AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg begynte i ny jobb i dag, en av tre kvinner med åtte menn til. I lunsjen snakket vi plutselig om bil og da jeg ble spurt sa jeg at jeg kjører en 12 år gammel Honda. Alle - alle - så rart på meg. Det ble snakk om hvordan en ny bil er like billig å eie som en gammel, og at man jo bare ruller lånet videre når man bytter hvert tredje eller femte år. Det er jo tull! Den kostnaden man har med ny bil, med årlige verditap mellom 40- og 80000 kroner, slipper man med en eldre bil. Prøvde å si det, men de var ikke mottakelige...og første dag på jobb tar jeg ikke den kampen. Men det jeg ikke sa var at jeg er 32, har nedbetalt alle lån, banken eier hverken min bil eller min leilighet. Det er ikke noe lån å "rulle over". Og jeg kaster i alle fall ikke halvannen månedslønn i året etter en bilforhandler eller bank. Det som så virkelig slå meg, hardt, var hvordan dette ikke er opplagt for voksne folk!? Det var et sjokk for meg. Hjelp!! Anonymkode: 92ba1...e26 12
Gjest Smeltemann Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg begynte i ny jobb i dag, en av tre kvinner med åtte menn til. I lunsjen snakket vi plutselig om bil og da jeg ble spurt sa jeg at jeg kjører en 12 år gammel Honda. Alle - alle - så rart på meg. Det ble snakk om hvordan en ny bil er like billig å eie som en gammel, og at man jo bare ruller lånet videre når man bytter hvert tredje eller femte år. Det er jo tull! Den kostnaden man har med ny bil, med årlige verditap mellom 40- og 80000 kroner, slipper man med en eldre bil. Prøvde å si det, men de var ikke mottakelige...og første dag på jobb tar jeg ikke den kampen. Men det jeg ikke sa var at jeg er 32, har nedbetalt alle lån, banken eier hverken min bil eller min leilighet. Det er ikke noe lån å "rulle over". Og jeg kaster i alle fall ikke halvannen månedslønn i året etter en bilforhandler eller bank. Det som så virkelig slå meg, hardt, var hvordan dette ikke er opplagt for voksne folk!? Det var et sjokk for meg. Hjelp!! Anonymkode: 92ba1...e26 Det mest lønnsomme med ny bil er om du kan utgiftsføre den på noe vis. Ny bil har aldri vært butikk .
Isambard Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Du har helt rett så lenge bilen rusler og går. Det kan komme til et punkt hvor det blir så mye reparasjoner at man like gjerne kan kjøpe ny bil. Vi brukte 50 000 på å reparere et gammelt vrak det siste året.... Da er det greit å bytte. Men ikke la det være tvil: Du har helt rett. De andre er helt på bærtur. Lånet "ruller" ikke videre helt gratis. Snakk om å lure seg selv. Det lånet er et sort hull som sluker penger og vokser seg større og større.... 13
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Du har selvsagt rett, lån er ikke gratis, og ny bil har aldri vært verdt verditapet. Jeg har en 15+ år gammel toyota, kjøpte den rett før 10 år/100k km, da noen bytta den inn mot ny bil og alle servicer var holdt og den så nesten ny ut. Beste bilkjøpet jeg har gjort, betalte ned lånet på tre år, og etter dette har den nesten vært gratis, da disse bilene varer lenge og har minimalt med reperasjonskostnader. Du får godte deg inni deg, og huske og være høflig, siden det er folk som kollegaene dine som sørger for at vi som er litt smartere kan gjøre slike gode kjøp. Anonymkode: 8ea5e...f5d 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 TS, du har selvfølgelig helt rett. Jeg har gått bort ifra å kjøpe nye biler, for heller å kjøpe meg biler til rundt 50.000 - 100.000. Disse kan jeg kjøpe kontant og ha i 5 - 8 år uten problem. Da uten lån og renteutgifter hver måned alle disse årene, uten dyre serviceavtaler for å kun opprettholde mobilitetsgarantien, samt nesten fraværende forsikringssum og begrenset verditap på bilen alle disse årene (verditap nybil: ca. 60.000 i året, verditap gammel bil: maks 15.000 i året). Jeg har overraskende lite utgifter iht reparasjoner, kun småtterier annen hvert år ifb. med EU-kontroll. Det tåler jeg med tanke på alt jeg sparer. Kriteriet mitt for bruktbilkjøpet er at dem "nettopp" har skiftet vannpumpe og registerreim, for å a) sørge for at jeg aldri får denne monsterregningen i bilens levetid under meg, og b) sørge for at jeg er mye mer gardert mot motorhavari. En slik bil er uansett godt nok for å komme seg på jobb og på butikken! Men som jeg bruker å si: Ignorante eller kunnskapsløse vil uansett ikke høre, så du valgte rett i å ikke ta den diskusjonen. Anonymkode: 0596c...fed 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Som de andre skriver, du har helt rett. Så lenge bilen ikke må på verksted. Å bytte ut en 3år gammel bil med en ny pga lavere forbruk f.eks er helt normalt at folk forteller i fullt alvor. Har sluttet å argumentere for lenge siden. Vil ikke drepe illusjonen eller være den snusfornuftige. Kjøpte en 2005 bil for 30.000kr for 3år siden. Har byttet bremser selv (2500 i deler). Nå har jeg kjørt 60.000 km. Med 0.45 liter pr.mil. Selger den for 10.000 til sommeren. Ca 7000 pr.år i verditap. Men det er ikke det folk vil høre. At bil til 500.000 koster 7,50 kr pr.km nærmest uansett. Anonymkode: b0658...2c6 2
Revenmann29 Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg begynte i ny jobb i dag, en av tre kvinner med åtte menn til. I lunsjen snakket vi plutselig om bil og da jeg ble spurt sa jeg at jeg kjører en 12 år gammel Honda. Alle - alle - så rart på meg. Det ble snakk om hvordan en ny bil er like billig å eie som en gammel, og at man jo bare ruller lånet videre når man bytter hvert tredje eller femte år. Det er jo tull! Den kostnaden man har med ny bil, med årlige verditap mellom 40- og 80000 kroner, slipper man med en eldre bil. Prøvde å si det, men de var ikke mottakelige...og første dag på jobb tar jeg ikke den kampen. Men det jeg ikke sa var at jeg er 32, har nedbetalt alle lån, banken eier hverken min bil eller min leilighet. Det er ikke noe lån å "rulle over". Og jeg kaster i alle fall ikke halvannen månedslønn i året etter en bilforhandler eller bank. Det som så virkelig slå meg, hardt, var hvordan dette ikke er opplagt for voksne folk!? Det var et sjokk for meg. Hjelp!! Anonymkode: 92ba1...e26 du må tenk langsiktig.. Å reparere på en gammel bil kan bli dyrt til slutt om du legger alle beløp sammen opp gjennom årene , så bruker du faktisk mere på å reparere gamle bilen en de nye. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Takk for mange svar, trengte å opprette troen på menneskesinnet litt, hehe. Det er riktig at store reparasjoner kan komme, men har man en ettertraktet bil (Toyota, Honda, Hyundai) går jo de til utlandet for en grei penge - selv med kjøreforbud etter EU kontroll. Da er det bare å plukke en ny fra øverste (brukt-) hylle. Anonymkode: 92ba1...e26 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg begynte i ny jobb i dag, en av tre kvinner med åtte menn til. I lunsjen snakket vi plutselig om bil og da jeg ble spurt sa jeg at jeg kjører en 12 år gammel Honda. Alle - alle - så rart på meg. Det ble snakk om hvordan en ny bil er like billig å eie som en gammel, og at man jo bare ruller lånet videre når man bytter hvert tredje eller femte år. Det er jo tull! Den kostnaden man har med ny bil, med årlige verditap mellom 40- og 80000 kroner, slipper man med en eldre bil. Prøvde å si det, men de var ikke mottakelige...og første dag på jobb tar jeg ikke den kampen. Men det jeg ikke sa var at jeg er 32, har nedbetalt alle lån, banken eier hverken min bil eller min leilighet. Det er ikke noe lån å "rulle over". Og jeg kaster i alle fall ikke halvannen