Gå til innhold

Ett navn - Fint eller ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er det som gjør ett navn fint eller ikke? Hvis en ikke har noen å forbinde navnet med. Menneskenavn.

Anonymkode: 7f6ae...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker navn man må ta litt «sats» for å si. Trenger ikke så mange bokstaver, men må ha litt kraft. Ellers er det både klangen og at bokstavsammensetningen ser fin ut skriftlig.

Og så synes jeg alle navn blir usjarmerende av å være på topp ti gjennom flere år.

Anonymkode: a5f82...e4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er de gamle navnene finest, de har mest personlighet. Nykonstruerte navn sier meg ingenting om innehaveren. 

Jeg liker f.eks navn som Agnes, Maud, Olav, Alfred osv. 

Anonymkode: 85b97...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett navn 🤭

Det er "et" navn. 

Anonymkode: d50de...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ett navn er finere enn to. Rett og slett fordi to navn blir litt rotete. 

Anonymkode: b1ef6...183

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig enig i de to øverste svarene! Og at ett navn er bedre enn dobbeltnavn. For min del er et fint navn enkelt, men klinger bra (typ noen myke vokaler), ikke for spesielt men ikke for platt typ Emma, Lucas og andre gjengangere på topp 10 listen. 

Jeg liker godt mange typisk danske navn.

Anonymkode: cbd5e...9fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler det mye om assosiasjoner. Selv om jeg ikke kjenner noen med navnet vil det ofte vekke assosiasjoner og av noe slag likevel - til steder, opplevelser, mennesker (ekte eller fiktive), bøker... Noen navn klinger bedre enn andre, uten at det er så lett å si noe generelt om hvilke og hvorfor. Dessuten, fordi jeg blir meg praktisk anlagt med alderen (og i mange år har jobbet på skole og forholdt meg til 1000 elever i året), liker jeg navn som er enkle å oppfatte, uttale og stave. 

Jeg har selv et kort, tradisjonelt og mye brukt (hvertfall i min generasjon) navn som alle har hørt før. Som barn syntes jeg det var forferdelig kjedelig, men som voksen er jeg godt fornøyd med ikke måtte gjenta, stave og få kommentarer på navnet mitt hver gang jeg presenterer meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker myke og kanskje sjeldne navn med fin flyt, typ Alea, Oline, Nikoline, Ava. Hater typiske norske 20-90-talls navn som Marit, Audhild, Camilla, Silje, Kjell og Torleif. Det er så hardt, «alle» 30+ heter det. 

Anonymkode: 1b188...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...