Gå til innhold

Til dere som hekler- nybegynner trenger hjelp

Elfy

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å hekle. Helt nybegynner.

Holder kun på å knote med prøvelapper med kjedemasker, fastmasker og stavmasker- så helt nybegynner, men utrolig kjekt når man ser at man får det noenlunde til.
Har bare holdt meg til en type maske på hver prøvelapp.

Lurer på hvilke garn som er gode å hekle med.
Akkurat nå bruker jeg et 100% ullgarn som bare lå her hjemme (Mjuk fra Coop (Obs) ), med heklenål str/ nr. 4.

Og, noen tips til gode nybegynnersider på nett?
(Video eller bare forklarende sider.)

Har fulgt denne dama  på youtube på nybegynnervideoene hennes og synes hun forklarer godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supert, og takk for hjelpen!

Trodde Drops kun var strikking, men tro kan man gjøre i kirka  😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elfy skrev (27 minutter siden):

Supert, og takk for hjelpen!

Trodde Drops kun var strikking, men tro kan man gjøre i kirka  😂

Haha, nei de har masse masse hekling også 🤩 

Anonymkode: e2e6e...afe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du har begynt å hekle!

Ang garn, så kommer det helt an på hva du tenker å hekle. For kosedyr og slikt synes jeg Drops Safran er helt supert. Det samme med kluter og andre typiske ''bomullsprodukter''. Det er tynt, og selv om det er bomull siger det ikke så mye. Jeg liker det derfor også til sommertopper.

Til klær generelt bruker jeg mye Drops Flora. Det er i mine øyne det perfekte heklegarnet. ❤️ Er også glad i Alpaca og Fabel fra Drops, samt Fairytale og Sterk fra Du Store Alpakka.

Til sjal bruker jeg mye sånne garnkaker med fargeskiftende garn. Det er ofte typisk bomull- og syntetblanding.

Jeg kan jo også legge til at dersom du har lyst å begynne å hekle klær etterhvert, bør du også lære deg hva de ulike maskene heter på engelsk. Markedet for norske hekleoppskrifter er veldig lite i forhold til hva du finner på engelsk, for eksempel på Ravelry. Drops har en del på norsk, men oppskriftene er unødvendig vanskelige og rotete.

Endret av ^^Belle^^
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært meg å hekle selv, men kan kun hekle med engelske mønster 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^^Belle^^ skrev (På 23.3.2021 den 8.14):

Så gøy at du har begynt å hekle!

Ang garn, så kommer det helt an på hva du tenker å hekle. For kosedyr og slikt synes jeg Drops Safran er helt supert. Det samme med kluter og andre typiske ''bomullsprodukter''. Det er tynt, og selv om det er bomull siger det ikke så mye. Jeg liker det derfor også til sommertopper.

Til klær generelt bruker jeg mye Drops Flora. Det er i mine øyne det perfekte heklegarnet. ❤️ Er også glad i Alpaca og Fabel fra Drops, samt Fairytale og Sterk fra Du Store Alpakka.

Til sjal bruker jeg mye sånne garnkaker med fargeskiftende garn. Det er ofte typisk bomull- og syntetblanding.

Jeg kan jo også legge til at dersom du har lyst å begynne å hekle klær etterhvert, bør du også lære deg hva de ulike maskene heter på engelsk. Markedet for norske hekleoppskrifter er veldig lite i forhold til hva du finner på engelsk, for eksempel på Ravelry. Drops har en del på norsk, men oppskriftene er unødvendig vanskelige og rotete.

Tusen takk for tips om både garn og hekleoppskrifter 👍

Ja, hekling er gøy, og så utrolig mye fint og variert man kan lage.
Gleder meg til jeg får litt mer kontroll på ting og tang slik at jeg kan utvide repertoaret 😄
Er jo så mye fint og stilig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devilpanda skrev (På 23.3.2021 den 23.40):

Har lært meg å hekle selv, men kan kun hekle med engelske mønster 😂

I følge svaret lengre oppe kan visst det være en fordel da det er mange flere oppskrifter på engelsk enn norsk, hehe 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinterest er full av oppskrifter og ideer. Jeg begynte å hekle for et år siden, lærte jeg symboler og heklet etter diagram. Etterhvert har jeg også begynt med vanlige oppskrifter.  Man kan bli utrolig hekta! Min favoritt er tynt Solberg-garn, til duker og gardiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...