månedslønn i året etter en bilforhandler eller bank. Det som så virkelig slå meg, hardt, var hvordan dette ikke er opplagt for voksne folk!? Det var et sjokk for meg. Hjelp!! Anonymkode: 92ba1...e26 Det beste argumentet for ny bil er ikke nødvendigvis det økonomiske, men heller det med tanke på sikkerhet. Du må gjerne fortsette å kjøre halvveis vraket Honda, men om du blir truffet brutalt og hardt av en 2.000 kilo, spiller ny Tesla, spesielt på førersiden, så blir det vel en fin og spennende dag for ribbeina dine? For ikke å snakke om hodet ditt, det venstre beinet og armen ++. Tesla-sjåføren, derimot, vil sikkert komme unna ulykken uten en skramme omtrent. Dette er sånne ting som gjerne skjer bare en gang og da holder det i massevis. Nytter ikke å angre senere når man sitter i den 12 - 13 år gamle Hondaen og ser ut som en pannekake med jordbær, etter at Tesla SUV-en brøytet seg litt gjennom førerdøra di. Jo flere som har nybil, jo større sjanse er det for å unngå ulykker fordi nesten alle nyere biler har en haug med diverse "førerassistent" systemer som varsler en om potensielle problemer. Men det må to for å danse tango, så hvis alle har disse systemene på plass i bilene sine, så kan man unngå en del ulykker. Bil er ikke bare bil. Det er en "stor" og bevegende masse som en velger å sette seg selv - og dermed livet sitt - inn i, hver eneste dag, og da bør man tenke litt mer enn kun utgifter, men også sikkerhet. Spesielt i dette landet, der alle er så dilla på store SUV-er nå for tiden. Hadde alle digget Skoda CitiGo, så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 0cdf8...832 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det beste argumentet for ny bil er ikke nødvendigvis det økonomiske, men heller det med tanke på sikkerhet. Du må gjerne fortsette å kjøre halvveis vraket Honda, men om du blir truffet brutalt og hardt av en 2.000 kilo, spiller ny Tesla, spesielt på førersiden, så blir det vel en fin og spennende dag for ribbeina dine? For ikke å snakke om hodet ditt, det venstre beinet og armen ++. Tesla-sjåføren, derimot, vil sikkert komme unna ulykken uten en skramme omtrent. Dette er sånne ting som gjerne skjer bare en gang og da holder det i massevis. Nytter ikke å angre senere når man sitter i den 12 - 13 år gamle Hondaen og ser ut som en pannekake med jordbær, etter at Tesla SUV-en brøytet seg litt gjennom førerdøra di. Jo flere som har nybil, jo større sjanse er det for å unngå ulykker fordi nesten alle nyere biler har en haug med diverse "førerassistent" systemer som varsler en om potensielle problemer. Men det må to for å danse tango, så hvis alle har disse systemene på plass i bilene sine, så kan man unngå en del ulykker. Bil er ikke bare bil. Det er en "stor" og bevegende masse som en velger å sette seg selv - og dermed livet sitt - inn i, hver eneste dag, og da bør man tenke litt mer enn kun utgifter, men også sikkerhet. Spesielt i dette landet, der alle er så dilla på store SUV-er nå for tiden. Hadde alle digget Skoda CitiGo, så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 0cdf8...832 Hvor ofte bør man bytte bil da? Og lurer litt på hvordan det blir med verditapet på bilen etter 3 år når alle skal kjøre splitter ny bil hele tiden? Skal alle biler over 3 år eksporteres til uganda? Å kalle en 12-13 år gammel bil for "halvveis vrak" er interresant må jeg si.... Anonymkode: 6e35d...dbd 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 1 hour ago, Revenmann29 said: du må tenk langsiktig.. Å reparere på en gammel bil kan bli dyrt til slutt om du legger alle beløp sammen opp gjennom årene , så bruker du faktisk mere på å reparere gamle bilen en de nye. Men dette er ikke gitt i enhver situasjon. Vi, eller for den del kollegene til TS, aner ingenting om hvilke utgifter hun har hatt på bilen, eller hvilke utgifter som kommer i fremtiden. Om det lønner seg å kjøpe ny bil fremfor å reparere på den gamle er et regnestykke som jeg er sikker på at TS klarer helt på egen hånd. Anonymkode: fb9ac...76c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Revenmann29 skrev (1 time siden): du må tenk langsiktig.. Å reparere på en gammel bil kan bli dyrt til slutt om du legger alle beløp sammen opp gjennom årene , så bruker du faktisk mere på å reparere gamle bilen en de nye. Pisspreik! En gammel, godt vedlikeholdt bil, kan faktisk gå i mange år! Det som avgjør er hvordan den brukes. Får den røff behandling er det himmelvid forskjell mot en som er pent behandlet. Her har TS gjort det helt korrekt. Spart miljøet for unødvendige utslipp som det ropes høyt om også. Anonymkode: f37dd...f52 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvor ofte bør man bytte bil da? Og lurer litt på hvordan det blir med verditapet på bilen etter 3 år når alle skal kjøre splitter ny bil hele tiden? Skal alle biler over 3 år eksporteres til uganda? Å kalle en 12-13 år gammel bil for "halvveis vrak" er interresant må jeg si.... Anonymkode: 6e35d...dbd Nå nevnte jeg det med sikkerhet ganske detaljert og trenden med svært rask aksellering (El-biler speeder raskt fra 0 km/h) i tillegg til en SUV-trend som nå har vart i årevis (tyngre biler), så bør man selv ha en bil som har mange nok fungerende airbags og andre sikkerhetssystemer. Videre bør biler være virkelig 100% rustfri. Konstruksjonen på bilen må være dermed solid som FAEN. Vi snakker Supreme 100% Level - UTEN rust. Jo eldre en bil, jo større sjanse for at rust har begynt å "spise" på "kroppen" til bilen. Rust er egentlig som bein og skjelett kreft. Bilen blir knekkebrød. Det verste er at det ikke er så lett å følge med på rust-utviklingen alltid om du ikke har noen som kan heise bilen din opp i lufta med jevne mellomrom og ellers sjekke med noen måneders mellomrom at rust ikke har utviklet seg. 13 år gammel Honda er halvveis vrak. Snittet på en Honda før den går til vrak er på 19,5 år, ifølge en artikkel fra 2019. Snittet for alle bilene var 18 år, sier artikkelen fra 2019. Men det betyr ikke at man kjører bilen problemfritt de neste 6 årene, for de siste årene før bilen skal vrakes, begynner det å dukke opp en haug med ting og problemer og man havner gjerne i en ond, betalingssirkel. Jeg havnet der selv. Presset 10 år ekstra ut av en gammel Mazda som man egentlig skulle vraket 10 år tidligere. Det kostet bare mer og mer penger, og hver gang man trodde at NÅ har man fikset alt med bilen, så dukket det opp noen annet crap som måtte fikses igjen. Samfunssystemet er heller ikke lagt opp til idag at du skal ha bilen din i f eks 15 eller 20 år. På samme måte som det heller er ikke lagt opp til at vaskemaskinen din skal vare i 10+ år. Er ikke meningen at TV-en din skal vare i 12 - 15 år heller. Man må bytte. Så det økonomiske systemet er ikke lagt opp til å tyne "ting" man eier mest mulig. Det er lagt opp til at man skal bytte. Det samme ser du faktisk i militæret også. Du kan oppgradere og finpusse en ubåt så mye du vil, men det lønner seg likevel å kjøpe en ny ubåt med bedre teknologi, for du har ikke lyst å sitte i den ubåten som får torpedoen mot seg først. Men det aller viktigste er sikkerhet. Straks bilen bikket over 12 - 14 år hos meg, så var det en evig kamp mot rust. Og airbags etter 15 år kan du bare glemme at de fungerer. Har sagt til meg selv - aldri igjen en bil som har 2-sifret alder (10 ++ år). Du spør når man bør bytte? Jeg mener at man bør det etter 6 - 7 år. Så nei, man bør definitivt ikke byttet hvert tredje år, men når nybilgarantien har gått som regel ut (alt fra 5 - 7 år) så er det bare å bytte til noe annet. Også fordi man må henge teknologisk med, og bilene de siste årene har virkelig fått en del bra sikkerhetsutstyr som alle burde hatt, men som dessverre alle ikke har råd til å ha ennå. Anonymkode: 0cdf8...832 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Du har selvsagt rett. Man kan reparere mye på en gammel bil for det verdifallet og kapitalkostnaden man har med en ny. Anonymkode: 802e8...07d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det jeg ikke sa var at jeg er 32, har nedbetalt alle lån, banken eier hverken min bil eller min leilighet. Anonymkode: 92ba1...e26 Den kan du jo spare til lunsjen imorgen sånn at du er helt garantert å få etablert deg som den litt uspiselige og bastante nyansatte Anonymkode: 2d69a...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Gir ikke noe mening at det skal være gunstig å bytte hvert 3. år heller... Kollegaene dine må tro dem har funnet opp en smart idé. Skjønner at folk liker fine biler, men ikke det at de skal byttes så himla fort... Anonymkode: bcc29...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har selvsagt rett. Man kan reparere mye på en gammel bil for det verdifallet og kapitalkostnaden man har med en ny. Anonymkode: 802e8...07d Folk bruker verkstedutgifter som et motargument for å kjøpe ny bil. Vel, det fungerer ikke. Jeg kan bytte registerreim og vannpumpe på min bil 4 ganger i ÅRET og enda SPARE på det med tanke på renteutgifter, verdifall, forsikringer, mobilitetsservicer osv ved en nybil. At man må skifte noen bremseklosser og bremseskiver i ny og ned forsvarer jo ikke prislappen å kjøpe splitter nytt. Angående å kjøpe nytt pga kollisjoner. Vel, jeg er rimelig sikker på at min eldre Volvo hadde overlevd et sammenstøt best utav Volvoen og en Tesla f.eks. Anonymkode: 0596c...fed 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det samme ser du faktisk i militæret også. Du kan oppgradere og finpusse en ubåt så mye du vil, men det lønner seg likevel å kjøpe en ny ubåt med bedre teknologi, for du har ikke lyst å sitte i den ubåten som får torpedoen mot seg først. Interessant påstand uten ryggdekning, med tanke på at ALLE norske ubåter i dag er mellom 30 og 33 år gamle. Den nyeste ubåten i Norge i dag ble satt i tjeneste i 1992. Først nå bestiller dem nytt, som blir levert om noen år. I en tid dem burde ha vært avskiltet. Anonymkode: 0596c...fed 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 For å si det sånn, jeg har mye mer til felles med deg, TS, enn kollegene dine. Jeg tror du gjorde rett i å ikke nevne at du har nedbetalt leilighet. Ikke del noe om økonomien din med disse menneskene. Da jeg var på din alder (hør på boomeren) hadde jeg en fornuftig japansk bil som jeg ikke brukte noe som helst på av reparasjoner, kun EU-kontroll. Vi hadde den bilen til den var 17 år, da var den for rustete. Det var rett og slett emosjonelt å kvitte seg med den. Det var den mest pålitelige bilen jeg noen gang har hatt. Den fjonge Volvoen vi kjøpte etterpå stoppet i eininga. Og det hjelper ikke hvor sikker bilen skal være når bilen svikter midt på motorveien. Møkkabil. Anonymkode: 5e265...aea 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 Revenmann29 skrev (2 timer siden): du må tenk langsiktig.. Å reparere på en gammel bil kan bli dyrt til slutt om du legger alle beløp sammen opp gjennom årene , så bruker du faktisk mere på å reparere gamle bilen en de nye. Dette er jo med i regnestykket. Gjennomsnittlig reperasjonskostnad for eldre biler er 10k i året, jeg ligger godt under dette, og det er småpenger i forhold til verditap. Eldre biler har også lav veiavgift og billig forsikring. Jeg har fullkasko, bare fordi det koster meg 500 kroner ekstra i året. Anonymkode: 8ea5e...f5d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå