AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg passer en hund for en venn og har hatt den her i ca 1 uke. 3 uker igjen til jeg skal levere den. Hunden er kjempe snill, men hunden er heeeelt umulig bortskjemt og jeg blir helt sliten i hodet. Det er konstant klaging på utpust, virker som hunden ikke vet om noe annet å gjøre enn å klage. Jeg sitter her med konstant indre uro, for jeg klarer ikke ignorere hva jeg hører, hvert 2 sekund. Det klages enten på godbiter, middagsrester, klager på hvor jeg sitter i sofaen, klager for at vi ikke kan gå å legge oss kl 18 på kvelden, klager for å gå ut hver halvtime, klager på hvor vi går på tur, klager på at jeg ser på tv eller tlf, klages på feil kos, eller at jeg ikke koser med begge hendene, klager på nytt vann hver time, klager om en dør er lukket... Virker som at hunden ikke vet hvordan være hund, føles nesten som at hunden leter etter ting å klage over, for det er det eneste den kan... Noen som har noen tips? Jeg har prøvet ignorere, men hunden gir seg ikke. I går begynte maset om at vi skulle legge oss kl 18, og hun klagde på det helt til midnatt. Føles også litt at det ikke hjelper ignorere, for hunden begynner bare klage om noe nytt så fort jeg gir inn for noe hun klager for. Så jeg har prøvet ignorere. Jeg har prøvet å gi inn. Ingenting hjelper... bare konstant syting og grining, time inn og ut. Jeg kjenner denne hunden godt, og hunden holder på slik uansett hvor den er. Jeg tror hunden kjeder seg, eller kanskje sliter med å finne ro? Hvordan kan jeg hjelpe til med dette? I dag har vi allerede gått 5 (!!) turer, så jeg klarer ikke gjøre hunden utslitt. Har også drevet med psykiske leker, men hunden er smart og knekt de fleste koder og gjemmesteder, så da går det fort unna og leken blir fort ferdig. Prøvet herje leke med hun, men da blir hun fort sliten fordi hun sliter med pusten, men tar seg ikke en pause å hviler litt, for det er alltid noe å klage eller tigge på. Virker også som om hunden er mer sliten, jo mer syting er det og alt er bare feil. Føler meg helt rådløs og jeg skriker inni meg av frustrasjon for hvert 2 sekund jeg hører syting.... (er forresten ikke noe galt med hunden, den har ikke vondt noe sted) Anonymkode: af97c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Når du sier klaging, mener du at den piper og klynker? Jeg hadde nok ringt og spurt eieren av denne hunden om råd. Anonymkode: 41c0c...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når du sier klaging, mener du at den piper og klynker? Jeg hadde nok ringt og spurt eieren av denne hunden om råd. Anonymkode: 41c0c...0a6 Ja piper, klynker og «uffer» seg. Type snurt oppførsel 😜 Jeg kjenner eieren godt, hun klarer bare å stenge alt ute 🙄 men det klarer ikke jeg... eller det ser nok sånn ut på meg på utsiden, men inni meg er jeg sååååå sliten 🙈 ts Anonymkode: af97c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Noen raser krever veldig mye mental stimulering Såvel som fysisk. Dersom dette kan mangle kan noen raser nesten bli umulig å ha inne. Hvor gammel er hunden og Hvilke rase er det? Anonymkode: c9991...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Denne hunden må lære seg å slappe av. Den er jo tydelig stresset. Anonymkode: 252f0...cb0 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Virker som at hunden ikke vet hvordan være hund, føles nesten som at hunden leter etter ting å klage over, for det er det eneste den kan... Høres ut som at du tillegger hunden en del menneskelige egenskaper.. Anonymkode: f9211...abc 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen raser krever veldig mye mental stimulering Såvel som fysisk. Dersom dette kan mangle kan noen raser nesten bli umulig å ha inne. Hvor gammel er hunden og Hvilke rase er det? Anonymkode: c9991...f7c Er en 8 år gammel pomeranian 🙈 enda en ting hun gjør er å sette seg 1 m unna meg i sofaen for å tigge kos, og når jeg flytter meg nære henne for å kose, så flytter hun seg til andre siden av sofaen for å tigge mer kos 🙄 ts Anonymkode: af97c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne hunden må lære seg å slappe av. Den er jo tydelig stresset. Anonymkode: 252f0...cb0 Er det jeg også tenker. Men hvordan kan jeg hjelpe til med det? 😕 føler meg litt rådvill... ts Anonymkode: af97c...187
Million Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Gjør deg knallhard. Kjøp ørepropper på apoteket, sett dem inn, eller ta på deg høretelefoner med musikk, så kan du lettere ignorere hunden. Dette må du vise at funker ikke på deg, å sutre seg til goder og tjenester. Jeg hadde tørna over sånn syting fra hunden. Endret 22. mars 2021 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres ut som at du tillegger hunden en del menneskelige egenskaper.. Anonymkode: f9211...abc Jesus, jeg som menneske må vell få forklare på den måten jeg kan? Slapp av, selv om det er en pomeranian så ser jeg ikke på hunden som en baby. ts Anonymkode: af97c...187 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Million skrev (5 minutter siden): Gjør deg knallhard. Kjøp ørepropper på apoteket, sett dem inn, eller ta på deg høretelefoner med musikk, så kan du lettere ignorere hunden. Dette må du vise at funker ikke på deg, å sutre seg til goder og tjenester. Jeg hadde tørna over sånn syting fra hunden. Føles ut som jeg tørner snart 😂 Men Okei, skal prøve være enda hardere på ignoreringen. Jeg gir jo hunden massevis med turer, lek og oppmerksomhet, så går ikke akkurat på samvittigheten min heller, heldigvis 🙈 takk for tips! ts Anonymkode: af97c...187 1
Tabris Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 I alle disse situasjonene du sier at hunden "klager" - hva konkret gjør hunden? Vet du spesifikt at den reagerer på akkurat de tingene eller er det mer at hunden generelt sett maser om oppmerksomhet og ikke klarer å slappe av? Noen hunder har også en ubevisst pistring, de er knapt klar over at de gjør det selv. 3
Million Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Tabris skrev (4 minutter siden): I alle disse situasjonene du sier at hunden "klager" - hva konkret gjør hunden? Vet du spesifikt at den reagerer på akkurat de tingene eller er det mer at hunden generelt sett maser om oppmerksomhet og ikke klarer å slappe av? Noen hunder har også en ubevisst pistring, de er knapt klar over at de gjør det selv. Det har jeg merket også. Hunden min klager sjeldent og lite, men av og til, når eksmannen min har vært innom (som hunden er veldig, veldig glad i etter årene vi bodde sammen) og så går igjen, kan hunden ligge og pipe sånn lavt og klagende fordi hun savner han og er lei seg fordi han gikk. Hvis jeg da strengt ber henne om å kutte ut pipinga, ser hun alltid på meg med et veldig overrasket uttrykk i fjeset. Liksom "Hæ? Hva har jeg gjort nå?" Virker ikke som hunden selv er klar over at den piper eller lager noe lyd. Sånn har det alltid vært. Overraskelse over å bli tilsnakket ved piping. Endret 22. mars 2021 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er en 8 år gammel pomeranian 🙈 enda en ting hun gjør er å sette seg 1 m unna meg i sofaen for å tigge kos, og når jeg flytter meg nære henne for å kose, så flytter hun seg til andre siden av sofaen for å tigge mer kos 🙄 ts Anonymkode: af97c...187 Høres ikke ut som om hun tigger kos. Hunder flytter seg unna når de ikke vil bli tatt på. Om hunden har fått mat, vann, fysisk og mental aktivitet, og ikke har vondt noe sted, så er det bare å ignorere sytingen. Om hunden er vant til at syting fungerer, for så å bli ignorert, så vil sytingen bli verre fordi hunden vil 'tenke' "men dette fungerte før! Kanskje jeg må syte høyere/mer intenst". Om du fortsetter å ignorere, så vil hunden endelig forstå. Liker hunden bein eller kanskje en kong med leverpostei/peanøttsmør i? Etter tur, mat etc, gi hunden et bein/kong og ignorer totalt. Ikke se på hunden, ikke snakk til hunden. Det kan høres ut som om hunden sliter med å roe seg, eller kanskje den lager lyd uten å vite det, spesielt om den har problemer med pusten, som du nevnte. Anonymkode: 08f58...b1b 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Det er ikke mulig å levere den tilbake, før tiden da? Anonymkode: fb722...f0b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Tabris skrev (1 minutt siden): I alle disse situasjonene du sier at hunden "klager" - hva konkret gjør hunden? Vet du spesifikt at den reagerer på akkurat de tingene eller er det mer at hunden generelt sett maser om oppmerksomhet og ikke klarer å slappe av? Noen hunder har også en ubevisst pistring, de er knapt klar over at de gjør det selv. Hunden piper 😜 går litt i forskjellige pipelyder, starter som lyse «så synd på meg som ikke får godbit» klynking, til litt mørkere klynking og at hun snuffer, på en måte «nmmf!». Noen ganger også bjeffing. jeg tror det er en blanding av hva du beskriver. Jeg skjønner konkret hva hun maser om, har et veldig tydelig kroppsspråk og flink til å vise hva hun vil. Men om jeg gir etter, så finner hun umiddelbart noe annet å syte for. Så jeg tror hun sliter med å finne ro. Hun klarer ikke bare legge seg ned å slappe av litt. Så hun bare maser om den ene tingen etter det andre... og om jeg ignorerer kan hunden konstant mase om den ene tingen i 6 t uten pause 🙄 mat kan jeg rydde bort, men det er også klaging om hvor vi skal være i leiligheten, og om vi skal være inne eller ute... får liksom ikke ryddet vekk de mulighetene 🙈 ts Anonymkode: af97c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Million skrev (3 minutter siden): Det har jeg merket også. Hunden min klager sjeldent og lite, men av og til, når eksmannen min har vært innom (som hunden er veldig, veldig glad i etter årene vi bodde sammen) og så går igjen, kan hunden ligge og pipe sånn lavt og klagende fordi hun savner han og er lei seg fordi han gikk. Hvis jeg da strengt ber henne om å kutte ut pipinga, ser hun alltid på meg med et veldig overrasket uttrykk i fjeset. Liksom "Hæ? Hva har jeg gjort nå?" Virker ikke som hunden selv er klar over at den piper eller lager noe lyd. Sånn har det alltid vært. Overraskelse over å bli tilsnakket ved piping. Så ditt råd er å korrigere pipingen? For andre mener jeg skal ignorere enda hardere 🙈 Har prøvet snakke til hunden, men jeg får samme blikk tilbake «hva?? (3 sekunder stille) Men nå som du ser på meg, jeg vil ha godbit. Piiip» ts Anonymkode: af97c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 De stakkars pomeraniene klynker mye og blir fort oppskjørtet. De er ikke veldig rolige av seg stakkars, har indre uro. Anonymkode: c717a...86b
Million Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så ditt råd er å korrigere pipingen? For andre mener jeg skal ignorere enda hardere 🙈 Har prøvet snakke til hunden, men jeg får samme blikk tilbake «hva?? (3 sekunder stille) Men nå som du ser på meg, jeg vil ha godbit. Piiip» ts Anonymkode: af97c...187 Hunden min piper så sjelden, men dersom det vedvarer over flere minutter (jeg ignorerer det i begynnelsen) så får hun tilsnakk. Men som nevnt lenger oppe, så piper hun kun når eksmannen min går herfra. Og det er ikke så ofte. Hun piper ikke fordi hun vil ha noe av meg, og hunden min ser heller ikke på meg når hun piper. Hun ser på døren Men ignorering er nok den beste metoden. Hunder gjør stort sett det som lønner seg, det som har vist seg å være en god metode for å oppnå noe. Endret 22. mars 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 Ikke at jeg har peiling, men kan den være bortskjemt at vær gang den lager lyd får den viljen sin? Anonymkode: fb722...f0b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå