AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg har gått på cipralex i snart 3 år. I fjor trappet jeg ned fra 10 mg til 5 mg. Jeg ble syk i 14 dager. Kjentes ut som influensa. Nå prøver jeg å kutte helt og jeg blir så nedstemt og i dårlig humør. Er det normalt og vil det gå over etter noen uker? Jeg har snakket med fastlegen og hun sa jeg skulle ta halv dose i en uke og så slutte helt. Det gikk ikke i det hele tatt. Derfor har jeg gått på 5 mg i et halvt år. Noen med erfaring de vil dele? Anonymkode: bd843...53e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har gått på cipralex i snart 3 år. I fjor trappet jeg ned fra 10 mg til 5 mg. Jeg ble syk i 14 dager. Kjentes ut som influensa. Nå prøver jeg å kutte helt og jeg blir så nedstemt og i dårlig humør. Er det normalt og vil det gå over etter noen uker? Jeg har snakket med fastlegen og hun sa jeg skulle ta halv dose i en uke og så slutte helt. Det gikk ikke i det hele tatt. Derfor har jeg gått på 5 mg i et halvt år. Noen med erfaring de vil dele? Anonymkode: bd843...53e Går selv på Cipralex, og regner med det kan bli vanskelig. Ifølge legen min er det mulig å få Sobril ved nedtrapping i en kortere periode om symptomene blir ille, eventuelt gå over på Fluoxetin og trappe ned på de da disse har lengre halveringstid. De første to ukene er vel oftest verst. Selv tenker jeg prøve alternering også først (5/2,5 annenhver dag eller annet legen foreslår). Anonymkode: 05fda...bea
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Derfor man aldri bør starte med psykofarma. Du må trappe ned gradvis, du merker det selv når du føler deg "stabil" på neste trinn, da kan du gå ned et trinn til. Mange leger har ikke greie på dette, spesielt fastleger. Pass deg for sobrilen, den er lett å bli hekta på. Nå i dag har jeg kuttet ut alle piller, gikk på antidepp og berolignede i 10år. Ingen løsning, du kaster bare bort livet. Ta tak i livet, lev det. Jeg startet med styrketrening, fikk orden på kosthold. Fikk selvtillit, ble et nytt menneske. Les denne: https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/ Anonymkode: 8ac3f...e39 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Har akkurat sluttet helt selv. Influensasymptomer høres merkelig ut, selv opplevde jeg en rar fornemmelse av svimmelhet og generelt nedstemthet, ellers gikk det i grunn veldig greit. Ville nok brukt sobril hvis du får veldig sterke reaksjoner. Lykke til! Anonymkode: 1f263...099
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Derfor man aldri bør starte med psykofarma. Du må trappe ned gradvis, du merker det selv når du føler deg "stabil" på neste trinn, da kan du gå ned et trinn til. Mange leger har ikke greie på dette, spesielt fastleger. Pass deg for sobrilen, den er lett å bli hekta på. Nå i dag har jeg kuttet ut alle piller, gikk på antidepp og berolignede i 10år. Ingen løsning, du kaster bare bort livet. Ta tak i livet, lev det. Jeg startet med styrketrening, fikk orden på kosthold. Fikk selvtillit, ble et nytt menneske. Les denne: https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/ Anonymkode: 8ac3f...e39 Ja, jeg vet. Det er derfor jeg nå vil slutte. Skremmende at en så liten tablett kan være så vanskelig å slutte med. Prøver egentlig å gå igjennom nedturene de neste 14 dagene og se om det gir seg. Min beste terapi er turer i skogen. Takk for boktips. Anonymkode: bd843...53e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Det at du blir nedstemt og i dårlig humør er kanskje pga du at nettopp slutter med de? At hjernen ikke får tilført lenger. Som flere sier, forsøk å kutt de ut og ta tak selv og endre ting i livet. Fine saker å ev starte med er trening, kosthold, nære rerasjoner og hobby. Lykke til 🍀 Anonymkode: ff0b3...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 13.30): Har akkurat sluttet helt selv. Influensasymptomer høres merkelig ut, selv opplevde jeg en rar fornemmelse av svimmelhet og generelt nedstemthet, ellers gikk det i grunn veldig greit. Ville nok brukt sobril hvis du får veldig sterke reaksjoner. Lykke til! Anonymkode: 1f263...099 Det er ikke merkelig å føle seg influensasyk når man slutter på sånne piller! Anonymkode: e258b...aa5
Kalevala Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Hei! Hvorfor skal du slutte, har du uakseptable bivirkninger som er verre enn depresjon? Jeg går på Cipralex fast, forebyggende mot tilbakevendende depresjoner. Det fungerer så bra.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Kalevala skrev (21 minutter siden): EHei! Hvorfor skal du slutte, har du uakseptable bivirkninger som er verre enn depresjon? Jeg går på Cipralex fast, forebyggende mot tilbakevendende depresjoner. Det fungerer så bra. De fleste får noe bivirkninger ved nedtrapping, og man kan ikke fastslå at man fortsatt er syk om man aldri forsøker å slutte? Høres merkelig ut at alle skal gå på ssri for alltid. De fleste trenger ikke, og gjør ikke det. Man kan ikke konkludere før et par uker og mer er gått. Anonymkode: 05fda...bea
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 13.27): Derfor man aldri bør starte med psykofarma. Du må trappe ned gradvis, du merker det selv når du føler deg "stabil" på neste trinn, da kan du gå ned et trinn til. Mange leger har ikke greie på dette, spesielt fastleger. Pass deg for sobrilen, den er lett å bli hekta på. Nå i dag har jeg kuttet ut alle piller, gikk på antidepp og berolignede i 10år. Ingen løsning, du kaster bare bort livet. Ta tak i livet, lev det. Jeg startet med styrketrening, fikk orden på kosthold. Fikk selvtillit, ble et nytt menneske. Les denne: https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/ Anonymkode: 8ac3f...e39 Alle vet jo man skal trappe sakte ned? Mange har god virkning selv om det ikke var noe for deg. Anonymkode: 05fda...bea
Kalevala Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 11.22): man kan ikke fastslå at man fortsatt er syk om man aldri forsøker å slutte? Noen sykdommer er kroniske, og varer oftest det meste av livet. Tilbakevendende depresjon er en slik sykdom. Da må en veie risikoen for tilbakefall ved å slutte, mot fordelene ved å ikke bruke medisin. Jeg har gjort det regnestykket, og tatt en avgjørelse basert på det. Det er selvsagt en mulighet for at jeg tar feil, men forskningen viser at det er mer sannsynlig at det er riktig å fortsette forebyggingen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 Kalevala skrev (3 minutter siden): Noen sykdommer er kroniske, og varer oftest det meste av livet. Tilbakevendende depresjon er en slik sykdom. Da må en veie risikoen for tilbakefall ved å slutte, mot fordelene ved å ikke bruke medisin. Jeg har gjort det regnestykket, og tatt en avgjørelse basert på det. Det er selvsagt en mulighet for at jeg tar feil, men forskningen viser at det er mer sannsynlig at det er riktig å fortsette forebyggingen. Joda. Jeg vurderer også selv å bruke det fast (da 5 mg, ikke 10 som nå) om sykdommen mim vedvarer. Men for de fleste gjør det jo heldigvis ikke det Anonymkode: 05fda...bea 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 1 hour ago, Kalevala said: Noen sykdommer er kroniske, og varer oftest det meste av livet. Tilbakevendende depresjon er en slik sykdom. Da må en veie risikoen for tilbakefall ved å slutte, mot fordelene ved å ikke bruke medisin. Jeg har gjort det regnestykket, og tatt en avgjørelse basert på det. Det er selvsagt en mulighet for at jeg tar feil, men forskningen viser at det er mer sannsynlig at det er riktig å fortsette forebyggingen. Forskningen er nok ikke så enkel og ferdig. Det er fortsatt mye vi ikke vet om langtidsvirkningene av mange antidep. Skal også sies at forsknign har mye problemer med at man får mer penger til å forske på enkelte sykdommer enn andre. Samt at i noen tilfeller er det bra for karrieren til forskeren om forskningen hans gir et vist resultat. Forskning som viser effekt blir oftere publisert enn forskning som ikke viser effekt. Osv. Forskning er dessverre ikke så objektiv som man skulle ønske, det er mye penger, agendaer, karrierevinnende valg osv involvert. Sannsynligvis kommer vi til å se at skadevirkningene på ssri er større enn man hadde trodd, og at det ikke er så effektivt som man føler det er. For eks vet man at SSRI påvirker immunsystemet, men man vet ikke om det kan trigge autoimmun sykdom i mennesker. Noe som er veldig kritisk da kvinner oftere utvikler autoimmune sykdommer, og de tar også oftere antidepressiva. Det ville vært kritisk for folkehelsen da mange får antidepressiva ved relativt mild depresjon som sannsynligvis kunne blitt bedre med terapi, sosial aksept og den slags. Vi vil da på sikt gjøre befolkningen vår sykere enn den ellers ville vært. Å utvikle autoimmun sykdom er ikke en kur for depresjon, for å si det sånn Anonymkode: b0a5f...742
