AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jeg har i mange ÅR slitt med innsovning. Sover godt når jeg sover, men det tar som regel alt fra 30 min til 3 timer før jeg sovner -Ingen tanker, ingen stress: Hjelper ikke -Fantasere seg inn i en drømmeverden: Hjelper ikke -Meditere: Hjelper ikke -Har ikke klokke på soverommet: Hjelper ikke -Leser på sengen: Hjelper ikke -Holder meg unna skjermer 2 timer før sengetid: Hjelper ikke -Mørkt rom: Hjelper ikke -Lyst rom: Hjelper ikke Kan noen fortelle meg EKSAKT hva dere gjør når dere sovner? 🤣 Anonymkode: 75946...90c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Om du sovner inn, er du dau. Anonymkode: 7b77b...d16 13
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Jeg sliter veldig til tider med å få sove, for meg så hjelper det mye med fysisk aktivitet i løpet av dagen samt å ikke spise noe på et par tre timer før jeg legger meg. Hører også på dokumentarer og lydbøker men med så lav lyd at jeg knapt hører hva som blir sagt. Anonymkode: bc98e...fda
GhostHug Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Søvnrestriksjon er det mest effektive. https://www.nrk.no/livsstil/slik-tvinger-du-hjernen-til-a-sove-bedre-1.12228821 For å lykkes må du følge disse strenge reglene i minst seks uker. Du skal stå opp til samme tid hver dag, også i helgen. I starten sover du lite. Hvis du vanligvis sover seks timer hver natt, tar du utgangspunkt i dette. Skal du stå opp klokka 7, må du legge deg kl. 01. Hvis du sover 80 prosent av de seks timene du ligger i senga, får du legge deg 15 minutter tidligere neste uke. Slik endres døgnrytmen gradvis. Du skal stå opp igjen hvis du ikke har sovna innen ett kvarter. Hjernen skal assosiere seng med søvn. Derfor får du ikke lov å vri deg i sengen uten å sove. Du skal ikke ta igjen tapt søvn på dagtid. 1
Gjest PunkCouture Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 (endret) Hehe, ikke meningen å erte, men jeg tenkte at det er bra du ikke sovner inn 😄 Jeg har slitt mye med å sovne siden jeg var barn. Ser at du allerede prøver en del anbefalte tiltak, men lurer på: - Hvor aktiv er du i løpet av dagen? Er det mulig at det kunne hjulpet deg å "slite ut kroppen mer" fysisk, ved å trene eller å gå en tur? - Legger du deg sulten, eller evt. for mett? - Har du det kjølig på soverommet? Det anbefales rundt 18 grader på soverommet. - Har du prøvd melatonin? Det er heller ikke for alle, selvfølgelig, og jeg har prøvd mange som har hatt null effekt. I sommer kom jeg over melatonindråpene som selges på tights.no, og kjøpte de fordi den hadde så mange gode reviews. Jeg synes den har hjulpet meg en del, overraskende nok. - De tiltakene du har prøvd - har du gjort de til en rutine, eller har du prøvd det et par ganger men sluttet med det fordi det ikke fungerte med en gang? Anbefaler å fortsette med disse over tid, siden det fortsatt kan hjelpe deg på sikt. En annen ting. Har du noen tanker om hvorfor du ikke får sove? Noen teorier om hva som er årsaken? Eller er det veldig vanskelig å se noen sammenhenger? Endret 19. mars 2021 av PunkCouture
DrueSmoothie Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 (endret) Beste jeg vet er å høre på lydbok el lign. Jeg har lastet ned en app som heter Sleepstories (det er mange av dem, historiene er gjerne de samme som går igjen). Her er det korte historier 20-40 min, hvorav hele appen bare stopper og slår seg av når historien er ferdig Alle jeg har sett er på engelsk. Spotify har også en del slike, men når jeg har prøvd Spotify så fortsetter den bare på en annen historie el lign når den første er ferdig, og da må man jo faktisk være våken og slå den av, for jeg orker ikke å sove med det gående hele natten. Ikke klart å finne ut om man kan få spotify til å kun kjøre den ene historien (eller sang for den saks skyld) uten å fortsette på en annen. De fleste av disse appene koster penger for å få full tilgang, men de har så og si alle noen som er gratis. Jeg hører bare på de som er gratis 😛 Det er uansett en fin måte å prøve det på, før du evt velger å betale for å få tilgang til alle. Endret 19. mars 2021 av DrueSmoothie
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Jeg fikk litt sjokk da jeg så overskriften. Å sovne inn betyr å dø, så jeg var litt overrasket før jeg leste innlegget ditt. Få deg en time hos fastlegen din og fortell om problemet. Anonymkode: ab97a...baa
CorvusCorax Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Drikker du kaffe/cola eventuelt sjokolade rett før sengetid? Koffein kan påvirke søvnen for noen. Ellers er sex og kaldt soverom en god idé. En varm dusj/bad. Jogge. Melatonin. Det kan faktisk være du rett og slett legger deg for tidlig, kanskje du er et B-menneske. Da sliter man med innsovning om det er tidlig på kvelden. Legg deg ekstra sent en kveld, stå opp tidlig - så skal du se du er såpass trøtt på kvelden at du sovner på minutter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå