AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Jeg har en samboer som sovner nesten bare han setter seg ned. Det er såpass ille at det er stresser meg konstant og ødelegger mye. Vi kan være i selskaper, bursdager e.l., etter ei tid, det kan være alt fra ca 30 min til 2 timer, sitter han sovende på stolen rundt matbordet, i sofaen rundt kakebordet. Ute på stolen i grillselskap. Vi har vært på teater, sånn der teateret foregår i midten og publikum satt rundt, vi satt på første rad, og han sovnet. På kino. På julegudstjeneste i kirka. Når han setter seg i sofaen med ei bok, sovner han stortsett alltid innen 5 min. Når vi er ute blandt folk blir jeg sint, stresset, det er flaut, og jeg synes det er respektløst. Nå kvier jeg meg til å reise ut på ting med han der man skal sitte rolig, vil helst gjøre det alene. Vet hva som kommer til å skje, og jeg er sint, anspent og flau over det allerede før vi drar. Jeg har sagt han får ta seg sammen, men han sier han ikke klarer å stoppe det, bare blir så veldig trøtt. Da har jeg sagt han får dra til lege, for dette er ikke normalt, men det gidder han ikke, for han mener de ikke klarer å finne noe. Jeg for min del har aldri sett eller opplevd noen andre som er slik, og mener det ikke er god nok unnskyldning det han sier. Det er jo ingen som sitter i selskaper osv og bare sovner på den måten. Kan dette være noe annet enn medisinsk? Og hva kan det være? Anonymkode: 1527e...fb1
Million Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Hvis dere passer på at han tar seg tid til å legge inn en lur på en halvtimes soving FØR dere drar på slike tilstelninger, vil det forandre noe? Kanskje han ikke har like lett for å sovne der da, muligens? Vet ikke om dere har prøvd det, og om det ev fungerer å sove litt før man drar. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 Det høres ut som Om at han er utslitt. Jobber han mye?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 Det kan funke til en viss grad, men ikke alltid. Og om tilstelningen er over en viss tid, f.eks mer enn 2 timer, som mange ting er, sovner han uansett. Dessuten er det mange ganger det ikke er praktisk mulig. TS Anonymkode: 1527e...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Det høres ut som Om at han er utslitt. Jobber han mye? Ikke mer enn andre. TS Anonymkode: 1527e...fb1
Rumle Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Han må jo til lege å få sjekket det? Sover han godt om natten? 6
Gjest Smeltemann Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke mer enn andre. TS Anonymkode: 1527e...fb1 Bruker han tabletter som er sterke?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Jeg synes det klart virker som om en va Smeltemann skrev (Akkurat nå): Bruker han tabletter som er sterke? Ingen medisiner i det hele tatt. Heller aldri brukt. TS Anonymkode: 1527e...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 Rumle skrev (1 minutt siden): Han må jo til lege å få sjekket det? Sover han godt om natten? Ja, han sover godt om natten. Men snorker lett. Både på ryggen og siden. Enda han er i veldig god form og absolutt ikke overvektig. TS Anonymkode: 1527e...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Hvor gammel er han? Høres ut som en vanlig mann 50+ Anonymkode: b64f9...418
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Narkolepsi? Anonymkode: afb2e...1ea Er ikke det at man nesten bare faller om og sovner? Det er ikke sånn. Bare at når han liksom kan sette seg ned og slappe av, sovner han veldig ofte. TS Anonymkode: 1527e...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er han? Høres ut som en vanlig mann 50+ Anonymkode: b64f9...418 Tidlig 40-årene. Var også slik i 30-årene. TS Anonymkode: 1527e...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke det at man nesten bare faller om og sovner? Det er ikke sånn. Bare at når han liksom kan sette seg ned og slappe av, sovner han veldig ofte. TS Anonymkode: 1527e...fb1 Ekstrem søvnighet på dagtid Alle med narkolepsi har ekstrem søvnighet på dagtid i en eller annen form. Denne kan gi seg utslag på ulike måter: Noen kan ufrivillig sovne «overalt», som mens de spiser, snakker, gjør lekser, er på skole, jobb, buss, tog eller t-bane. Andre symptomer på søvnighet kan være automatiske handlinger (å fortsette med en aktivitet «halvt i søvne»), mikrosøvn, døsighet, konsentrasjonsvansker, redusert arbeidstempo og irritabilitet. Noen med narkolepsi klarer å «pine» seg til å holde seg våkne på skole og jobb (er aktive, går ut, går på do, klyper seg selv), men sovner på bussen og straks de kommer hjem. Da kan de sove i mange timer. https://www.helsenorge.no/sykdom/sovnsykdommer/narkolepsi/ Anonymkode: afb2e...1ea
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 Sånn var mannen min tidligere også. Det er nesten som å lese om han. Jeg syntes det var veldig flaut. I hver eneste sosiale sammenheng om vi var på besøk eller hadde besøk sovnet han etter kort tid. Dette var i 20årene. Han jobbet ikke mer enn andre og vi hadde ikke barn da. Etter at vi flyttet og han fikk en annen jobb som er mer fysisk og han jobbet mer er problemet nesten borte selv om vi har fått barn i tillegg. Han kan fortsatt bli ekstrem trøtt på ettermiddagen men sovner ikke i sosiale sammenhenger lenger Anonymkode: fae5e...559
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 Er han overvektig? Kan det være søvnapne eller narkolepsi? Mangel på noe? Han burde uansett dra til legen, ingenting av dette er normalt. Hadde ikke gitt meg på det. Ta prøver, søvnstudier osv. Det handler om helsen hans, ikke bare det at det er flaut for deg at han sovner over alt. Anonymkode: d9085...c96 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #17 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er han overvektig? Kan det være søvnapne eller narkolepsi? Mangel på noe? Han burde uansett dra til legen, ingenting av dette er normalt. Hadde ikke gitt meg på det. Ta prøver, søvnstudier osv. Det handler om helsen hans, ikke bare det at det er flaut for deg at han sovner over alt. Anonymkode: d9085...c96 Ikke overvektig. Ble sjekket for søvnapne, ingenting der. Spiser veldig variert og sunt. TS Anonymkode: 1527e...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #18 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er han overvektig? Kan det være søvnapne eller narkolepsi? Mangel på noe? Han burde uansett dra til legen, ingenting av dette er normalt. Hadde ikke gitt meg på det. Ta prøver, søvnstudier osv. Det handler om helsen hans, ikke bare det at det er flaut for deg at han sovner over alt. Anonymkode: d9085...c96 Jeg har jo prøvd å få han til lege, men han gidder ikke mer, siden de ikke fant no på den søvnapnesjekken. Ts Anonymkode: 1527e...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #19 Skrevet 21. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har jo prøvd å få han til lege, men han gidder ikke mer, siden de ikke fant no på den søvnapnesjekken. Ts Anonymkode: 1527e...fb1 Da burde han sjekkes for narkolepsi da Anonymkode: 48b2b...792 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #20 Skrevet 21. mars 2021 Kanskje han har søvnapné. Det kan gi ekstrem søvnighet på dagtid der man for eksempel holder på å sovne når man kjører bil og andre automatiske/passive prosesser. Første steg er å sjekke ut dette. Anonymkode: 9e7c9...7b0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå