Gå til innhold

Barnehageansatte i korona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så synd på barnehageansatte nå? Hvorfor står det at de er utslitte? Hva er det jeg ikke forstår? 

Anonymkode: 4c1e5...543

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er usedvanlig utsatt, og kan ikke beskytte seg slik mange andre kan.

I tillegg har de fått vesentlig økt mengde arbeidsoppgaver med all vasking og andre smittevernoppgaver.

Anonymkode: 9c431...207

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

De skal, som alle andre, holde seg hjemme ved symptomer. Det innebærer merarbeid på de som er igjen på jobb. 

Anonymkode: 19a70...35d

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De skal, som alle andre, holde seg hjemme ved symptomer. Det innebærer merarbeid på de som er igjen på jobb. 

Samtidig som de skal følge opp (og bli smittet av) barn med restsymptomer 🙄

Anonymkode: bb7be...989

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hverdagen er snudd på hode i barnehagene. Kohorter, smittevernregler, mange tilleggesoppgaver, mye fravær på grunn av pandemi, som igjen fører til at flere blir utslitte fordi de går underbemannet. Stadig underbemanning, stadig nye vikarer. Barna er stadig syke, som fører til usikkerhet ift korona. De ansatte har ingen beskyttelse mot smitte. De møter massevis av barn og foreldre og kollegaer hver dag. 

Anonymkode: 87859...c35

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi de er usedvanlig utsatt, og kan ikke beskytte seg slik mange andre kan.

I tillegg har de fått vesentlig økt mengde arbeidsoppgaver med all vasking og andre smittevernoppgaver.

Anonymkode: 9c431...207

Jeg skjønner at det generelt er litt synd på dem på grunn av dårlig grunnbemanning, og at en del føler seg utsatt (forstår bedre nå enn i fjor, da det ikke var særlig smitte blant barn, men det var veldig mye klaging da også som virket litt malplassert synes jeg). 

Men det er jo litt klaging uansett. Da barnehagene gikk bort fra rødt nivå sist leste jeg også masse om hvor mye bedre det var før med tiltakene, pga blant annet mindre barnegrupper og kortere åpningstid. Endelig var de fullt bemannet hele åpningstiden og det var så flott. Men nå er det dumt med samme tiltak igjen. Alltid forferdelig (for ordens skyld, jeg hadde støttet streik f.eks og håper på økt bemanning selv, synes bare det blir mye klaging uansett situasjon). 

Med så mange arbeidsledige burde det ikke være umulig å få tak i vikarer heller, men det ser ikke ut til å letes etter i særlig stor grad. Om barnehagen dropper å gå via bemanningsbyrå trenger det heller ikke bli så mange ulike, eller at man bare får tilsendt "håpløse". 

Anonymkode: f0b20...602

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi ansatte med milde symptomer må holde seg hjemme, mange av dem har barn som må holdes hjemme med milde symptoner, noe som har ført til at sykefraværet har skutt i været. Vikarbyrå er robbet for vikaret, og personalet som er på jobb må jobbe underbemannet uke etter uke. 

I tillegg er min kommune nå på rødt nivå, som i seg selv er enormt med merarbeid. 

Samt at vi, selv de som er i risikogrupper, møter opp på jobb uten noen beskyttelse og har gjerne over 50 nærkontakter på jobb. 

Anonymkode: c7b80...cbf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De må følge opp jobben som normalt, samtidig som at de må holde mer avstand, strenge vaskerutiner, og de må kutte samarbeid med de andre voksne på avdelingen (ha hver sin kohort). I tillegg er det klin umulig å minne en skokk av 3åringer dagen lang på at de må holde avstand, det blir fort glemt. I tillegg skal de ansatte testes ved symtomer (og det er veldig vanlig med sykdommer i en barnehage!), og da skal de holdes borte fra jobb. 

Å få inn vikarer er heller ikke enkelt, da barnehagen helst ikke skal benytte seg av andre enn faste (ellers risikerer man å spre smitte over flere barnehager). 

Så ja, å være underbemannet til tusen, uten å få hjelp utenifra, med en økt arbeidsmengde uten at du kan få bistand fra en annen voksen (annen kohort), og folk må reise hjem så fort de snufser... da blir du dritt lei da! 

Dessuten hjelper det ikke på med foreldre som ikke skjønner en dritt, vandrer inn i gangen å bare "ja, jeg vet vi skal vente på utsiden og bare være en og en foreldre i gangen, Men jeg har så dårlig tid ser du, så jeg bare gikk inn jeg". 🤦🏼‍♀️ 

Oppå alt dette er de en meget utsatt gruppe da det ikke er lett å overholde smittevern, så flere er veldig redd for å bli smittet, og/eller smitte noen de er glad i. 

Ja, jeg kjenner en som jobber i barnehage, og jeg syns oppriktig syns på de. 

Anonymkode: 0efae...5d8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi ansatte med milde symptomer må holde seg hjemme, mange av dem har barn som må holdes hjemme med milde symptoner, noe som har ført til at sykefraværet har skutt i været. Vikarbyrå er robbet for vikaret, og personalet som er på jobb må jobbe underbemannet uke etter uke. 

I tillegg er min kommune nå på rødt nivå, som i seg selv er enormt med merarbeid. 

Samt at vi, selv de som er i risikogrupper, møter opp på jobb uten noen beskyttelse og har gjerne over 50 nærkontakter på jobb. 

Dere skal ikke 50 nærkontakter på rødt nivå - da gjør dere noe feil.

Anonymkode: 4e8c7...953

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I min kommune har barnehagene vært kronisk underbemannet i mange år, folk som jobbet i barnehagene var allerede veldig slitne før pandemien startet.

Anonymkode: b8d14...842

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere skal ikke 50 nærkontakter på rødt nivå - da gjør dere noe feil.

Anonymkode: 4e8c7...953

På gult nivå har jeg 50 nærkontakter. Med ei avdeling på 22 barn + deres 2 foreldre havner vi på godt over 50. På rødt nivå er antall nærkontakter lavere ja, men likevel for høyt til at jeg synes det er greit at mennesker i risikogrupper skal møte på jobb (og jeg er ikke i noen risikogruppe selv). 

• Liker 6
Skrevet

Hva er det du ikke forstår? For det første så er vi veldig utsatt for smitte, ikke nødvendigvis corona men forkjølelsessymptomer. Barna snørrer på oss dagen lang, da får vi symptomer, må holde oss hjemme, færre ansatte på jobb, ingen vikarer å få og dermed underbemannet. Det er bemanningen som er hovedproblemet her. Også kan du prøve å forklare en 2 åring hvorfor den ikke kan gå på andre siden av rommet eller leke med kameraten som er i en annen kohort. Barna er forvirret, det er ukjente voksne i barnehagen. Vi jobber overtid pga smittevernstiltak og uansett om det er corona eller ikke må vi faktisk gi barna et pedagogisk tilbud som er vanskelig mtp at vi ikke får noe av kontortiden vi har rett på. Vi har foreldre som trosser oss, som sender barn med symptomer i bhg, som ikke gidder å bruke munnbind, som tar med seg søsken inn i bhg, som «glemmer» at bhg har kortere åpningstid og henter etter vi har stengt. Som kjefter fordi de må stå for alle matpakkene.

vi har absolutt null mulighet til å bli skjermet for smitte. Vi står ovenfor en uforutsigbar hverdag. Hvem vet om vi plutselig mangler 3 voksne på mandag. Vi har måttet stenge kohorter flere ganger og da begynner foreldrene å pipe. Så sorry hvis vi klager lol

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer og er mer sliten i koronatia enn til vanlig. Vi har et større ansvar med vasking og renhold, dette i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene som alltid er der. Vi har fått ansvar for oppgaver som PPT og logoped gjorde før (vi får veiledning over teams), dette uten å få inn ekstra personale. Gjerne omvendt, vi er for få ansatte, også må en ansatt ut for å ha språktrening med ett barn. Vi får sjeldent vikar ved sykdom, i tillegg til egen sykdom har de fleste ansatte også barn de må være hjemme med ofte selv på grunn av de strenge reglene ved forkjølelse i barnehagen og på skolen.

Møter og diverse som tidligere ble gjort på dagtid er ikke lov (da fordelte vi barn rundt om kring på andre avdelinger), disse møtene må nå gjennomføres på kveldstid. Vi får selvfølgelig ikke overtidsbetaling som mange andre yrker siden vi "bare" jobber i barnehagen, men vi må skrive avspaseringstimer som vi aldri får muligheten til å avspasere.

I tillegg til dette er det en stor psykisk påkjenning å daglig møte sure foreldre som blir irritert hver gang vi ringer for å si at barnet deres er syk. Vi måler feber på barna og får sinte telefoner så fort de kommer hjem om at barna deres ikke har feber likevel, at de ikke har hostet hjemme osv. 

Anonymkode: 34a8d...6ca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette er så slitsomt. Kanskje det er mer underbemanning i noen barnehager? I barnehagen der barna mine går er det de samme på jobb hele tiden. Det har hendt noen svært få ganger at noen har måtte gå hjem litt tidligere, men da har foreldre også hentet før. 

Jeg jobber i helsevesenet og vi har veldig mange flere oppgaver nå enn tidligere. Vi må også gå hjem om vi har symptomer. Jobber med en gruppe mennesker som jeg faktisk tror har mindre forståelse for korona enn barn. Sykefraværet er voldsomt høyt da det virkelig har vært utmattende med veldig mye overtid, mye mer å gjøre, underbemanning og sikkert samme redsel for smitte som barnehageansatte. 

Men barnehageansatte har jo pauser, de var hjemme i lockdown i fjor, de jobber ikke fra 08-21 f.eks. Påskeuken er stengt fordi de barnehageansatte trenger fri?! Vi andre i helsevesenet kan være så slitne vi bare vil, men det stenger da ikke.. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette er så slitsomt. Kanskje det er mer underbemanning i noen barnehager? I barnehagen der barna mine går er det de samme på jobb hele tiden. Det har hendt noen svært få ganger at noen har måtte gå hjem litt tidligere, men da har foreldre også hentet før. 

Jeg jobber i helsevesenet og vi har veldig mange flere oppgaver nå enn tidligere. Vi må også gå hjem om vi har symptomer. Jobber med en gruppe mennesker som jeg faktisk tror har mindre forståelse for korona enn barn. Sykefraværet er voldsomt høyt da det virkelig har vært utmattende med veldig mye overtid, mye mer å gjøre, underbemanning og sikkert samme redsel for smitte som barnehageansatte. 

Men barnehageansatte har jo pauser, de var hjemme i lockdown i fjor, de jobber ikke fra 08-21 f.eks. Påskeuken er stengt fordi de barnehageansatte trenger fri?! Vi andre i helsevesenet kan være så slitne vi bare vil, men det stenger da ikke.. 

Stengt i påskeferien? Det er det vel ikke? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer og er mer sliten i koronatia enn til vanlig. Vi har et større ansvar med vasking og renhold, dette i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene som alltid er der. Vi har fått ansvar for oppgaver som PPT og logoped gjorde før (vi får veiledning over teams), dette uten å få inn ekstra personale. Gjerne omvendt, vi er for få ansatte, også må en ansatt ut for å ha språktrening med ett barn. Vi får sjeldent vikar ved sykdom, i tillegg til egen sykdom har de fleste ansatte også barn de må være hjemme med ofte selv på grunn av de strenge reglene ved forkjølelse i barnehagen og på skolen.

Møter og diverse som tidligere ble gjort på dagtid er ikke lov (da fordelte vi barn rundt om kring på andre avdelinger), disse møtene må nå gjennomføres på kveldstid. Vi får selvfølgelig ikke overtidsbetaling som mange andre yrker siden vi "bare" jobber i barnehagen, men vi må skrive avspaseringstimer som vi aldri får muligheten til å avspasere.

I tillegg til dette er det en stor psykisk påkjenning å daglig møte sure foreldre som blir irritert hver gang vi ringer for å si at barnet deres er syk. Vi måler feber på barna og får sinte telefoner så fort de kommer hjem om at barna deres ikke har feber likevel, at de ikke har hostet hjemme osv. 

Anonymkode: 34a8d...6ca

Jeg skriver under på denne, i tillegg er det veldig vondt å gå å se på barn som ikke føler trygghet fordi det hele tiden er nye voksne de skal forholde seg til, og vi som er kjent med dem får ikke trygget dem fordi vi må være med vår kohort.... 

Anonymkode: 40196...7f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Buhu. Vi som jobber på hjemmekontor forventes å yte maks selv om vi er syke. Barnehageansatte får i alle fall fri når de har litt snørr.

Anonymkode: 756fc...3cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stengt i påskeferien? Det er det vel ikke? 

Det er det hvert fall blitt pga. Corona her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver under på denne, i tillegg er det veldig vondt å gå å se på barn som ikke føler trygghet fordi det hele tiden er nye voksne de skal forholde seg til, og vi som er kjent med dem får ikke trygget dem fordi vi må være med vår kohort.... 

Anonymkode: 40196...7f0

Da skjønner jeg praksisen er ganske ulik rundt omkring. Dette er heller ikke tilfelle i barnehagen vår, samme ansatte på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner at det generelt er litt synd på dem på grunn av dårlig grunnbemanning, og at en del føler seg utsatt (forstår bedre nå enn i fjor, da det ikke var særlig smitte blant barn, men det var veldig mye klaging da også som virket litt malplassert synes jeg). 

Men det er jo litt klaging uansett. Da barnehagene gikk bort fra rødt nivå sist leste jeg også masse om hvor mye bedre det var før med tiltakene, pga blant annet mindre barnegrupper og kortere åpningstid. Endelig var de fullt bemannet hele åpningstiden og det var så flott. Men nå er det dumt med samme tiltak igjen. Alltid forferdelig (for ordens skyld, jeg hadde støttet streik f.eks og håper på økt bemanning selv, synes bare det blir mye klaging uansett situasjon). 

Med så mange arbeidsledige burde det ikke være umulig å få tak i vikarer heller, men det ser ikke ut til å letes etter i særlig stor grad. Om barnehagen dropper å gå via bemanningsbyrå trenger det heller ikke bli så mange ulike, eller at man bare får tilsendt "håpløse". 

Anonymkode: f0b20...602

Slike uttalelser som dette viser at folk ikke forstår hvordan ting fungerer i barnehagene. 
For eksempel så bruker styrere nesten hele arbeidsdagen på å skaffe nok personale, altså få tak i vikarer. Vikarer blir også syke. Vikarbyrå finnes ikke i vår kommune. Ofte er det umulig å skaffe folk, og man går underbemannet, kanskje 2 ansatte på 18 barn i 3-5 års alderen. 
Så kommer barna småsyke til barnehagen og smitter enda flere av de ansatte. Foreldre respekterer ikke smittevernreglene og durer på. «Hun hoster litt, men er ikke syk altså!» 
Så er man kanskje på jobb med bare vikarer på avdelingen og ofte underbemannet. De ansatte blir utslitt på grunn av trykket. Og de strekker seg så landet de kan. Uten noen form for beskyttelse mot smitten. 
Rødt nivå hadde noen positive sider ja, det at man hadde full bemanning hele åpningstiden på grunn av reduserteåpningstider. Positivt for barna. MEN, rødt nivå betyr også mange flere arbeidsoppgaver, at man ikke rekker å ta pause, knapt rekker å gå på do, fordi man har ansvar alene for en gruppe barn i 6 timer og ingen kan ta over ila dagen. Det er krevende i lengden. Så ja takk til full bemanning i hele åpningstiden, men på andre premisser. 

Underbemanning og mye gjennomtrekk av vikarer, mange nye tilleggsoppgaver, manglende beskyttelse mot smitte, manglende forståelse og samarbeid fra enkelte foreldre osv. I ett år. Derfor er mange på randen av sammenbrudd. Synd hvis barnehagene skal miste flinke folk på grunn av dette. Det som trengs er mer ressurser, bedre bemanning, helst full bemanning hele åpningstiden. 
Det vil være til barnas beste, som er det aller viktigste. 

Anonymkode: 87859...c35

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...