Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en jente som ofte forslår ting. Er ofte på "ballen" og tar initsiativ og får får ting til å skje(dvs spør om å gjøre noe, finner på muligheter eks dra på stranda, tur,om vi skal dra på festival ferier ect) Og er en som ofte tar kontakt spør om hvordan det går hva du gjør og prøver å involvere meg i livet til vennene mine.

Deler kansje litt for mye av følelser og er sånnsett rask til å fortelle om mitt(derfor kansjelitt kjederlig/krevende som venninne) Dette innrømmer jeg tar mye av tiden min, og blir ofte mye ståhei for ingenting.

Dagligdagse utfordringer kan være at jeg spør om en tur til uka, der hører jeg ofte at vi må se ann, somregel betyr jo det at det ikke skjer noe. Til høytider 17 mai og nyttårsaften hører jeg ofte at det er så lenge frem i tid at det er ikke blitt tenkt på engang.Trenden er somregel, at jo, det er jo blitt tenkt på, fordi plutselig har de planer, med noen andre. Til tross for at jeg spurte tidlig, og taktikken er jo at jeg har tatt kontakt med venninnene og spurt om hva de gjør og hvordan det går, nettopp for å "holde de varme" sånn at det skal være naturlig at de inkluderer meg eller at vi finner på hva vi avtale eller at vi gjør noe annet sammen. Er dritt lei av trenden at de sørger for seg selv.Rett og slett,

Nå skjer dette på nytt, igjen. Og dette er jo med forskjellige venninner, er ikke en del av en gjeng, så det er uvahenig av hverandre. Trenger å vite om det er noe jeg gjør feil eller som gjør at jeg blit oppfattet som en jente de enten tar for gitt, eller som de ikke gidder/vil finne noe på med? kan være jeg er fordramatisk, men det er jo dette som faktisk skjer.

Sånn det er nå har jeg i flere måneder hatt løs snakk om å dra på festivaler, hytteturer med to venninner. Viser seg at den ene venninnen min, sa til meg igår at hun skulle reise til utlandet med noen spom hun kjenner og aner ikke nårå hun kommmer tilbake. Jeg visste ikke om dette engang, og fikk sjokk. Da sa hun at jeg fikk det til å høres negativt ut at hun skulle reise. Selvfølgelig ikke, jeg kom ikke engang på hytteturene og festivalene,slik jeg gjør nå, og ser jo at dette kommer ikke til å skje. Har ikke kjent disse to veldig lenge, men somsagt, er en gjennomgående trend i livet mitt, at jeg blir overkjørt på denne måten.-Det sårer!

Lurer på om "taktikken" jeg bruker om å holde småsnakket gående, blir litt som en alarm, og at de til slutt soner ut hva vi gjør og hva vi snakker om? Til tross for dette, synes jeg at de må ta ansvar for hva de sier, og lytte til hva vi faktisk snakker om, har de vært helt zombie og borte i hodet sitt ?!?

De gir ingen heads up, plutselig så har de bare snudd planene og gåttt med en annen rettning, og jeg sitter igjen og føler meg forlatt . Det er jo ikke bare en følelse heller, er jo det som faktisk skjer!

Hvordan kan det ha seg? Hvorfor er det noen som opplever å bli hørt av vennene sine hvor de faktisk virkelig gjør hva de sier de skal gjøre, og knytter seg til avtalen? Vet jo at det er venninner som drar sammen, men er dritt lei av at jeg blir overkjørt på denne måten? Vet ikke hvordan ejg skal takle det, for jeg har prøvd taktikken med å ikke snakke til disse, og da skjer det jo heller ikke noe.

Hva kan jeg gjøre i en slik situasjon og med en sånn holdning? synes det er utrolig respektløst!

Anonymkode: 91ce9...48b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kanskje de synes du er påtrengende🧐forøvrig opplever jeg lignende situasjoner med ulike relasjoner; det er bare slik. folk har lite empati, og liker ikke å være bundet av avtaler. har selv opplevd veninner som avlyser 15 min ETTER at avtalen var😭har egentlig bare resignert. i desse tider tar man de smulene man får. skal jeg oppgradere, kreve respekt osv sitter jeg igjen som viggo venneløs😣

Anonymkode: 3e285...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva det kan være. Men en grunn kan jo være at du oppleves som litt slitsom å være sammen med over tid? 
Har selv en venninne i gjengen som jeg kjenner at flere av oss ignorerer litt når hun kommer med forslag. Mye fordi vi føler at vennskapet med oss er litt "enveis". Altså, vi er venner for at hun skal få noe ut av det. 
Hun skal snakke om sitt. 
Hun skal se ut som den kuleste, mest populære og mest interessante personen.
Når vi er ute sammen, skal hun først skryte av seg selv, og deretter forsøke å finne noen andre enn oss å henge med. 

Så hva gjør vi? 
Vi lar være å bli med på det hun foreslår oftere enn vi føler vi MÅ. Og da helst ting som varer så kort som mulig. (Møtes på kafe.) 

Anonymkode: 16291...3a7

Skrevet

Har du vurdert å dra alene? Altså, i stedet for å si "hva om vi drar til Paris i mai?" så sier du "jeg har tenkt meg en tur til Paris i mai, vil dere være med? Bestiller billetter den-og-den-datoen".

Det er lett at ting blir hengende i luften dersom ingen faktisk driver det fremover. Dessuten er det en uvane i dagens samfunn at det har blitt helt ok å avlyse ting i siste øyeblikk. Det hender jeg må gjøre sånne ting selv - skammer meg alltid grenseløst etterpå - fordi ting plutselig kommer inn, spesielt i jobbsammenheng.

Hvis det er noe jeg har virkelig lyst til å gjøre, så gjør jeg det alene om ingen har lyst til å være med. Er det litt kleint i blant? Absolutt! Men som regel treffer man jo på folk som har lignende interesser eller som er fascinert av de samme områdene/tingene som en selv. Selv nordmenn er ganske ålreite når du reiser alene!

Når det kommer til ting som 17. mai og nyttårsaften, så har jeg bodd utenlands såpass lenge at det er vanskelig å komme med tips eller råd annet enn å engasjere seg som frivillig. Det er den beste måten å møte mennesker på!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det kan være. Men en grunn kan jo være at du oppleves som litt slitsom å være sammen med over tid? 
Har selv en venninne i gjengen som jeg kjenner at flere av oss ignorerer litt når hun kommer med forslag. Mye fordi vi føler at vennskapet med oss er litt "enveis". Altså, vi er venner for at hun skal få noe ut av det. 
Hun skal snakke om sitt. 
Hun skal se ut som den kuleste, mest populære og mest interessante personen.
Når vi er ute sammen, skal hun først skryte av seg selv, og deretter forsøke å finne noen andre enn oss å henge med. 

Så hva gjør vi? 
Vi lar være å bli med på det hun foreslår oftere enn vi føler vi MÅ. Og da helst ting som varer så kort som mulig. (Møtes på kafe.) 

Anonymkode: 16291...3a7

Prøver å være imøtekommende på dette, fordi jeg vet at det kan bli et tema. Derfor jeg har sagt at sorry at det blir mye, vet at det Kansje blir litt mas osv. Blir etter dette møtt med at det ikke er mas ect. 

Har selv sagt at dette er en fase. Og nettopp ved å foreslå 0ngjøre morsomme ting også, som å finne på noe 17 mai, så vil vi få en positiv opplevelse sammen. Men de er io ikke interessert!

Er dritt lei av å måtte dra opp tunge temaer igjen, for å være kjip liksom, å si at dette og dette oppleves feil og som at No e skurrer. Blir jo bare enda en negativ ting, og jeg opplever meg selv som kjip og masete paga at jeg må vise meg sånn. 

De tar ikke ansvar for å selv bære en som blir tung <å drasse>på, når de ikke viser til at de gidder å ta ansvar. 

Opplever det som at de vil at dette skal balle på seg, for at de skal ha et påskudd til å se at noe ikke går. Det skuter og går til en av oss blir lei.. 

Har nettopp fått en snap fra en av disse venninnene, og merker at jeg er bitter og smpsur. Vil egentlig ikke åpne snappen, for å måtte finne frem energien for å late som at alt er greit. 

Er blitt lei av å lage som.. Vet ikke hva jeg skal gjøre, ofr opplever at uegg i respekt for meg selv, blir nødt til å reagere. Sette grenser for meg selv.

Si at dette ikke er ok, for hun har det jo kjempefint. For disse venninnene, er jeg kp bare tidsfordriv. Tydelig at det virkelige livet deres, ligger hos andre.. Jeg MÅ reagere da.. Så hvordan kan du ta det opp? 

Synes det dreier seg om ansvar, at jeg sier at det er blitt jeg som må drive alt, og at selv når vi snakker sammen, så klarer jeg ikke å stole på at de rett og slett er tilstede, verken med mening eller intensjoner. Det viser seg jo i handlingene som er blitt gjort. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Rosmarin(ert) skrev (28 minutter siden):

Har du vurdert å dra alene? Altså, i stedet for å si "hva om vi drar til Paris i mai?" så sier du "jeg har tenkt meg en tur til Paris i mai, vil dere være med? Bestiller billetter den-og-den-datoen".

Det er lett at ting blir hengende i luften dersom ingen faktisk driver det fremover. Dessuten er det en uvane i dagens samfunn at det har blitt helt ok å avlyse ting i siste øyeblikk. Det hender jeg må gjøre sånne ting selv - skammer meg alltid grenseløst etterpå - fordi ting plutselig kommer inn, spesielt i jobbsammenheng.

Hvis det er noe jeg har virkelig lyst til å gjøre, så gjør jeg det alene om ingen har lyst til å være med. Er det litt kleint i blant? Absolutt! Men som regel treffer man jo på folk som har lignende interesser eller som er fascinert av de samme områdene/tingene som en selv. Selv nordmenn er ganske ålreite når du reiser alene!

Når det kommer til ting som 17. mai og nyttårsaften, så har jeg bodd utenlands såpass lenge at det er vanskelig å komme med tips eller råd annet enn å engasjere seg som frivillig. Det er den beste måten å møte mennesker på!

Har vært alt for mye alene i livet hittil. 

Vet at dette ikke er løsningen, problemet ligger jo i relasjonen, så det hjelper jo ikke å droppe ut av hele situasjonen. Løser ingenting. Faktisk vil det gjøre alt verre. 

Du må søke deg til roten av det, for å løse problemet, ligger i det sosiale sitt vesen.

Sorry men dette var et intetsigende råd.. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

kanskje de synes du er påtrengende🧐forøvrig opplever jeg lignende situasjoner med ulike relasjoner; det er bare slik. folk har lite empati, og liker ikke å være bundet av avtaler. har selv opplevd veninner som avlyser 15 min ETTER at avtalen var😭har egentlig bare resignert. i desse tider tar man de smulene man får. skal jeg oppgradere, kreve respekt osv sitter jeg igjen som viggo venneløs😣

Tror du bare må ta opp sånne handlinger og holdninger.. 

Ellers blir du utnyttet.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske tydelig at de unngår å legge konkrete og faste planer sammen med deg. Det tyder på at de faktisk ikke har så lyst til å være sammen med deg. Da hadde de prioritert deg. Kanskje de synes det er vanskelig å si det? Jeg hadde iallefall hatt vanskelig for å si til en bekjent at jeg ikke ønsker nært vennskap hvis den andre maste og pushet. Da hadde jeg nok heller prøvd å la vennskapet dø ut, selv om den andre hadde fått "sjokk" av at jeg la andre planer. Man kan ikke tvinge noen til å være venner. 

Du trenger nye og bedre venner, som liker å være sammen med deg og som prioriterer deg. 

Anonymkode: 5a90d...9c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer egentlig på hva du prater om når du er med dem. Dersom du feks bare prater om det samme og det kan jo være feks utseendet og at du selv ikke synes du er pen nok osv. Slike folk orker ihvertfall ikke jeg å omgås. Datter til en venninne av meg er slik og jeg har mange ganger lurt på om hun egentlig har venner da hun maser om eget utseende hele tiden. Pen jente og må høre det hele tiden. 

Anonymkode: 75672...09b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts kan ikke tvinge folk til å være venner. jeg har en lignende veninne som jeg begrenser kontakten med for å unngå å bli helt psykisk utmattet. det betyr ikke at jeg hater henne, men ønsker ikke denne tette kontakten. og gud forby, å dra på tur. noen timer nå og da er kjekt.

det er ikke mitt ansvar om hun har det bra eller ikke. når det er sagt, så sliter jeg såpass mye med egen sykdom at det blir for mye å ta ansvaret for andres mentale helse...😔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts kan ikke tvinge folk til å være venner. jeg har en lignende veninne som jeg begrenser kontakten med for å unngå å bli helt psykisk utmattet. det betyr ikke at jeg hater henne, men ønsker ikke denne tette kontakten. og gud forby, å dra på tur. noen timer nå og da er kjekt.

det er ikke mitt ansvar om hun har det bra eller ikke. når det er sagt, så sliter jeg såpass mye med egen sykdom at det blir for mye å ta ansvaret for andres mentale helse...😔

Hva synes du om det å legge planer, som om de er reelle, for å så avbryte? Hvem er det som tvinger hvem? Ser ikke helt hvor tvang kommer inn, og det er hva som er poenget her. At jeg fører en åpen dialog hele veien, og opplever at jeg ikke blir behandlet med et like åpent spill...

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lurer egentlig på hva du prater om når du er med dem. Dersom du feks bare prater om det samme og det kan jo være feks utseendet og at du selv ikke synes du er pen nok osv. Slike folk orker ihvertfall ikke jeg å omgås. Datter til en venninne av meg er slik og jeg har mange ganger lurt på om hun egentlig har venner da hun maser om eget utseende hele tiden. Pen jente og må høre det hele tiden. 

Snakker like mye om hverdagslige ting som store temaer. akkurat nå er vi i en vanskelig situasjon med de to venninnene ,og vi snakekr derfor ikke mye. Derfor jeg har respekt for at de ønsker å komme seg bort og ut av situasjonen på sin måte.

Men er det en riktig måte å gjøre det på ovenfor meg? Det å skulle leggge planer også droppe det, uten å gi det så mye som et hint, bare å si at jeg skal dra til utlandet blabla..

Hvordan ville du ha følt på det?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo ganske tydelig at de unngår å legge konkrete og faste planer sammen med deg. Det tyder på at de faktisk ikke har så lyst til å være sammen med deg. Da hadde de prioritert deg. Kanskje de synes det er vanskelig å si det? Jeg hadde iallefall hatt vanskelig for å si til en bekjent at jeg ikke ønsker nært vennskap hvis den andre maste og pushet. Da hadde jeg nok heller prøvd å la vennskapet dø ut, selv om den andre hadde fått "sjokk" av at jeg la andre planer. Man kan ikke tvinge noen til å være venner. 

Du trenger nye og bedre venner, som liker å være sammen med deg og som prioriterer deg. 

Anonymkode: 5a90d...9c7

Har flere nyere bekjentskaper- Og disse to er to av de tre jeg har mest kontakt med. Sender snaps, som ejg nå misstenker for å vøre fellessnaps til alle. Ikke noe galt i det,men det med å legge planer for å så droppe er sykt respektløst,jegkjenner det igjen fra tidligere vennskap som ejg har droppet.

Vil helelr ha litt respons på hvordan du kan ta det opp på en god måte. FOr det er hva jeg tenger å gjøre

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vil legge ti lat dette er venninner som har sagt til meg at det er mye ensomhet og at de ikke har så mange venninner. Har ikke tenkt så mye på dette, og trodde dette var en slags betroelse ovenfor meg, at vi kasnje kom hverandre nær-Men føler på at dette mer eller mindre bare var tilleggsinfo som ejg ikke skjønner helt hvor passer inn..

Om ikke annet begynner jeg å føle på at det ikke er helt greit. Har erfaringer med at denne typen kan finne på å ringe på døra di, en gang, for å seå sette seg inn i bilen for å kjøre hejm. Etterpå når jeg spurte om hvor hun ble av, var svaret at hun ikke trodde jeg var hjemme. Droppet kontakten.

En annen planla med meg, for å så ikke komme og si at hun ikke orket. Hdde ordnet til da også. Knakk faktisk en vaskekost i styret med å rengjøre der ejg bodde da.

Jeg har fått nok av denne typen.

Vil vite hvordan noen her har talket sånne typer mennesker og fått frem hva de mener hvordan de gikk frem ov hvordan de og om de fikk taklet situasjoen på en måte de vil dele.

Er ganske ferdig somsagt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om jeg følger deg på at du har tenkt å ta det opp. Dersom du lurer på noe, kan du jo bare spørre dem hva som er grunn til at de avlyser avtaler med deg. Face to face. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg følger deg på at du har tenkt å ta det opp. Dersom du lurer på noe, kan du jo bare spørre dem hva som er grunn til at de avlyser avtaler med deg. Face to face. 

Ja, vet ikke om denne er for krass bare. 

Har erfaringer med at om du går såpass direkte ut med et typ ultimatum, betyr kroken på døra for vennskapet.. 

Og er ikke helt sikkert på om de er så reflekterte, og derfor kan egoet deres komme i veien for at vi har et <issue>, og boom-vennskapet ryker... 

Så ville hørenol noen har gode forslag til hva man kan si.. 

Ts

Skrevet

Ut i fra det du skriver og måten du skriver på kan det nesten virke som at du er en smule intens? Og du skrev i HI at du har en tendens til å snakke mye om deg selv og at det kan være slitsomt? Handler mye av relasjoen kun om deg eller er du like mye engasjert i livene til venninnene dine? 

Det jeg har opplevd er at de beste vennskap er ikke basert på at man finner på ting hele tiden. Har en venninne som jeg ser 1 gang i året og det er som om ingen tid har gått. fordi det er avslappende å være med hverandre. 

Kanskje de syns rett og slett at du blir for mye?

Hadde spurt de rett ut jeg. evt sendt en melding om du ikek vil ta det face to face. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at du er en person som tilfører andre energi, eller at du stjeler mye energi? Personlig har jeg blitt veldig flink til å kutte ut sistnevnte relasjoner da det er lite givende. 

Anonymkode: f01a3...470

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
bunny_94 skrev (1 time siden):

Ut i fra det du skriver og måten du skriver på kan det nesten virke som at du er en smule intens? Og du skrev i HI at du har en tendens til å snakke mye om deg selv og at det kan være slitsomt? Handler mye av relasjoen kun om deg eller er du like mye engasjert i livene til venninnene dine? 

Det jeg har opplevd er at de beste vennskap er ikke basert på at man finner på ting hele tiden. Har en venninne som jeg ser 1 gang i året og det er som om ingen tid har gått. fordi det er avslappende å være med hverandre. 

Kanskje de syns rett og slett at du blir for mye?

Hadde spurt de rett ut jeg. evt sendt en melding om du ikek vil ta det face to face. 

Lurer på om jeg skal si at tilliten er borte, dermed er respekten og så borte.

Det med å være intens? Hvordan kan du være intens, når vi snakker om at vi har en avtale,som tydeligvis ikke er reell og kunne likesågodt vært tankespinn og røverhistorie som ikke har rot i virkeligheten?

Opplever du det å være mindre intens, som å ikke tillegge hva du sier noe vekt og verdi?

Synes det var en merkelig tolkning, kan du si mer om hvordan du tolker dette dit at det er intenst?

Ser poenget ditt i at du synes det er greit å møtes 1 gang i året. Dette er ikke tilfelle,verken for meg eller disse to venninnene. Vi er single og som jeg sier, finner de på ting med andre-Så behovet er der..Hva somer greia, er fakta: De finner på andre planer og lager typ skrønehistorier med meg. Er kansje ikke hva de mener, men er jo sånn det faktisk blir. Derfor sånn jeg tolker det.

Hvorfor handler det kun om hva jeg gjør og sier? Synes du det er mer riktig at venninene mine virker til å fraskrive seg ansvar for hva vi snakker om? Vi er jo to i en samtale? synes du dette er grei oppførsel?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du at du er en person som tilfører andre energi, eller at du stjeler mye energi? Personlig har jeg blitt veldig flink til å kutte ut sistnevnte relasjoner da det er lite givende. 

Anonymkode: f01a3...470

Ja nettopp dette jeg vurderer på hvordan man kan ta opp-uten å trigge egoet på noen måte.

Vet fra tidligere erfaringer at denne typen har et ego, og ønsker jo egetlig å ha flere venner, ikke bryte vennskapsbånd.Men betyr jo ikke at jeg skal godta alt og bare tolerere også kan de gjøre og si akkurat hva de vil, uten at det skal treffe.

Hva jeg trenger er tips og råd til hvordan å ta opp det at de virker til å høvle over meg, altså ikke tillegge meg verdi og respekt-Gjennom at jeg føler at tillitten er borte.

Da mener jeg at jeg føler at ejg ikke kan stole på dem-Det er jo egetlig ikke kun en følelse, er jo hva jeg gjentatte ganger må fortelle her inne-Det er fakta.

Hvordan kan man ta opp dette på en måte som gir gode muligheter for å diskutere sak? 

Jeg har tidligere spurt om at det er sånn at venninen min faktisk ikke vil snakke om såre temaer,for det er hva jeg får inntrykk av. Ender opp med at jeg ikke får svar, jeg sender jo andre snapper og alt blir bare snakket vekk etter dette.

Vet ikke om dette er en taktikk fra venninen min sin side,men begynner å bli lei og merker at jeg mister fokus, selvrespekt og føler meg som en vaskeklut og en slave som må godta hva jeg får. Dette er ikke sundt og ikke hva jeg er ute etter. Samtdig så vokser ikke venninner på trær, og de har tidligere vært der, men jeg opplever somsagt at det er sånn at de er der akkurat nok til at de skriver og melder, men når det kommer til å sette av tid til mer enn å sitte bak skjermen,så blir det bare med ord,sånnsett kun tankespinn og abstrakte ideer.

Livet deres i virkeligheten, lever de ut med andre.

Dette er jo ikke riktig det heller, og det er jo ganske tyderlig.

TS

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...