Gå til innhold

Enda flere leger slakter tiltakene

Enda en tulling

Anbefalte innlegg

"HART is a group of highly qualified UK doctors, scientists, economists, psychologists and other academic experts"

Disse har nå skrevet en rapport, og innholdet oppsummeres i følgende 2 (3) setninger:
"The data is in: lockdowns serve no useful purpose and cause catastrophic societal and economic harms. They must never be repeated in this country"

https://www.hartgroup.org/wp-content/uploads/2021/03/HART-COVID-EVIDENCE-REVIEW.pdf?fbclid=IwAR1C3m12eszRYTGidaDybfho4w0jsbaswLDMKnrvNn8aYcBVuXZN9pBrT9M

Rapporten er forøvrig interessant lesning der ulike eksperter tar opp ulike sider ved tiltakene i hvert sitt kapittel. Kan absolutt anbefales for de (få?) som fortsatt er åpne for ny informasjon.

Men dessverre er det vel mange her som ikke kommer til å lese lenger enn til medlemslisten.
Fortvil ikke, tiltakstilhengere, for diskrediteringspatruljen vil snart komme stormende til unnsetning. Det er nok noe galt med disse folkene, strengt tatt holder det vel at man finner noe å pirke på ved en av dem, så kan ikke det noen av dem sier tas på alvor. Kanskje en av dem har en fartsbot? Eller - gisp - en av dem er liberalist? For en politisk overbevisning (iallfall noen typer) gjør jo at man umulig kan være i stand til å forholde seg objektivt til noen form for fakta.

Så, siden det er lite sannsynlig at det vil bli en meningsfull diskusjon om innholdet i denne rapporten, kanskje det er like greit å ta en liten gjettelek i stedet:
Hvem er synderen?
Hva er synden?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Bente1234 said:

fikk mye svar her...de gadd vel ikke lese... ha ha ha

Det er vel heller at vi ikke gidder ensidige diskusjoner som ikke fører noen vei uansett hva man måtte si og mene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (2 timer siden):

fikk mye svar her...de gadd vel ikke lese... ha ha ha

Nei ser ikke ut til at medlemslisten ble lest engang. Har du sett....

Jaybird skrev (2 timer siden):

Det er vel heller at vi ikke gidder ensidige diskusjoner som ikke fører noen vei uansett hva man måtte si og mene.

Vet ikke hva du legger i ensidig, men det blir jo gjerne ganske ensidig når ingen svarer...
Hvis man håper på diskusjoner som fører noe sted er kanskje ikke koronaforumet det rette stedet uansett....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn så elsker folk nedstengninger og at samfunnet (økonomi, psykisk helse) går til helvete. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Enda en tulling said:

Disse har nå skrevet en rapport, og innholdet oppsummeres i følgende 2 (3) setninger:
"The data is in: lockdowns serve no useful purpose and cause catastrophic societal and economic harms. They must never be repeated in this country"

Tittelen din er nokså misvisende, med tanke på at av de 39 som har signert, er det kun 6-7 av dem som faktisk er leger. Og for hver lege som uttaler seg på denne måten, finnes det et veldg stort antall leger som er uenige. Det å være lege er heller ikke ensbetydende at man forstår smittevern i epidemiologisk perspektiv.

Jeg sluttet å lese da jeg så at de mener smittescreening ikke skal brukes. Når vi er kommet til det nivået, ser jeg ikke noe poeng i å bruke noe mer tid på dette. Jeg har sett veldig mye sånt tidligere, og jeg tviler på at dette tilfører noe nytt.

Forøvrig er ikke én rapport noe særlig å legge vekt på. Dette er støy.

On 3/22/2021 at 11:18 AM, Enda en tulling said:

Rapporten er forøvrig interessant lesning der ulike eksperter tar opp ulike sider ved tiltakene i hvert sitt kapittel. Kan absolutt anbefales for de (få?) som fortsatt er åpne for ny informasjon.

Dette er et tåpelig forsøk på å diskreditere de som er uenige med deg. At man ikke bruker tid på slike rapporter, som ikke er kvalitetssikret, og går mot en hver faglig konsensus, betyr ikke at man ikke er åpen for ny informasjon. Debatten blir veldig tåpelig når vi bruker sånne retoriske knep.

Selv tilegner jeg meg ny informasjon hver eneste dag, og forholder meg til den. Men dette er ikke ny informasjon. Det er resirkulering av påstander som ikke tjener noe aktverdig formål. Slike "rapporter" har kommet jevnlig gjennom hele krisen. Det finnes gode grunner til at de ikke blir lagt noen videre vekt på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (3 timer siden):

Av en eller annen merkelig grunn så elsker folk nedstengninger og at samfunnet (økonomi, psykisk helse) går til helvete. 

Boiling Frog Syndrome i masseskala

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, clyde said:

For noe usaklig vås. Det går helt fint an å se nødvendigheten av tiltak selv om man ikke ønsker dem. Det hadde vært fint om vi kunne ha en saklig debatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (7 minutter siden):

For noe usaklig vås. Det går helt fint an å se nødvendigheten av tiltak selv om man ikke ønsker dem. Det hadde vært fint om vi kunne ha en saklig debatt.

Vås er det ikke, det skal være sikkert og visst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (6 timer siden):

Tittelen din er nokså misvisende, med tanke på at av de 39 som har signert, er det kun 6-7 av dem som faktisk er leger. Og for hver lege som uttaler seg på denne måten, finnes det et veldg stort antall leger som er uenige. Det å være lege er heller ikke ensbetydende at man forstår smittevern i epidemiologisk perspektiv.

Jeg sluttet å lese da jeg så at de mener smittescreening ikke skal brukes. Når vi er kommet til det nivået, ser jeg ikke noe poeng i å bruke noe mer tid på dette. Jeg har sett veldig mye sånt tidligere, og jeg tviler på at dette tilfører noe nytt.

Forøvrig er ikke én rapport noe særlig å legge vekt på. Dette er støy.

Dette er et tåpelig forsøk på å diskreditere de som er uenige med deg. At man ikke bruker tid på slike rapporter, som ikke er kvalitetssikret, og går mot en hver faglig konsensus, betyr ikke at man ikke er åpen for ny informasjon. Debatten blir veldig tåpelig når vi bruker sånne retoriske knep.

Selv tilegner jeg meg ny informasjon hver eneste dag, og forholder meg til den. Men dette er ikke ny informasjon. Det er resirkulering av påstander som ikke tjener noe aktverdig formål. Slike "rapporter" har kommet jevnlig gjennom hele krisen. Det finnes gode grunner til at de ikke blir lagt noen videre vekt på.

Når det gjelder tittelen:
6-7 leger til, er faktisk "flere leger". En mer utfyllende oversikt kommer i HI.
Tittelfeltet har et begrenset antall tegn og er ikke akkurat stedet å legge lange utlegninger med masse forbehold.

Jeg er fullstendig klar over at mange leger, i tillegg til forskere, og annet helsepersonell, støtter tiltakene. Det er umulig å unngå å høre fra dem.
Men påstanden fra tiltakstilhengere som deg selv, er at de av dem som er mot, eller iallfall skeptisk til, tiltakene er en liten sær og ubetydelig minoritet. De er selvfølgelig få, sammenlignet med den store, tause majoriteten, men det er da også de som uttaler seg på den andre siden.
Den "konsensusen" du henviser til, finnes da dermed ikke.

Jeg uttaler meg ut fra erfaring når jeg sier at få er åpne for ny informasjon, eller kanskje rettere sagt informasjon man ikke forventer å være enig i. Det blir sjelden lest, utover forfatterliste og kapitteloverskrifter. Du er jo selv et godt eksempel på dette, da du etter eget utsagn stoppet å lese hele og deretter bare avfeier det  hele spm uvesentlig og ikke verdt å bruke tid på. Selv om fartsbøtene uteble for denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (10 timer siden):

Robert Koch skrev (7 timer siden):

Det går nok an. Det er ikke dermed sagt at ingen liker tiltakene. Tvert om virker det som mange har en pervers glede av dem og vil beholde dem lengst mulig. Det fins til og med hele tråder om dette her inne. Bare  å lese.

Hvorfor en debatt om at, evt hvorfor, folk liker tiltak nødvendigvis er usaklig klarer jeg ikke helt å se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...