Gå til innhold

Vanskelig å lære seg å spille fiolin?🎻


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å kunne det, men kan ikke noter og har aldri spilt noe i hele mitt liv.

Er det noen som har litt greie på dette og kan si noe om hvor vanskelig det er, hvor lang tid det vil ta og hvordan jeg går frem?🎻

Anonymkode: 7bc72...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt fiolintimer som voksen, og jeg synes det er vanskelig, men givende. Det er et presisjonsinstrument som krever mye, men det er også gøy. Det spørs på hvor dedikert du er. Det hjelper også å ha godt gehør, men det er en del ferdigheter som bare må trenes opp (fingerspenn flr eksempel), så du må tåle å spille surt ei stund! Men jeg har hatt mye glede av det, selv om det høres grusomt ut. Du bør ha en lærer, søk etter privat musikkskole i din by. Da trenger du egentlig ikke å kunne noter i noen særlig grad, det beste er å lære av noen andre. Lykke til :)

Anonymkode: 9a435...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er direkte vanskelig, men det er et tålmodighetsprosjekt. En må pålegge seg en del timer på å lære seg det grunnleggende. Teknikk og gehøret jobber en med så å si hele livet. Det er ikke som et piano hvor en kan trykke på en knapp og en får riktig tone. Heldigvis er feler flinke til å si fra når du treffer akkurat riktig med ringing av de andre strengene og ekstra vibrasjoner i kroppen. Jeg vil anbefale å skaffe en bra fiolin til å begynne med, det gjør læringsprosessen lettere av nevnte grunner og mer gøyalt.

Anonymkode: e568d...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke som et piano hvor en kan trykke på en knapp og en får riktig tone.

Hehe, ja dette stemmer kanskje hvis du skal spille Lisa gikk til skolen😉 Piano er er av de vanskeligste instrumentene å bli skikkelig god på, hvis man spiller klassisk. Det er ikke bare å trykke ned en tone. Man skal kunne skape ulike klangfarger og stemninger, man skal kunne spille flere stemmer samtidig, også flere stemmer i samme hånd, hvor hver av disse stemmene har ulike bevegelser og retninger, f.eks ulik frasering i hver av stemmene, man skal lese mange noter og stemmer samtidig, og man skal kunne både G- nøkkel og F-nøkkel.
 

Det er mange utfordringer, uansett hvilket instrument man velger. Men man lærer jo gradvis litt og litt, over mange år og mye øving, kan det bli bra😊

Anonymkode: d5b78...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hehe, ja dette stemmer kanskje hvis du skal spille Lisa gikk til skolen😉 Piano er er av de vanskeligste instrumentene å bli skikkelig god på, hvis man spiller klassisk. Det er ikke bare å trykke ned en tone. Man skal kunne skape ulike klangfarger og stemninger, man skal kunne spille flere stemmer samtidig, også flere stemmer i samme hånd, hvor hver av disse stemmene har ulike bevegelser og retninger, f.eks ulik frasering i hver av stemmene, man skal lese mange noter og stemmer samtidig, og man skal kunne både G- nøkkel og F-nøkkel.
 

Det er mange utfordringer, uansett hvilket instrument man velger. Men man lærer jo gradvis litt og litt, over mange år og mye øving, kan det bli bra😊

Anonymkode: d5b78...80b

Skriver under på den.

Holder på med Clair de Lune. Ser lett ut, men går man dypere inn i det er det faktisk veldig vanskelig å kontrollere alle stemmene og få en fin frasering og stemning.

Anonymkode: 059ad...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nøyaktig det samme er jo utfordringene ved å spille fiolin også! Men på fiolinen må man selv lære seg å sette fingeren på nøyaktig riktig posisjon, mens tangentene faktisk ligger fast. Tohendig på piano sa du? Hva tror du fiolinisten bruker høyre hånden til? Den skal brukes i sin egen rytme, med oppstrøk eller nedstrøk, på riktig plass på buen for å klare å spille frasene med riktig tempo. Jeg har spilt både fiolin og piano og piano er virkelig mye enklere. 

Anonymkode: 09fba...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men nøyaktig det samme er jo utfordringene ved å spille fiolin også! Men på fiolinen må man selv lære seg å sette fingeren på nøyaktig riktig posisjon, mens tangentene faktisk ligger fast. Tohendig på piano sa du? Hva tror du fiolinisten bruker høyre hånden til? Den skal brukes i sin egen rytme, med oppstrøk eller nedstrøk, på riktig plass på buen for å klare å spille frasene med riktig tempo. Jeg har spilt både fiolin og piano og piano er virkelig mye enklere. 

Anonymkode: 09fba...ce0

Nå misforstår du AB...80b.

Det vedkommende mener er at vi pianister må lese to nøkler, både F og G nøkkel. Fiolinister må bare lese G nøkkel. Allerede der er det stor forskjell på vanskelighetsgrad.

Det med posisjon og hvordan man holder buen og sånn på fiolin er vanskelig i begynnelsen, men blir lettere og lettere når man har fått litt erfaring med det, har i hvert fall jeg hørt. Skjønner at ting må være presist, mens på piano er alt fast og man trenger ikke å tenke på tonene man spiller. Men man må tenke mye på frasering og pedalbruk. Fingerlegato. Aktive fingre. I tillegg er pianorepertoaret vesentlig større og vanskeligere.

KORT SAGT: 

Piano er lett å begynne med, men vanskelig å mestre. Fiolin er vanskelig å begynne med, men enklere å mestre.

 

Anonymkode: 059ad...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 19.43):

Nå misforstår du AB...80b.

Det vedkommende mener er at vi pianister må lese to nøkler, både F og G nøkkel. Fiolinister må bare lese G nøkkel. Allerede der er det stor forskjell på vanskelighetsgrad.

Det med posisjon og hvordan man holder buen og sånn på fiolin er vanskelig i begynnelsen, men blir lettere og lettere når man har fått litt erfaring med det, har i hvert fall jeg hørt. Skjønner at ting må være presist, mens på piano er alt fast og man trenger ikke å tenke på tonene man spiller. Men man må tenke mye på frasering og pedalbruk. Fingerlegato. Aktive fingre. I tillegg er pianorepertoaret vesentlig større og vanskeligere.

KORT SAGT: 

Piano er lett å begynne med, men vanskelig å mestre. Fiolin er vanskelig å begynne med, men enklere å mestre.

 

Anonymkode: 059ad...401

Dette er i alle fall bullshit. Fiolin er sykt vanskelig å mestre. 

Anonymkode: 1ba6b...91d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt piano hele livet, og begynte å lære fiolin i voksen alder. Har spilt begge instrumentene i jobbsammenheng, og spiller i orkester på hobbybasis. Jeg synes det er "lettere" å spille fiolin, når man har teknikken i boks, da du har stort sett bare melodistemme å fokusere på. Med piano føler jeg at det er mer som kan gå feil, du må ha kontroll på hver eneste finger, med mer og mer komplekse noter ettersom nivået stiger.

Så lenge du behersker instrumentet/teknikken, buestrøk og og notelesing, er det halve jobben i fiolinspillet. Da kommer stykkene du vil spille ganske lett. Mens når man spiller piano på et relativt høyt nivå, er det mye øving og terping på detaljer i partituret, for det er så mye som skjer samtidig. Jeg er mer nervøs for å spille feil når jeg spiller piano, enn når jeg spiller fiolin.

Kanskje har dette også litt med at pianister ofte spiller solo, mens fiolinister ofte kan blende inin i en gruppe. Da er det mindre stress å fremføre. :)

Anonymkode: ea7c2...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er i alle fall bullshit. Fiolin er sykt vanskelig å mestre. 

Anonymkode: 1ba6b...91d

Sjekk AB under her:

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har spilt piano hele livet, og begynte å lære fiolin i voksen alder. Har spilt begge instrumentene i jobbsammenheng, og spiller i orkester på hobbybasis. Jeg synes det er "lettere" å spille fiolin, når man har teknikken i boks, da du har stort sett bare melodistemme å fokusere på. Med piano føler jeg at det er mer som kan gå feil, du må ha kontroll på hver eneste finger, med mer og mer komplekse noter ettersom nivået stiger.

Så lenge du behersker instrumentet/teknikken, buestrøk og og notelesing, er det halve jobben i fiolinspillet. Da kommer stykkene du vil spille ganske lett. Mens når man spiller piano på et relativt høyt nivå, er det mye øving og terping på detaljer i partituret, for det er så mye som skjer samtidig. Jeg er mer nervøs for å spille feil når jeg spiller piano, enn når jeg spiller fiolin.

Kanskje har dette også litt med at pianister ofte spiller solo, mens fiolinister ofte kan blende inin i en gruppe. Da er det mindre stress å fremføre. :)

Anonymkode: ea7c2...7d0

Enig. Har ikke erfaring fra fiolin, men jeg har hørt fra andre akkurat det di sier her.

 

Piano er dritvanskelig å mestre synes jeg.

Anonymkode: 059ad...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et instrument.

Finn en lærer.

Øv litt hver dag.

Hvis jeg skal gi deg et tips som er overordnet så pass på kontaktpunktet mellom bue og streng til enhver tid. Dette er veldig viktig og vil hjelpe deg til å unngå uvaner og få en raskere progresjon. 

Piano er et slagverksinstrument og har en helt annen tilnærming til klangproduksjon enn fiolin som er mere som sang. 

I det store og det hele dreier det seg om å lytte og å utvikle hørsel og forestillingsevne. 

Lykke til!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig Sebastian skrev (2 timer siden):

Kjøp et instrument.

Finn en lærer.

Øv litt hver dag.

Hvis jeg skal gi deg et tips som er overordnet så pass på kontaktpunktet mellom bue og streng til enhver tid. Dette er veldig viktig og vil hjelpe deg til å unngå uvaner og få en raskere progresjon. 

Piano er et slagverksinstrument og har en helt annen tilnærming til klangproduksjon enn fiolin som er mere som sang. 

I det store og det hele dreier det seg om å lytte og å utvikle hørsel og forestillingsevne. 

Lykke til!

 

 

Folk flest nøyer seg med å kalle det et klaverinstrument.

Anonymkode: dcda5...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 21.05):

Jeg har så lyst til å kunne det, men kan ikke noter og har aldri spilt noe i hele mitt liv.

Er det noen som har litt greie på dette og kan si noe om hvor vanskelig det er, hvor lang tid det vil ta og hvordan jeg går frem?🎻

Anonymkode: 7bc72...da1

det å lære noter og det å lære å spille fiolin er to forskjellige ting å lære.

Noter er et språk du må lære. Tror ikke det er spesielt vanskelig for en voksen. Barn tar det nokså lett.

Men fiolin er et veldig vanskelig instrument. På en fiolin må du lage tonen selv, og høre at den blir riktig, i motsetning til piano, der du må finne riktig tangent, og så gir instrumentet deg riktig tone.

Anonymkode: 42b21...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 18.38):

Hehe, ja dette stemmer kanskje hvis du skal spille Lisa gikk til skolen😉 Piano er er av de vanskeligste instrumentene å bli skikkelig god på, hvis man spiller klassisk. Det er ikke bare å trykke ned en tone. Man skal kunne skape ulike klangfarger og stemninger, man skal kunne spille flere stemmer samtidig, også flere stemmer i samme hånd, hvor hver av disse stemmene har ulike bevegelser og retninger, f.eks ulik frasering i hver av stemmene, man skal lese mange noter og stemmer samtidig, og man skal kunne både G- nøkkel og F-nøkkel.
 

Det er mange utfordringer, uansett hvilket instrument man velger. Men man lærer jo gradvis litt og litt, over mange år og mye øving, kan det bli bra😊

Anonymkode: d5b78...80b

dette er selvfølgelig riktig. Men jeg har tatt timer i begge deler, og for en nybegynner er fiolin mye  vanskeligere enn piano. Mye!

Anonymkode: 42b21...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke avhengig av å kunne noter for å lære deg å spille fiolin. Men gehør er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

dette er selvfølgelig riktig. Men jeg har tatt timer i begge deler, og for en nybegynner er fiolin mye  vanskeligere enn piano. Mye!

Anonymkode: 42b21...6ea

Det er riktig.

Anonymkode: 059ad...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...