AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hei! Min samboer og jeg har 4 katter. Jeg hadde 2 + en fosterkatt fra før, han hadde en. Mine har aldri vært ute lenger enn balkongen. Før han traff meg pleide han slippe ut katten sin etter arbeid og rope ham inn før leggetid. Så flyttet de inn til meg, som bodde i 2. etasje i en 49 kvm leilighet. Jeg gledet meg kjempe masse til å flytte ut derifra, inn i her vi bor nå, en leilighet på bakkeplan på 110 kvm. Blant annet fordi jeg ville introdusere utelivet for kattene, og det har jeg alltid vært åpen med samboeren om. Jeg har trodd han var enig. Nå som våren er her og vi har bodd her snart et år, ønsker jeg å starte rolig med å slippe de ut. Men han får litt panikk og prøver å overtale meg til å la vær. Han sier han vil bli veldig bekymret for at noe skal skje med dem, og kommer til å bli sur på meg hvis det blir tilfelle. Jeg mener han er egoistisk og at kattene må få leve ut instinktene sine. Jeg får dårlig samvittighet av at de skal leve hele livene deres innendørs. Han sier de vet ikke bedre, og at de ikke vet hva de går glipp av. Kattene er 4-6 år gamle og han mener det er uansvarlig å slippe de ut nå når de ikke ble vant med det fra de var 1 år. Jeg mener det er bull. Hva mener dere? Har dere noen gode argument / erfaringer jeg kan dele med ham? Vi bor i et relativt rolig og grønt område, med lite trafikk/lav hastighet, men mye barn (som han mener kommer til å skremme vekk kattene). Anonymkode: cf918...b78 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Jeg er enig med deg. Jeg skjønner også kjæresten din og hadde også mine kvaler om å slippe ut vår pysete innekatt da vi flyttet ut av leilighet og i hus. Men det har gått veldig bra, han hadde veldig lyst å gå ut og holder seg i nærheten. Det blir jo vanskelig å holde kattene inne om sommeren når man gjerne vil lufte og gå mye inn og ut. Vår katt var nesten 2 år da han begynte å gå ute. Han får ikke være ute om natten, vi roper ham inn før vi legger oss. Tror at det er en fin vane, sover godt når man vet at puscer trygt inne. Hvis han blir skremt av noe løper han bare hjem. Det finnes jo sånn GPS, Tractive, som man kan ha på om man er urolig. Ellers regner jeg med at alle er kastrert og id-merka. Vi har også på reflekshalsbånd (med sikkerhetslås som åpner seg lett). Anonymkode: 40899...a31 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 https://jesperpus.shop/tracker-gps-for-katt.html this☝🏼 Verdt hver eneste krone! Ja det koster litt, men jeg syns virkelig at det er en liten pris å betale når jeg kan finne igjen pusen min om hun er borte. Anonymkode: 04222...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Jeg bor på bakkeplan i et lignende område. Skolevei (gangvei) rett ved siden av også, så mange barn som går forbi. De to kattene mine klarer seg helt fint. Jeg slipper dem ut flere ganger til dagen, men holder dem inne om natta. Den ene katten er mer eventyrlysten enn den andre, så han kan gå lengre turer vekk fra huset. Men katter holder seg som regel innenfor 100 meter fra hjemmet sitt. Den andre katten er litt skvetten av seg, men hun elsker å være ute. Men er stort sett bare rundt huset. Aldri langt vekke. Hvis du slipper dem ut ko.mer de nok til å sondere terrenger litt først, etablere dominans i sin egen hage, holde seg nærme huset. Kan nok forekomme noen krangler med andre katter i nabolaget som går inn på området deres. Aldri opplevd problemer, og holder huset musefritt! Vær obs på 'gaver' som leveres på dørmatta (døde smådyr), at de kommer til å få flått med seg i pelsen om sommeren og at de bør ta ormekur jevnlig. Anonymkode: bd315...a04 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Takk for svar. Alle er selvfølgelig kastrerte og chippet. Vi har faktisk en Tractive som vi testet på hans katt. Så kommer til å bruke det. Jeg må bare få ham over på min side.. Anonymkode: cf918...b78
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Alle er selvfølgelig kastrerte og chippet. Vi har faktisk en Tractive som vi testet på hans katt. Så kommer til å bruke det. Jeg må bare få ham over på min side.. Anonymkode: cf918...b78 Jeg ser så utrolig stor forandring på vår pus etter at hun fikk gå ut. Vi startet i bånd, var ute hver dag hvor hun da fikk gå rundt å snuse i eget tempo. Vi slapp henne løs når hun var ca 11 mnd, å da var vi med henne ut i starten. vi har en katt som er glad i å være ute, hun jakter på mus og har en venn i nabokatten. Vi har GPS, og katteluke som er koblet på WIFI sånn at vi kan sjekke aktiviteten når jeg ser hvor lykkelig hun er så kunne det ikke falle meg inn å bare ha henne innendørs. Vi bor på et ekstremt rolig sted, omringet av skog, så hun lever ganske trygt her. Anonymkode: 04222...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Luft kattene minst en gang om dagen til de er trygge på uteområdet og hvor døra er først i allefall. Antagelig er det er hierarki der fra før av, så vær forberedt på at det kan bli høye dyrlegeregninger og noen slosskamper. Anonymkode: 8258b...14a
Tvist Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg bor på bakkeplan i et lignende område. Skolevei (gangvei) rett ved siden av også, så mange barn som går forbi. De to kattene mine klarer seg helt fint. Jeg slipper dem ut flere ganger til dagen, men holder dem inne om natta. Den ene katten er mer eventyrlysten enn den andre, så han kan gå lengre turer vekk fra huset. Men katter holder seg som regel innenfor 100 meter fra hjemmet sitt. Den andre katten er litt skvetten av seg, men hun elsker å være ute. Men er stort sett bare rundt huset. Aldri langt vekke. Hvis du slipper dem ut ko.mer de nok til å sondere terrenger litt først, etablere dominans i sin egen hage, holde seg nærme huset. Kan nok forekomme noen krangler med andre katter i nabolaget som går inn på området deres. Aldri opplevd problemer, og holder huset musefritt! Vær obs på 'gaver' som leveres på dørmatta (døde smådyr), at de kommer til å få flått med seg i pelsen om sommeren og at de bør ta ormekur jevnlig. Anonymkode: bd315...a04 Holder huset musefritt? Hadde aldri mus i hus før jeg fikk katter. Nå har jeg hatt mange, både levende og døde. Uansett, vil anbefale katteluke, så de kan komme inn når de vil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå