Gå til innhold

Favoritter i woken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine favorittingredienser i woken?

Skriv det her, kanskje vi kan få noen tips for å variere med.

Mine favoritter er sukkererter, asparges, squash, gulrot og tomat (skraper ut frøene og det bløte og bruker skallet).

Ellers bruker jeg mye cashewnøtter, svampi og kamskjell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gulrøtter, squash, bønnespirer og tunfisk er de tingene jeg liker best. :)

Skrevet
gulrøtter, squash, bønnespirer og tunfisk er de tingene jeg liker best. :)

Fersk tunfisk eller på boks? Blir det ikke litt grøtete hvis den er fra boks?

Skrevet

Fra boks. Jeg har den i helt til slutt, og da er det ikke noe problem. For øvrig bruker jeg tunfisk i pasta også, aller helst med pesto, kapers, pinjekjerner og masse parmesan (av og til også med artisjokkhjerter). Men det siste var vel litt OT. :rodme:

Skrevet

Kylling eller svinekjøtt, fennikel, squash (både gul og grønn), paprika, vårløk, løk, hvitløk, sukkererter, purre, gulrøtter, kinakål, hodekål og chili.

Lager "saus" selv av f.eks. soyasaus, sesamolje, krydder, ingefær, hvitløk, chutney, sambal oelek, buljong, søt chilisaus, karripasta +++ Men Blue Dragon Szechuan krydret tomatsaus er aldeles nydelig, så den brukes ofte. Serverer som oftest nudler til, er ikke så glad i ris.

Skrevet

Hos meg er det standard med vannkastanjer og cashew-nøtter. Sååå godt!!!

Skrevet

Jeg holder også en knapp på særlig sukkererter, vannkastanjer og cashewnøtter - oftest bruker vi squash, rødløk, paprika, gulrøtter og brokkoli eller blomkål i tillegg (vi pleier å ende opp med alt for mye grønnsaker i forhold til saus :rodme: ). Proteininnslaget blir som oftest kylling, av og til laks.

Dessuten er hvitløk, frisk chili og ingefær standard, og så liker jeg å lage saus av innkokt kyllingkraft (min hjemmelagde ;) ), friskpresset appelsin og lime/sitron, litt honning, sesamolje, evnt. soyasaus og maizenna.

Skrevet

Vannkastanjer, broccoli, paprika, løk, blomkål,sukkererter, asparges - og evnt svinekjøtt eler kylling.

Kan egentlig bare spise grønnsaker jeg, når jeg bruker wok`en.....

Skrevet

Vannkastanjer, bønneskudd, ferske sjampinjonger, squash, minimais og bambusskudd.

:)

Skrevet

Vannkastanjer, spinat, sjampinjong (fersk), squash, paprika, brokkoli, bønner/linser, bambuskudd, løk.

Serverer oftest ris ved siden av, en sjelden gang nudler. Saus er jeg ikke flink til , og bruker lite.

Noen som har noen å anbefale?(evnt oppskrift på selvlagde)

Skrevet
Vannkastanjer, spinat, sjampinjong (fersk), squash, paprika, brokkoli, bønner/linser, bambuskudd, løk.

Serverer oftest ris ved siden av, en sjelden gang nudler. Saus er jeg ikke flink til , og bruker lite.

Jeg bruker mye Ketjap Manis (mørk indonesisk soya) blandet med søt chilisaus. Og finhakket chili, hvitløk og ingefær.

Skrevet
Saus er jeg ikke flink til , og bruker lite.

Jeg pleier å blande saften av 1-2 appelsiner (avh av størrelse) og 1 lime med litt flytende honning, sesamolje og soyasaus etter smak. Rører til honningen er oppløst, og tilsetter ca. 1 ss maizenna. Dette har jeg i woken helt tilslutt sammen med ca 1,5 (?) dl kyllingkraft, og gir det et oppkok.

Og som Lilypie bruker jeg også hvitløk, chili og ingefær, som jo blir endel av sausen, selv om de surrer litt for seg i woken først sammen med grønnsakene.

Har også eksperimentert litt med 1 boks kokosmelk, saften av 2 lime, sesamolje og soyasaus, og sitrongress i tillegg til hvitløk, ingefær og chili (feks i kombinasjon med laks), men synes ikke det fungerer helt, kanskje... :sjenert:

Skrevet

Må ha vannkastanjer i min wok.

Skrevet (endret)

Vannkastanjer, bambusskudd, bønnespirer, gulrot, chili, vårløk, cashewnøtter, litt raspet ingefær, sukkererter, rød paprika, kylling eller svinekjøtt.

Av sauser liker jeg Blue Dragon oyster & spring onion (tror den het det) og en sweet chili saus.

Av og til har jeg litt kokosmelk også i.

Ris eller nudler til.

Endret av Midnattsol
Skrevet

Piaf: Vil du få det godt med kokosmelk, ville jeg ikke tilsatt så mye lime.

Min oppskrift: Mos 2 cm ingefær, 4-5 fedd hvitløk og en sterk chili i en morter. Tilsett litt mørk soya, ørlite brunt sukker og skvis litt lime. Tilsett litt kraft/fond. Og tilslutt legger du i 1-2 blad Kaffir-lime.

Synes denne er god.

(beklager avsporing :sjenert:)

Skrevet

Takk for tips, Lilypie. :)

Jeg har nok forsøkt med mindre lime også, har 2-3 ulike oppskrifter som utgangspunkt. Varianten med saft av 2 lime til en boks kokosmelk er til laks, tanken er kanskje at det trengs endel syre for å balansere både fettet i laksen og den kremete og søtlige kokosmelken.

Mulig det rett og slett er selve kokosmelksmaken jeg ikke er helt fortrolig med når den blir tilstrekkelig fremtredende... :sjenert:

Skrevet

Pinjekjærner og nudler er jammi jammi i wok :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Gulrøtter, brokkoli, minimais, vannkastanjer, paprika og løk eller purre. Eventuelle cashewnøtter tilsettes etterpå, ikke alle i fam. liker det. Vi har alltid ris, soyasaus og en chilisaus til.

Woket i går og brukte Amoys oyster and garlic sauce. Den er såååå god! :)

Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

gulrøtter

blomkål

brokkolli

purre

løk

hvitløk

vannkastanjer

bambusskudd

sukkererter

bønnespirer

paprika

squash

bønner (i forkjellige typer. )

brekkbønner

kålrabi

kinakål

ingefær (bare litt da)

babymais

kål

fennikel

aubergine

agurk

stanselleri

sllerirot

persillerot

nøtter/frø - feks. valnøtter, pekannøtter, peanøtter, cashewnøtter solsikkefrø sesamfrø

kommer ikke på mer i farta...og ikke nødvendigvis alle de tingene på en gang da.

Endret av Catwoman
Skrevet

Vannkastanjerog babymais må være med! Og så er det utrolig godt med cashewnøtter, babygulrøtter, broccoli, bønnespirer og ikke minst å drysse litt sesamfrø på den ferdige wok'en. Bortsett fra dette varierer ingrediensene litt fra gang til gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...