AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Del Skrevet 20. mars 2021 Har busser lov å kjøre når det vises en S? som her Jeg mener at S betyr STOP og at når de har en loddrett strek kan de kjøre. Men en buss presset seg forbi meg her en dag, selv om jeg hadde grønt og bussen hadde S. Hva er riktig? Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Del Skrevet 20. mars 2021 S betyr at den skal stå stille, - betyr det samme som gult lys til vanlig, og | betyr at den kan kjøre. Så ja, du har rett. Anonymkode: 9b139...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Del Skrevet 20. mars 2021 Eller litt mer googling fant jeg svar: "Kollektivfelt kan ha egne trafikklys. I Norge består disse av hvite signaler, der «S» betyr stans, «–» representerer fargen gult på et vanlig trafikklys og «|» eller en pil mot høyre eller venstre representerer fargen grønn." Jeg får kontakte busselskapet her i byen og fortelle dem det. Om de allerede vet det, så bør de lære det videre til sine bussjåfører. Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Del Skrevet 20. mars 2021 Glemte kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_13#§24 Anonymkode: 9b139...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): S betyr at den skal stå stille, - betyr det samme som gult lys til vanlig, og | betyr at den kan kjøre. Så ja, du har rett. Anonymkode: 9b139...ebf Takk for svar, ja trodde nok jeg hadde rett. Det kan ikke være grønt for begge samtidig. Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_13#§24 Anonymkode: 9b139...ebf Alltid kjekt å ha kilde også, tusen takk!! Anonymkode: eab35...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Del Skrevet 20. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar, ja trodde nok jeg hadde rett. Det kan ikke være grønt for begge samtidig. Anonymkode: eab35...354 Nei, da forsvinner jo hensikten med lysreguleringen, så det var nok bare en feil fra sjåførens side, ev. en feil med styringssystemet. Anonymkode: 9b139...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har busser lov å kjøre når det vises en S? som her Jeg mener at S betyr STOP og at når de har en loddrett strek kan de kjøre. Men en buss presset seg forbi meg her en dag, selv om jeg hadde grønt og bussen hadde S. Hva er riktig? Anonymkode: eab35...354 Sjåføren trodde sikkert at S betyr: Skyndt deg! 😂😂 Anonymkode: d6510...5e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, da forsvinner jo hensikten med lysreguleringen, så det var nok bare en feil fra sjåførens side, ev. en feil med styringssystemet. Anonymkode: 9b139...ebf Bare en feil? Skal ikke bussjåfører vite når de kjører på rødt lys? Hva skulle være feil med styringssystemet mener du? Det var tydelig grønt lys for meg og tydelig S for bussen. Buss nr.2 som lå bak buss nr.1 kjørte ikke, han ventet til han fikk grønt lys for BUSSER. Jeg måtte bråbremse for å unngå kollisjon. Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #10 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjåføren trodde sikkert at S betyr: Skyndt deg! 😂😂 Anonymkode: d6510...5e6 Eller S betyr Schør! 😄 Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #11 Del Skrevet 20. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bare en feil? Skal ikke bussjåfører vite når de kjører på rødt lys? Hva skulle være feil med styringssystemet mener du? Det var tydelig grønt lys for meg og tydelig S for bussen. Buss nr.2 som lå bak buss nr.1 kjørte ikke, han ventet til han fikk grønt lys for BUSSER. Jeg måtte bråbremse for å unngå kollisjon. Anonymkode: eab35...354 Nei, sorry, ikke sånn sett bare en feil, ingen skal jo kjøre mot lysreguleringen. Men tenker at det ikke er noe systematisk over det, og at sjåføren i så måte "bare" gjorde en feil. Ikke at det er en bare-bare-feil. Var litt klønete formulert, mente ikke at det er greit på noen måte. Anonymkode: 9b139...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Del Skrevet 20. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Nei, sorry, ikke sånn sett bare en feil, ingen skal jo kjøre mot lysreguleringen. Men tenker at det ikke er noe systematisk over det, og at sjåføren i så måte "bare" gjorde en feil. Ikke at det er en bare-bare-feil. Var litt klønete formulert, mente ikke at det er greit på noen måte. Anonymkode: 9b139...ebf Det også ble rimelig klønete, jeg mener vel å si at det nok var en enkeltstående feil, og ikke noe sjåførene egentlig ikke er klar over. Da burde de i så fall miste "lappen". Anonymkode: 9b139...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det også ble rimelig klønete, jeg mener vel å si at det nok var en enkeltstående feil, og ikke noe sjåførene egentlig ikke er klar over. Da burde de i så fall miste "lappen". Anonymkode: 9b139...ebf Ja, de burde det. Det er heller ikke første gangen jeg opplever dette, så det har nok utviklet seg en ukultur blant noen bussjåfører. Ikke bra i det hele tatt. Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Del Skrevet 20. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja, de burde det. Det er heller ikke første gangen jeg opplever dette, så det har nok utviklet seg en ukultur blant noen bussjåfører. Ikke bra i det hele tatt. Anonymkode: eab35...354 Hvis du observerer det ofte et sted, så ville jeg tipset politiet i tillegg. Så kan sjåføren(e) få bøtene som de da har gjort seg grundig fortjent til, om politiet velger å ha en kontroll. Anonymkode: 9b139...ebf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du observerer det ofte et sted, så ville jeg tipset politiet i tillegg. Så kan sjåføren(e) få bøtene som de da har gjort seg grundig fortjent til, om politiet velger å ha en kontroll. Anonymkode: 9b139...ebf God ide, politiet har ofte kontroller her i byen, men dessverre er det oftest fartskontroller. Det trengs det også, men de har altfor sjelden kontroller i lyskryss, det er synd for det er altfor mange som kjører på rødt lys, både bilister og busser. Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #16 Del Skrevet 20. mars 2021 Tror noen sjåfører misforstår og tror at de kan bruke begge lysene. Altså at når det hvite er på S, kan de kjøre når det er grønt for andre trafikanter. Anonymkode: 6aca8...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #17 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Tror noen sjåfører misforstår og tror at de kan bruke begge lysene. Altså at når det hvite er på S, kan de kjøre når det er grønt for andre trafikanter. Anonymkode: 6aca8...646 Ja, det kan godt være at de tror det. Da er det vel manglende opplæring som er årsaken. Anonymkode: eab35...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #18 Del Skrevet 20. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: God ide, politiet har ofte kontroller her i byen, men dessverre er det oftest fartskontroller. Det trengs det også, men de har altfor sjelden kontroller i lyskryss, det er synd for det er altfor mange som kjører på rødt lys, både bilister og busser. Anonymkode: eab35...354 Ja, samme her hvor jeg bor, men jeg vet de fra tid til annen (jeg håper ofte, men tror noe annet) holder kontroller basert på innspill fra publikum. Det er ofte fart det og, men i ditt tilfelle så kanskje de gidder å ha en kontroll på et tidspunkt hvor det passerer mange busser, som morgenkvisten/ettermiddagsrushet. Jeg har flyttet til en by som ikke har nok lyskryss til at det du beskriver her kan bli et problem 😂 Anonymkode: 9b139...ebf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 20.44): Ja, det kan godt være at de tror det. Da er det vel manglende opplæring som er årsaken. Anonymkode: eab35...354 Det er min teori. Også fordi jeg har sett sjåfører som ikke engang kjører når det er | for dem. 😂 De tror kanskje de må vente på grønt. Anonymkode: 6aca8...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå