke om du kan, så pus kommer seg inn om hun trenger det. 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 Du har sluppet katta di inn på en annen katts territorie. Du klarer ikke å ordne opp i det, du må la de finne rangen sin selv. Anonymkode: f207c...fae 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 De må ordne opp i sånt selv. Katten din er ny i området, og må klare å ordne opp med nabolaget katter så hun blir akseptert. Det kan du ikke gjøre for henne. Hold et øye med sår og byller som kan oppstå fra et infisert bitt, gjerne rundt nakkeområdet Anonymkode: d9b06...a7d 1
Gjest TheCatLady Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Ja, det er nok slik at din katt er på en annen katts territorie. Da må de ordne opp i dette selv. Stort sett går dette seg til og katten din vil finne sitt territorie etter hvert. Ofte ser det mye verre ut enn det egentlig er når katter sloss, men følg med på eventuelle sår. Sår fra andre katter kan lett bli infisert.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Har opplevd dette selv, en hannkatt angrep min hunnkatt som bare var ca. 6 mnd, og den har kommet tilbake flere ganger siden og jaget katten min opp i et tre. Jeg har grepet inn hver gang den har vært her, og virker som om den holder seg litt mer unna etter det. Den kommer aldri på dagen mer. Jeg freser til den, løper etter den og spruter på den med en flaske med eddik og vann. Jeg er svært glad i katten min og gjør alt jeg kan for å forsvare den, jeg bryr meg ikke om hva som er naturlig eller ikke for katter, for meg er det naturlig å beskytte de jeg er glad i. Anonymkode: 32766...d13 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har sprayflaske med vann klart og gir alle fremmede katter en god dusj, spesielt om de lager bråk. På sommerstid er det fort det blir hageslangen... Ja, jeg har katter selv, men også irriterende hannkatter i nabolaget som terroriserer og markerer, så her har jeg valgt å gjøre det klart at min terrasse er MIN og nåde den som oppholder seg der uten lov... Jeg ville også beskytte mine katter, men jeg jager da vekk den angripende katten heller enn å prøve å hente og plukke opp mine. Anonymkode: 8ae01...b07 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 De hyler mer enn de biter, så det er ikke alltid at de blir skadet. Men det der er tydelig en annen katts territorie, som din nå har blitt sluppet rett ut i. det du kan prøve er å jage katten, jeg jager bort alt som plager pusen min på vår gårdsplass. Anonymkode: 1fd03...518 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 Hannkatter er ikke territorielle, det er hunnkatter. Så tror kranglen handlet om sex rett og slett, den voksne hannkatten ønsket å få seg noe. Anonymkode: bf564...7e8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 Min hannkatt ble plaget av en annen gedigen hannkatt en stund. Min var var så liten, og hadde 0 sjans til å forsvare seg mot en katt 4 ganger hans størrelse. Vi var ute en dag han kom løpende ned den andre katten etter seg. Han hadde greit forsprang, så jeg lot min løpe forbi, og trampet skikkelig hardt i trappen samtidig som jeg skrek til han da han var 1meter forran meg. Det smalt skikkelig, og den stakk som en vind. Etter det fikk min være i fred. Min løp og hoppet opp på fanget til mamman min, og søkte trøst og tilflukt der 😅 Synes en katteluke er lurt, da kan din komme seg unna om. Å fortsett og hjelpe henne om hun trenger det. Anonymkode: f487e...a69 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 TS her. Takk for delte erfaringer og råd. Katten min befant seg på min eiendom, og jeg ønsker gjerne at dette skal være hennes territorie. Selv om jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er så enkelt.. Har sjekket henne jevnlig siden i går kveld, og det ser ut til at hun har sluppet unna skader og sår. Angående katteluke; installerte det i går, men hun virker foreløpig ikke så veldig interessert i å bruke den. Hun går ut gjennom den med en liten dytt bak, men har fortsatt ikke skjønt at hun også kan bruke den for å komme seg inn. Renger med at dette er noe hun finner ut av etter hvert..? Anonymkode: 54a16...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 Et tips er å strø all den brukte kattesanden fra kattedoen ute i hagen, og langs grensen deres. Det kan hjelpe med markeringen av territoriet. Neste gang klapper og tramper du høyt og freser til nabokattene du må jo skremme de vekk og ikke bare se på at katten din får juling. Ukastrerte hannkatter voldtar, spiller ingen rolle om hokatten er sterilisert. Anonymkode: 7b36b...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg freser til den, løper etter den og spruter på den med en flaske med eddik og vann Eh, er ikke dette dyremishandling?! Hadde jeg sett deg hadde jeg ringt politiet, de har vel en avdeling som tar seg av sånn oppførsel mot dyr. Anonymkode: ebbab...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): TS her. Takk for delte erfaringer og råd. Katten min befant seg på min eiendom, og jeg ønsker gjerne at dette skal være hennes territorie. Selv om jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er så enkelt.. Har sjekket henne jevnlig siden i går kveld, og det ser ut til at hun har sluppet unna skader og sår. Angående katteluke; installerte det i går, men hun virker foreløpig ikke så veldig interessert i å bruke den. Hun går ut gjennom den med en liten dytt bak, men har fortsatt ikke skjønt at hun også kan bruke den for å komme seg inn. Renger med at dette er noe hun finner ut av etter hvert..? Anonymkode: 54a16...b5e Vår fant ut av det med luka etter hvert. Fant plutselig ut at det gikk an å gå andre veien, men vi hjalp henne gjennom et par ganger den veien også. Anonymkode: 1fd03...518
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har opplevd dette selv, en hannkatt angrep min hunnkatt som bare var ca. 6 mnd, og den har kommet tilbake flere ganger siden og jaget katten min opp i et tre. Jeg har grepet inn hver gang den har vært her, og virker som om den holder seg litt mer unna etter det. Den kommer aldri på dagen mer. Jeg freser til den, løper etter den og spruter på den med en flaske med eddik og vann. Jeg er svært glad i katten min og gjør alt jeg kan for å forsvare den, jeg bryr meg ikke om hva som er naturlig eller ikke for katter, for meg er det naturlig å beskytte de jeg er glad i. Anonymkode: 32766...d13 Greit nok at du vil beskytte de du er glad i, men å sprute eddik på en katt er ikke greit🤬 Det er absolutt ikke noe katter bør få i seg! Anonymkode: 4e0aa...87a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 Ts, det beste er å la de ordne opp selv. Den andre katten vil mest sannsynlig bli vant med din katt ettehvert. Det har vært noen slosskamper her også, men nå kan de gå på hverandres tomter uten å sloss, de bare trekker seg unna om de ser den andre katten. Anonymkode: 4e0aa...87a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå