Gå til innhold

Sovner bare man setter seg ned

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sovner selvsagt alltid i bilen når jeg kjører, men blir mange ganger veldig trøtt når han selv kjører og. Flere ganger at han har skjenet mot en av sidene. Det er jo livsfarlig. Han tøyer sikkert strikken enda lengre når jeg ikke er med. Det er jo bare et tidsspørsmål før det skjer noe.

Ts

Anonymkode: 1527e...fb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at kroppen har assosisert det å sette seg ned og slappe av med det å sovne? Siden han har gjort det så ofte?

Mange har det problemet når de skal lese. Selv om boken er interessant så sovner de etter bare noen få sider. Gjør man det mange nok ganger så vil hjernen lage en slik kobling - sette seg ned og lese = nå skal vi sove. For å motvirke det så leser man kun så lenge man er våken, så fort man merker at man blir trøtt så legger man fra seg boken og reiser seg opp og gjør noe annet. Dette for å bryte mønsteret hjernen har laget om at bok betyr sove.

Det kan høres ut som om din mann, dvs hjernen hans, har laget en kobling om at sette seg ned og slappe av = sove. Hvis det er tilfelle så må han bryte det på samme måte. Dvs, så fort han blir søvning, reise seg opp og gjøre noe annet.

Anonymkode: 6f1ef...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være at kroppen har assosisert det å sette seg ned og slappe av med det å sovne? Siden han har gjort det så ofte?

Mange har det problemet når de skal lese. Selv om boken er interessant så sovner de etter bare noen få sider. Gjør man det mange nok ganger så vil hjernen lage en slik kobling - sette seg ned og lese = nå skal vi sove. For å motvirke det så leser man kun så lenge man er våken, så fort man merker at man blir trøtt så legger man fra seg boken og reiser seg opp og gjør noe annet. Dette for å bryte mønsteret hjernen har laget om at bok betyr sove.

Det kan høres ut som om din mann, dvs hjernen hans, har laget en kobling om at sette seg ned og slappe av = sove. Hvis det er tilfelle så må han bryte det på samme måte. Dvs, så fort han blir søvning, reise seg opp og gjøre noe annet.

Det er i mange tilfeller veldig upraktisk. Du gjør ikke det midt i bryllupstalen, under julegudstjenesten eller når det serveres bursdagskake. Du gjør heller ikke det når du kjører bil i 80 km/t.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er i mange tilfeller veldig upraktisk. Du gjør ikke det midt i bryllupstalen, under julegudstjenesten eller når det serveres bursdagskake. Du gjør heller ikke det når du kjører bil i 80 km/t.

Ts

Nei, må jo begynne hjemme. Ellers, i selskap (når det ikke er tale) kan han reise seg opp, under julegudstjenesten kan han gå stille ut.

Man må jo være løsningsorientert, ikke bare henge seg opp i det som er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Før du hisser deg for mye opp, så er legen nødt å sjekke alt mulig. Det kan jo være noe alvorlig sykdom som ligger bak? Bestill time for han og bli med som støtte. Legen bør nok ta en god del blodprøver. Kanskje ham har alvorlig jernmangel, eller andre vitaminmangler. Kanskje han burde bli sendt til Ct med sjekk av kropp og hjerne? Bare for å utelukke alt. 

Anonymkode: 64345...531

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Narkolepsi synes jeg det høres ut som! Tving han til utredning!

Anonymkode: 58ebb...c6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det sammenheng med at han SOVNER ETTER at han har spist mat som inneholder mye karbohydrater? I såfall kan det ha sammenheng med blodsukkerstigning som gjør at han blir trett!

Anonymkode: 47869...077

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden hadde jeg ofte perioder der jeg sovnet hvor som helst og når som helst. Satte jeg meg ned var sjansen stor for at jeg sovnet. Så var jeg hos lege for årlig kontroll av mitt lave stoffskifte, og det viste seg at jeg var undermedisinert. Dette gjentok seg flere ganger, helt til jeg ble flinkere å kjenne lusa på gangen og kom meg til legen for sjekk før det gikk så langt.

Anonymkode: 5f5a7...7e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det sammenheng med at han SOVNER ETTER at han har spist mat som inneholder mye karbohydrater? I såfall kan det ha sammenheng med blodsukkerstigning som gjør at han blir trett!

Anonymkode: 47869...077

Om han har spist, er det 120% sikkert at han sovner. Han begynner ofte å duppe allerede ved bordet bare minutter etter at siste bit er spist.

Men han kan gjerne sovne ellers også, 1-2-3 timer etter mat, om han er sulten eller hverken mett/sulten. Alle tidspunkter er mulige. Men etter mat er det garantert, om han ikke er i aktivitet.

Han kan ha ei god natts søvn, eks fra kl 23-08, setter seg ned på sofaen i 12-13-tida, veldig stor sjanse for å sovne.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Pappa er sånn. Sovner i begravelser og alt faen... Han er utslitt og utbrent og har jobba ræva av seg i 30+ år. 

Anonymkode: 3ea0f...d59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en samboer som sovner nesten bare han setter seg ned. Det er såpass ille at det er stresser meg konstant og ødelegger mye.

Vi kan være i selskaper, bursdager e.l., etter ei tid, det kan være alt fra ca 30 min til 2 timer, sitter han sovende på stolen rundt matbordet, i sofaen rundt kakebordet. Ute på stolen i grillselskap. Vi har vært på teater, sånn der teateret foregår i midten og publikum satt rundt, vi satt på første rad, og han sovnet. På kino. På julegudstjeneste i kirka. Når han setter seg i sofaen med ei bok, sovner han stortsett alltid innen 5 min. 

Når vi er ute blandt folk blir jeg sint, stresset, det er flaut, og jeg synes det er respektløst. Nå kvier jeg meg til å reise ut på ting med han der man skal sitte rolig, vil helst gjøre det alene. Vet hva som kommer til å skje, og jeg er sint, anspent og flau over det allerede før vi drar.

Jeg har sagt han får ta seg sammen, men han sier han ikke klarer å stoppe det, bare blir så veldig trøtt. Da har jeg sagt han får dra til lege, for dette er ikke normalt, men det gidder han ikke, for han mener de ikke klarer å finne noe.

Jeg for min del har aldri sett eller opplevd noen andre som er slik, og mener det ikke er god nok unnskyldning det han sier. Det er jo ingen som sitter i selskaper osv og bare sovner på den måten. Kan dette være noe annet enn medisinsk? Og hva kan det være?

Han bør gå til legen, teste seg for alle slags vitaminer og mineraler. Så be om utredning for ekstrem utmattelse.

Anonymkode: 163b1...25b

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha ADD?

Anonymkode: bb69b...1f6

AnonymBruker
Skrevet

Det der kunne vert skrevet om min bror. Han har narkolepsi. 

Anonymkode: 8af11...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...