AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Del Skrevet 18. mars 2021 Hei! Nesten fullstendig idiot på bil, så stiller spørsmålet her: Kjørte opp en bakke en gang, eldre kassevogn. Det var kommet noen cm snø på natta, sånn bløt snø. Bakken startet med en sving. Da jeg hadde begynt på bakken fikk jeg spinn på ene hjulet, og det endte med at det var bom stopp RETT før jeg var kommet til toppen. Rush og busser bak... kom meg helskinnet ut og ned bakken heldigvis. Det jeg lurer på er hva som rent teknisk skjedde, og om hva jeg gjorde feil, om noe. Mannen min snakket om differensialen eller noe, men jeg skjønte ikke så mye. Er dessverre ikke så interessert i bil som jeg burde vært. Er det noen med litt peiling som kan forklare? Anonymkode: d492f...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Del Skrevet 18. mars 2021 Når en bil får spinn på ett hjul på glatt føre er motstanden liten og det blir dermed overført lite dreiemoment til det hjulet som spinner. Differensialen gir da like lite dreiemoment på det andre hjulet. En del differensialer har en sperre som kan stoppe planetdrevet i differensialen. Begge hjul går da like fort og hvert hjul kan få full overført kraft fra motoren. Ganske interessant å lese om hvis du Googler. Anonymkode: 82a6c...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Del Skrevet 19. mars 2021 Fremdriftsenergien finner minste motstands vei. Denne her er veldig opplysende, ikke la deg bli lurt av at den er gammel. Forklaringen er enkel og god: Anonymkode: ffdf4...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå