Gå til innhold

Sosial angst og naboer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig gøy å se at alle de andre naboene mine snakker med hverandre, går bort til hverandres tomter osv når jeg selv bare såvidt har turt å si hei til 2 av mine naboer på de 6åra jeg har bodd her. 😔

Flere med sosial angst som føler på det samme? 

Anonymkode: d470f...505

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor plager det deg sånn? Tenker du at naboene reagerer på at du ikke har snakket mer med de? Eller er det helst det at det plager deg mest fordi angsten har hindret deg i å ha mer kontakt med de?

Du må vertfall ikke tenke at naboene tenker negativt om deg, bare fordi du ikke har sagt annet enn Hei. Det er ikke alle som har kontakt med naboene sine, og vet du hva? Det er faktisk helt Ok. Nå har det jo også gått 6 år, tror ikke at det er noe som de går rundt og tenker på i hverdagen.

Om du ønsker mer kontakt, start i det små. Jeg vet hvor vanskelig det kan være. Men du trenger jo ikke å si mye heller. Forslag "Hei! Så fine blomster/ hekk du har i hagen, hva er det? Åh! Er det det, ja. Hvor fikk du tak i det? Er de lettstelte?" Blablabla. Når du blir trygg nok på en nabo, er det også enklere å komme med en vennlig invitasjon etter en prat "Du kunne ikke tenkt deg å tatt en kaffe ute i sola en dag? Det hadde vært hyggelig å bli bedre kjent med dere siden vi er naboer" osv

Anonymkode: 2e546...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg? La naboene gjøre som de vil, så lenge de ikke plager deg

Anonymkode: fef3b...8bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, absolutt. For min del har det bare blitt verre og verre. Nå har jeg bodd her i nesten ti år og må faktisk flytte. 

Anonymkode: 5a68b...3c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, absolutt. For min del har det bare blitt verre og verre. Nå har jeg bodd her i nesten ti år og må faktisk flytte. 

Da bør du bytte behandler om du blir verre og ikke blitt bedre på 10 år

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sosial angst skaper masse virr varr av følelser som at man går å analyserer om andre liker en osv. Er nok derfor TS føler seg ekstra uglesett. 

TS, husk at folk har ofte mer enn nok med seg selv og tenker ikke mye over at du er der engang med mindre du tar kontakt.

Anonymkode: a4cf8...52e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på en veldig liten plass ute på landet der «alle kjenner alle». Flyttet hit for 3 år siden. Bortsett fra et par av naboene som er ekstremt skravlete og ikke lar meg slippe unna om de får øye på meg, så kjenner jeg ingen og prater ikke med noen. Bryr meg ikke nevneverdig...🤷‍♀️

Anonymkode: ce7e5...fb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke særlig gøy å se at alle de andre naboene mine snakker med hverandre, går bort til hverandres tomter osv når jeg selv bare såvidt har turt å si hei til 2 av mine naboer på de 6åra jeg har bodd her. 😔

Jeg tror at folk med sosial angst i mange tilfeller kan jobbe seg ut av det. Det at man utfordrer seg selv litt og litt. Hvis man gjør noe skummelt mange ganger så er det ikke så skummelt lenger. Lag en plan for hvordan du ønsker å bli og jobb mot det. Lag en plan i hodet for ting du kan spørre om eller snakke om hvis du ønsker å snakke med naboene.

Alle har sosial angst, men i forskjellig grad. Har du sterk sosial angst burde du gå til behandling eller ta et online kurs.

Hyggelig at du tar opp et viktig tema jeg tror mange kjenner seg igjen i 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må du flytte?

Jeg forstår deg for øvrig godt. 

Anonymkode: 12b10...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være praktisk å være på hils med naboene ja, så begynn i det små. Men du trenger ikke bli en av de skravlete naboene som henger over gjerdet hver dag! 

Anonymkode: b2dfa...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Å være på hils og litt tåkeprat er greit det.

Men vokt deg for mer, ikke bli kjent med en nabo. Plutselig står de på døra i utide.

Viktigste jeg har lært om en nabo, spesielt når du bor i leilighet. Hold avstand!! :) Aldri inviter noen inn til deg, eller bli for godt kjent. Da dreper du alt som heter privatliv.

Anonymkode: 018f0...a79

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke kjenne alle naboene eller stå og snakke med de hver gang du ser dem. Kan du se deg ut et par av dem og bare smile og si hei, så er det en begynnelse. Jeg har slitt med det samme selv. Flyttet til et nytt boligfelt hvor alle flyttet inn samtidig, alle hadde barn i samme alder og alle virket kjempesosiale. 

Anonymkode: ff565...708

AnonymBruker
Skrevet

Føler veldig på det nå. Har alltid vært stille her, men nå har det flyttet inn en bråkmaker, og jeg holder på å bli gal. Han ser på type Nytt På Nytt på EKSTREMT HØYT VOLUM, sikkert med en subwoofer plassert mot veggen. Konstant BLABLABLA med den miksen på mannestemmene de bruker i sånne skravleprogrammer.

Men tør jeg banke på døra hans og be ham dempe seg? Nei, selvsagt ikke.

Anonymkode: d5f8e...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor må du flytte?

Jeg forstår deg for øvrig godt. 

Anonymkode: 12b10...ba7

Fordi den ene naboen rett og slett sa høyt mange av de tingene jeg har gått og vært redd for inni hodet mitt, sånt som folk sier at bare er noe man innbiller seg. At ingen av naboene liker meg, at de synes hagen min er stygg og at han ikke skjønner hvorfor jeg bor der når jeg er så usosial. 

Nå er angsten min så sterk at jeg ikke klarer å hente posten eller gå ut med søppel lenger, og når jeg skal på jobb må jeg først sjekke om han er ute. Helt jævlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 20.29):

Da bør du bytte behandler om du blir verre og ikke blitt bedre på 10 år

Handler om nabo, ikke behandler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 14.41):

Jeg har ikke sosial angst. Snakker likevel ikke med naboene. Slapp av, du går ikke glipp av noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...