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Forskningen er nok ikke så enkel og ferdig. Det er fortsatt mye vi ikke vet om langtidsvirkningene av mange antidep. Skal også sies at forsknign har mye problemer med at man får mer penger til å forske på enkelte sykdommer enn andre. Samt at i noen tilfeller er det bra for karrieren til forskeren om forskningen hans gir et vist resultat. Forskning som viser effekt blir oftere publisert enn forskning som ikke viser effekt. Osv. Forskning er dessverre ikke så objektiv som man skulle ønske, det er mye penger, agendaer, karrierevinnende valg osv involvert. Sannsynligvis kommer vi til å se at skadevirkningene på ssri er større enn man hadde trodd, og at det ikke er så effektivt som man føler det er. For eks vet man at SSRI påvirker immunsystemet, men man vet ikke om det kan trigge autoimmun sykdom i mennesker. Noe som er veldig kritisk da kvinner oftere utvikler autoimmune sykdommer, og de tar også oftere antidepressiva. Det ville vært kritisk for folkehelsen da mange får antidepressiva ved relativt mild depresjon som sannsynligvis kunne blitt bedre med terapi, sosial aksept og den slags. Vi vil da på sikt gjøre befolkningen vår sykere enn den ellers ville vært. Å utvikle autoimmun sykdom er ikke en kur for depresjon, for å si det sånn Anonymkode: b0a5f...742 Placebo er en effekt som også er stort, forskning på psykiske ting er vanskelig og lite holdbar. Dessverre så vil legemiddelindustrien alltid lage ting som kroniske syke bruker, pga de tjener mest penger på det. Anonymkode: 8ac3f...e39
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 Jeg sluttet på cipralex i høst. Fikk min til nå aller værste depresjon som varte og varte. Har startet igjen nå nylig og merker bedring etter to uker. Har innsett at jeg er syk og trenger medisinen for å fungere. Anonymkode: d47b7...cf1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forskningen er nok ikke så enkel og ferdig. Det er fortsatt mye vi ikke vet om langtidsvirkningene av mange antidep. Skal også sies at forsknign har mye problemer med at man får mer penger til å forske på enkelte sykdommer enn andre. Samt at i noen tilfeller er det bra for karrieren til forskeren om forskningen hans gir et vist resultat. Forskning som viser effekt blir oftere publisert enn forskning som ikke viser effekt. Osv. Forskning er dessverre ikke så objektiv som man skulle ønske, det er mye penger, agendaer, karrierevinnende valg osv involvert. Sannsynligvis kommer vi til å se at skadevirkningene på ssri er større enn man hadde trodd, og at det ikke er så effektivt som man føler det er. For eks vet man at SSRI påvirker immunsystemet, men man vet ikke om det kan trigge autoimmun sykdom i mennesker. Noe som er veldig kritisk da kvinner oftere utvikler autoimmune sykdommer, og de tar også oftere antidepressiva. Det ville vært kritisk for folkehelsen da mange får antidepressiva ved relativt mild depresjon som sannsynligvis kunne blitt bedre med terapi, sosial aksept og den slags. Vi vil da på sikt gjøre befolkningen vår sykere enn den ellers ville vært. Å utvikle autoimmun sykdom er ikke en kur for depresjon, for å si det sånn Anonymkode: b0a5f...742 Hvor har du det fra at forskning som ikke viser effekt ikke blir publisert? Anonymkode: 05fda...bea
Kalevala Skrevet 30. mars 2021 #17 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 17.18): Det er fortsatt mye vi ikke vet om langtidsvirkningene av mange antidep. Vi vet veldig mye. SSRI har vært brukt av millioner av mennesker over hele verden i snart 20 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå